Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008

Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 22 Jan 2009 14:30 #22

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Mads M: Posted - 08 sep 2008 : 12:42:50

I en anden tråd var der gang i en diskussion omkring styring af solvarme, et indlæg lavet af Thomas (kingglostrup) satte gang i diskussionen. Jeg tillader mig at starte med og indsætte dette indlæg og her efter mit svar: B)

Det er sgu rimeligt hurtigt beskrevet.
Det er en UT100 styring som jeg normalt bruger til mit ølbryggeri.
Det er ligesom et udeur, men blot med temperaturmåler som kan indstilles til enten at køle eller varme, dette opnåes ved om du indstiller "tænd " temp højere eller lavere end " sluk ", så skriver den i displayet " køle " eller "varme " godt nok på tysk.
Den kan trække 10 ampere, så den trækker min pumpe direkte.
Jeg har så klisteret termostaten på mit returrør til poolen oppe på solfangeren, og sat tændtemperaturen til 25 grader og sluk til 23 grader.
Og det fungerer fint.
Ulempen er jo at hvis min pool stiger i grader så skal jeg justere temp. på dimsen, da den netop IKKE måler en forskel på poolvandet og regulerer efter.
Til gengæld koster den kun 350 kr i Tyskland, og jeg havde den som sagt.

Sådan ser den ud
53005.shop05.dandomain.dk/shop/elektronik-75c1.html
og her i Tyskland
www.conrad.de/Haustechnik/universal_thermostat_ut.sap

håber mit svar var forståeligt og ok.

Mvh Thomas
________________________________________

Mads M : Posted - 08 sep 2008 : 12:46:35

Det er jo en fin styring, den tager bare ikke højde for hvis vandet i poolen er varmere end det man kan få ud af solfangeren. Men den ville kunne bruges men vil ikke være optimal.
I den anledning vil jeg gøre lidt reklame for mit kommende vinter projekt, som er en pool styring baseret på en mikrokontroler. Jeg vil i starten lave en meget simpel styring, med henblik på at andre ville kunne bygge en efter min anvisning. Softwaren til styring er selvfølgelig shareware og open source, men som sagt det er mit vinter projekt så der er ikke noget SW pt.
Her kommer lige nogle billeder af stumperne:

201020091-20091020.jpg

201020092-20091020.jpg


På de 2 første billeder ses mini computeren, som har et display, relæ udgang, keyboard, 4 analog indgange og nogle digitale udgange (kan ikke huske antallet ). CPU'en er en ATMEGA-128 fra Atmel og kan sagtens klare opgaven

201020093-20091020.jpg


På dette billede ses hvordan man kan måle vandtemperaturen i røret med en såkaldt dyklomme, jeg har valgt og bruge nogle i rustfrit stål.
Her ses dyklommen og den lille dims i forgrunden er en temperaturføler som hedder LM35, den er ganske simpel den forsynes med f.eks. 5 volt, på udgangs benet vil der så komme en spænding som funktion af temperaturen. Opløsningen er 10mV pr. grad så 20 grader giver 20*0.010=0.200 volt, det lyder ikke af meget men hvis tilledningerne er korte gør det ikke noget. Den analoge opløsning på CPU'en er 4.9mV pr. LSB, hvilket betyder at CPU'en kan skælne imellem spændings ændringer på 0.004 volt. Holdes det op imod de 10mV har man en opløsning på ca. 0.5 grader, hvis der ønskes større opløsning skal man forstærke det analog signal f.eks. 10 gange.

201020094-20091020.jpg


En sidste fod note CPU'en kaldes i fagsproget for en mikrokontroller, bare lige hvis der skulle side nogle nørder der ude

Hvis nogen skulle have interesse eller spørgsmål så er i meget velkommen.
________________________________________

Mads M: Posted - 08 sep 2008 : 12:49:27

Her efter kommer der et lille svar fra Bjarne: B)

jeg begynder at føle mig gammel

men på den anden side har jeg jo også altid hævdet, at jo mere jeg lærer - jo mere opdager jeg, at jeg ikke ved. Det er sgu slemt at blive dummere og dummere
________________________________________

leifo: Posted - 08 sep 2008 : 21:41:59

Det ser meget spændende ud Mads. Jeg er selv ved at planlægge hvad jeg skal få vinteren til at gå med :laugh: - og det bli'r også noget med en micro-controller.
Jeg vil gerne kunne se status osv. over nettet, så jeg har fundet (og bestilt :p) en der ligner den du har - dog baseret på en PIC i stedet for en Atmel - men næppe den store forskel.
Har fundet den på en Australsk site www.modtronix.com/products/sbc65ec til en pris af ca. 450 kr. inkl. forsendelse til Danmark.
Går lige nu og venter med spænding på at den kommer - også selv om det ikke helt er vinter endnu.
________________________________________

Mads M: Posted - 09 sep 2008 : 07:21:39

Hej Leif
Det er også et fint board det har jo ethernet ganske smart. Jeg havde dog tænkt på og lave min net løsning med et RS232 link fra mini computeren til en "Linksys NSLU2".
Til dem der ikke ved hvad en "Linksys NSLU2" er så er det en lille boks som man kan sætte på ens netværk der hjemme. På boksen kan der så sættes en USB harddisk, som alle ens computer der hjemme kan få fat i.
Det smarte i NSLU'en er at den kører med et OS som hedder Linux, med en simpel forbindelse til NSLU'en kan man så uploaded ens egne programmer som kører samtidigt med resten af NSLU'en (multitasking).
Åh nu går jeg vist i selv sving , men tænk på mulighederne stort lager på harddisken, man kan logge på den ude fra og man kan kører en webserver på NSLU'en mulighederne er mange..... men jeg indrømmer at det nok er en kende for avanceret
Mere info om router hacking kan findes på:
wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Customizing
Eller søg på emnet, forresten her er lige et par youtube om en der har lavet pool styring med en NSLU, så det er ikke bare røg jeg lukker ud




Jeg har overvejet og skrive til gutten og høre om jeg ikke kan få lidt mere info.
________________________________________

Mads M: Posted - 09 sep 2008 : 07:24:58:

Her er det sidste inlæg fra den forrige tråd, det er fra Thomas (kingglostrup) så er vi vist ved og være på plads. B)

Hej Mads !
Måske du kan bruge dette link....
www.avrfreaks.net/index.php?module=Freak...splayDev&objectid=55

Det lyder sgu godt det I 2 har gang i, jeg sidder næsten som Bjarne og føler mig sveden

Jeg sad og overvejde dette setup fra mine ølbrygningsfæller
www.casper-soenderby.dk/bryg/TempControl/
Også skal man jo blot lave et andet stykke software, ikke at jeg lige ved hvordan

Men jeg er klar på at kopiere jeres setup
Specielt Leifos med eth. tilkobling, det kunne fandme være iorden lige at connecte via internettet til sin solstyring også lige starte pumpen

Et virkeligt cool setup I har gang i

Mvh Thomas
________________________________________

leifo: Posted - 09 sep 2008 : 19:57:52

Ingen tvivl om at dit projekt Mads er væsentligt mere ambitiøst end mit :) og jeg glæder mig til at høre mere - og det ku' jo være at jeg ku snuppe lidt hist og pist også ;). Jeg har også noget der ligner en NSLU2 kørende og har også fundet en vejledning i hvordan man kan åbne op - men det var dog lidt for kompliceret så det er droppet igen. :(

Også enig i at tråden her er helt ved siden af, så hvis Bjarne kan flytte den vil det være fint. Passer nok bedre under Opfindelser.
________________________________________

leifo: Posted - 01 nov 2008 : 15:34:17

Har nu fået fat i den mini webserver jeg omtalte lidt tidligere i denne tråd og den viste sig at være rimelig nem at gå til.
Man kan bruge den som den er - dvs. uden programmering - hvis man blot vil måle nogle digitale og analoge værdier samt styre nogle relæer.
Jeg har brugt den til at hente værdier fra min styring og det krævede lidt programmering (og der mangler stadig noget) men var til at overse.
Jeg har skrevet lidt mere om den her: privatpc.dk/?WebServer hvis nogen skulle være interesseret.
Jeg har også fået sat mig noget ind i hvordan den hænger sammen, så hvis nogen har lyst til også at prøve men løber sur i det, så drop mig en mail.
________________________________________

Mads M: Posted - 01 nov 2008 : 22:12:56

Sejt ! :)
________________________________________

kingglostrup: Posted - 03 nov 2008 : 07:58:08

ENIG, det er sgu cool :cheer:
________________________________________

kingglostrup: Posted - 19 nov 2008 : 22:07:32

Hej Leif !
Jeg har brug for din hjælp.
Jeg er kommet i besiddelse af en Siemens PLC, en Simatic 335 og 305 ,med div. IO moduler og strømforsyninger osv, der er en masse.
Desværre mangler jeg et null modemkabel og SW til at programmere den, men prøver at skaffe det pt.
Imens jeg lurer på dette, så har jeg også kigget på at købe en ny PLC, og har fundet flere emner,men jeg er i tvivl om tilslutningen af PT100 følerne , dette grundet at 1 forhandler siger at man skal sætte en konverter imellem føler og PLC, og 1 anden forhandler siger at man kan tilslutte følerne direkte.

Jeg har bedt om tilbud på en PCL med min 2 analoge indgange, netop af hensyn til montering af disse PT100 følere.
Også relæ udgange, min 2 stk til styring af pumpe,lys.

Men som sagt så er jeg lidt i tvivl, så kunne du evt. ikke skrive lidt om din teknik ? og hvis du ellers vil bidrage med noget om emnet så hører jeg meget gerne om det . :laugh:

pft.

Mvh Thomas
________________________________________

Mads M: Posted - 20 nov 2008 : 09:15:01

Hejsa
Nu ved jeg ikke hvor dygtig du er med en loddekolbe, for du kan også bruge en LM35 kreds. Den giver 10mV på udgangen pr. grad, det vil være klogt og sætte en opamp ind efter kredsen.
Jeg vil forslå en forstærkning på 5-10 gange, hvis man har en temperatur på 60 grader vil udgangen så blive 3 volt ved en forstærkning på 5 gange.
Hvis det har interesse kan jeg godt lave et diagram og lægge det op?
mvh. Mads

ps.
Efter som at du ved hvad en eprom er må du vel også have kørekort til en loddekolbe ? :)
________________________________________

leifo: Posted - 20 nov 2008 : 22:53:10

Hej Thomas
Begge forhandlere har ret. På nogle PLC'er og/io-moduler kan man tilslutte en Pt-100 føler direkte. På andre sætter man et modul ind imellem der oversætter fra Pt-100 til 4-20 mA (eller måske 0-10V).
En Pt-100 føler er i princippet bare en modstand hvor modstanden afhænger af temperaturen. Ved 0 grader er modstanden 100 ohm og ved 20 ca. 108 ohm. Det er altså meget små ændringer der skal måles. Det betyder, at lange ledninger kan give en misvisning hvis man ikke gør et eller andet for at kompensere for dette.
Een måde er at føre 4 ledninger frem til føleren, hvor man så bruger to af ledninger til at sende en strøm gennem føleren og de to andre til at måle spændingsfaldet over den.
Een anden mulighed er at placere en konverter tæt på føleren, hvor konverteren så omsætter modstanden/temperaturen til et lineært 4-20 mA signal. Denne strøm kan så sendes gennem lange ledninger uden at modstanden i disse giver anledningn til målefejl.
Ovenstående forklaring kun for at fortælle om begge muligheder. Du bliver altså nødt til at finde et datablad for dine i/o-moduler for at finde ud af hvad de kan. Hvis du skal ud at købe konvertere bliver det dog nok ikke helt billigt (750 kr/stk ?), så her er Mads forslag om at bruge LM35 mere prisfornuftigt.
Hvis du beslutter dig for at købe en ny PLC, skal du sikre dig at du kan tilslutte (mindst) 2 stk. Pt-100 direkte og at der er programmerings-SW med - ellers kan det godt gå hen og blive dyrt.
Mht. selve programmet i PLC'en har jeg lagt en del ind omkring måling af pool- og solfanger-temperatur samt styring af ventil og pumpe. Herunder en kort beskrivelse:
Om morgenen kører pumpen 5 minutter for at kunne måle vand-temperaturen. Denne måling gemmes så i PLC'en til senere brug. Målingen opdateres i løbet af dagen, men først når pumpen har kørt mere end 5 minutter.
Om for- og efter-middagen stilles ventilen i solfanger-stilling og pumpen tændes når solfangeren er 7 grader varmere end vandet. Herefter kører pumpen til forskellen er under 2 grader - dog mindst i 2 minutter. Herefter følger en tvungen pause på mindst 5 minutter.
Om aftenenen checker PLC'en om pumpen har kørt i mindst 4 timer - og starter den hvis dette ikke er tilfældet, således at den samlede pumpetid altid er mindst 4 timer - også på gråvejrsdage.
De nævnte tider og temperaturer har jeg løbende justeret men mener at det stemmer med de aktuelle indstillinger.
Udover dette har jeg så også lagt diveres former for check mv. ind, således at pumpen ikke står og kører hvis f.eks. en føler ikke virker (afbrudt/kortsluttet), der er vand på gulvet, mgl. pumpetryk, ventilen ikke i korrekt position mm. Det er mest op til dit temperament hvor meget du vil gøre ud af det.
Ingen tvivl om at du vil komme til at bruge mange timer på projektet ;) - jeg bruger stadig selv en del tid (og har det fint med det).
/Leif
________________________________________

Mads M: Posted - 21 nov 2008 : 08:42:37

Jeg har også et par andre diagrammer til og ligge på temperaturfølere til lange ledninger, faktisk kan man købe det som byggesæt på nettet. Jeg vil lige se om jeg ikke kan få lagt det op i løbet af dagen.
________________________________________

Mads M: Posted - 21 nov 2008 : 12:20:34

Her er diagrammet så, det enste som ikke lige er på diagrammet er typen på opamp'en, men det er en TLC274 eller en der ligner

201020095-20091020.jpg


Måden den så virker på er, at der på strøm udgangen SK1 sættes en modstand til GND, dette gøres så tæt ved ens indgang til AD konverteren. Der vil nu opstå en spænding som funktion af strømmen i ledingen, som igen er en strøm som funktion af temperaturen.

Jeg har en PDF om denne temperaturmåler, men da vi ikke kan uploade PDF'er til siden. Må jeg bede folk om at sende deres mail adresse til mig, så skal jeg nok sende hele PDF filen.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 24 nov 2008 : 11:28:07

Hej Mads !
yes yes, ifht loddekolben, jeg har et gammelt svendebrev indenfor faget men er lidt rusten , da det er 20 år siden jeg gik ud af svendeskolen og roder ikke med elektronik mere som før i tiden, nu er det mest moduludskiftning.
Og loddekolben jeg har kunne også trænge til en opgradering, den har ikke verdens bedste spids.
Men jeg læser med stor nysgerrighed oplæg / ideer / forslag, så bliv bare ved . B)

Mvh Thomas
________________________________________


Mads M: Posted - 24 nov 2008 : 12:34:52

Tror at jeg flytter det med temperaturcensorer over i en anden tråd, så kan vi få en debat om fordele og ulemper ved forskellige censorer.
Det kommer når jeg får tid. :)
Bilag:
B
Sidste redigering: 29 Okt 2009 17:11 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 18 Mar 2009 18:32 #212

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej svende !

Foråret nærmer sig og jeg skal til at have indkøbt min solvarmestyring, men der har indsneget sig et par gamle spørgsmål.

Jeg kan huske vi har haft en debat omkring følere i disse systemer.

Og at privatpc ? har glemt navnet i vinterens løb havde lavet test med følere klistret udvendigt på solfangeren og følere sat i dyklommer.

Men alle de steder som jeg har forespurgt en styring fra, sælger uden dyklommer, og kan ikke sælge flade følere med istedet for.

Jeg har googlet mig til at man skal bruge en flad føler hvis den ikke monteres i en dyklomme ?

Dem jeg har snakket med som forhandler styringer , siger at det intet betyder at bruge en rund føler sat på udvendigt, og at forskellen på et setup med dyklomme kontra at klistre den på er af akademisk betydning.

At det selvklart er at foretrække med dyklomme, men virker fint uden.

Så spørsgmålet melder sig om jeg skal bruge ekstra penge på flade følere, dyklommer til de runde følere som følger med eller hvad.

Prisen erfra 1300-1800 for styring med 3 runde følere uden dyklommer.
En dyklommer koster 150 og et skifte fra runde følere til flade koster ca. 500 kr.

Hvad siger I, er de runde følere fine nok ? Og hvis vi er ude i noget omkring at bruge dyklommer, hvordan laver man så dette i mit solvarme system ?

Lad høre fra jer.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 23 Mar 2009 08:06 #213

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Vender ligetilbage sener ei dag med et svar :)

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 23 Mar 2009 21:49 #214

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej Thomas

Forskellen mellem placering i en dyklomme og direkte på rørene har for indgangs-temperaturen primært noget med reaktionstid at gøre, dvs. ikke så meget med fejlvisning. Alle skal nok ramme den rigtige temperatur.

For vandet i solfangeren er det en lidt anden sag. Her kan man meget let komme ud for at føleren varmes op af solen og derfor ikke følger vandets temperatur ned når solfangeren afkøles af vandet.

Det betyder at pumpen måske kører noget mere når solen skinner end den burde set i forhold til hvor meget varme solfangeren leverer. Omvendt får man jo samtidigt renset vandet, så ulykken er næppe stor.

Man kan derfor godt med nogen ret kalde spørgsmålet for "akademisk" - alle tre placerinegr skal nok virke i praksis. Det er kun et spørgsmål om hvor meget man vil optimere (minimere) pumpedriften.:cheer:

/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 24 Mar 2009 20:29 #215

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Kom lige i tanke om en sidste ting, det er ikke en god idé og montere en dyklomme inden filtret da røret let vil stoppe til af blade og skidt :)

Jeg har lige prøvet og vedhæfte diagrammet på den omtalte temperatur censor der kan anvende rigtige lange ledninger. Da jeg ikke må gøre reklame for firmaer har jeg ikke opgivet adressen, men skriv til mig så får i adressen. Byggesættet er nemlig ikke så dyrt :)

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 25 Mar 2009 19:00 #217

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
send lige addr. til mig. øvrigt kan de fleste følere forlænges med ganske almindelig ledning som man bruger til alm. lamper. Jeg har altid brugt det uden problem. Jeg skal selvfølgeelig ikke kunne sige om der skulle være en man ikke kan gøre det på, men jeg tvivler.

m.h.t om man sætter føleren udenpå eller ned i en dyklomme, så er det rigtigt, at det er lidt af en akedemisk diskussion, da det man er ineresseret i, jo kun er forskellen på temperatur i bassin og oppe i fanger. hvis man er ineresseret i at vide den helt konkrete og i at systemet reagerer meget hurtigt, så er en dyklomme beds.
Erfaringsmæssigt er det helt fint at sætte den på udenpå
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 07 Apr 2009 09:04 #229

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Svende !

Tak for input, jeg forsøger mig uden dyklommer til en start og ser på performance.

Så kan jeg jo altid fintune sidenhen.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 21 maj 2010 20:33 #1075

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Sikke en dag med sol, i løbet af vinteren har jeg endelig fået brygget lidt sammen på min solvarmestyring. Hele dagen i dag har min computer stået i skuret og logget, temperaturen i solfangeren og poolen. Synes at i skulle se hvad der sker over sådan en dag, ved godt at andre også logger i grafer og på en hjemme side. Men synes lige at jeg vil opdatere min tråd, der kommer flere billeder af systemet.

Første billede er en graf som input, output og solfanger temperatur.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 21 maj 2010 20:38 #1076

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Glemte billede:
IMG_1n.jpg
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 21 maj 2010 20:40 #1077

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Og her er det rigtige så, det andet billede viser temperatur forøgelsen når vandet er løbet igennem solfangeren.
IMG_2n.jpg
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 24 maj 2010 11:43 #1078

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Ser godt ud Mads :cheer:

Jeg kan se at din solfanger giver varme hele dagen. Skyldes det at du har lavet et separat kredsløb med lavere flow end via den "store" filterpumpe?
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarmestyring Opsamling af emnet fra 2008 24 maj 2010 20:22 #1079

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg bruger poolpumpen direkte, har dog justeret flowet lidt ned vil tro at 80% af vandet kommer igennem solfangeren. Selve solfangeren er 32m2 og poolen er 40m2, ville gerne have haft en lidt større fanger men carport taget er ikke større :-(

Selve carporten vender stik syd og ligger i læ for vores egerhus og naboens, det er nok et stort plus vil jeg tro for dage med sydvesten vind er ikke så gode som dage med Østen eller Vesten vind.

Jeg burde nok dokumentere mit anlæg lidt mere her inde, og det skal nok komme når det nuværene ombygning og tilbygnings projekt på huset ikke tager så meget af min tid.
:)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.188 sekunder