Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjemmelavede solfangerpaneler

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 11 Jun 2010 10:51 #1216

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
I er virkelig "hard core" poolmennesker. Snakke solfangere i dette her LOR...... :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 11 Jun 2010 12:29 #1218

Til Bjarne: Man skal jo tro på det ha-ha-.

Til Gizmo:

:) Tænkte nok, at det første jeg ville blive spurgt om var, limen!

Det er det der sker når man ikke kan holde sig fra tangenterne. Ok nu har jeg siddet og kigget med i halvandet år, uden selv at komme med noget, og så tænkte jeg at det var på tide nu.

Der skal ikke være noget hemmelighedskræmmeri fra min side hvad limen angår!

Men-men, for ikke at komme til at vildlede mere end vejlede (der er jo mange der læser med her)vil jeg vente med at udtale mig om limens fortræffeligheder eller modsatte, når solfangerne er færdige og trykprøvede over en uges tid. Håber at du kan se det fornuftige i den holdning.

Jeg kan dog sige at det ligger lige for! Jeg hylder pricippet "keep it simple" and cheap.

Hvorfor f.eks bruge PP (polypropylene) rør som er besværligt at lime medmindre man bruger meget dyre special klæbere, og derfor ikke er særlig velegnede til projektet. Vi har allerede et andet besværligt produkt at arbejde med, nemlig Polycarbonat pladen. Hvorfor have to problem produkter når man kan nøjes med et! Polycarbonat pladen kan f.eks ikke lide Pevicol lim som ellers går fint sammen med de "rigtige" PVC lime rør (grå trykrør) og fittings, samt den kendte pool/havedam flexslange.

Ok hvis man kan få fat i de billige Polypropylene kanalplader, som f.eks anvendes til skilte inden for reklame branchen, så er der naturligvis en ide i at bruge de almindelige PP rør (afløbsrør) som er nemme at få alle steder, og lime det sammen med specialklæber.

Skulle det vise sig at min "keep it simple" lim ikke holder i det rigtige miljø, så vil jeg naturligvis advare mod det også, lige så vel som hvis det holder vand he-he-.

Mvh

Pipesmoker
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 01 jul 2010 15:12 #1359

  • Gizmo
  • Gizmo's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
Hejsa..

Ja jeg har så ikke lige fået taget nogle billeder endnu. Men nu har solfangeren kørt næsten hver dag, i snart 2-3 uger, så nu er det nok på tide med en lille opdatering.. :-)

Kort sagt: DET VIRKER FREMRAGENDE..! :-D

Paneler kører i snit 9-10 timer pr dag, med et flow på 9-10 liter i minuttet. Det giver en difference på 7-8 grader. Hvilket må siges at være aldeles imponerende, taget i betragtning at det er et hjemmelavet solfanger-panel.

Det kører upåklageligt, har været udsat for ganske kraftig regn, kraftig blæst. (været væltet 1 gang) :-(
Og ellers de mange timer pr dag. Nogle dage, hvis jeg ikke har været hjemme, har panelet stået stille, og med kraftig sol, hvilket resulterer i, at når jeg starter, er temperaturen i panelet temmelig høj! Helt nøjagtig en top-temp pånæsten 70 grader!
Det har limen også holdt til, uden det mindste tegn på problemer.

Så indtil videre, må min vurdering være, at den "nye" type lim, kan godkendes til dette brug. :-)

Håber nogen af jer, kan drage fordel af mine "erfaringer".


Mvh
Gizmo
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 02 jul 2010 11:03 #1363

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du kan tro vi kan bruge det :cheer:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hjemmelavede solfangerpaneler 20 Jun 2012 20:22 #3284

  • Kewinlund
  • Kewinlund's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 43
Hej
Vil prøve at lave sådan 3 paneler i kommende weekend.
Jeg har plader som vist på vedhæftede billeder B)
Total areal 8m2 på paneler. min pool er 23,7m2. prøver at se hvor meget det batter til en start ;)
Hvilken type limfandt i var bedst til limning af paneler til 50mm PVC rør som jeg vil bruge?
Mit andet spørgsmål er vedrørende om profilen af pladerne kan virke? de er 2 delte som ses på billederne!
Ligeledes omde monkan holde til trykket og flowet fra pumpen. jeg har en pumpe som pt kørermed modtryk i systemet på ,86 bar og demed giver ca. 14400ltr/timen.
Med solpanelerne vilmodtrykket jo ikkeblive mindre :blink:
Hvad siger I ?
Kewin
Kewin
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hjemmelavede solfangerpaneler 21 Jun 2012 19:24 #3287

  • Gizmo
  • Gizmo's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
Hej KewinLund.

Hvad med at sætte en kugleventil lige umiddelbart inden indgangen til solpanelerne?
Så kan du jo selv styre trykken ind i panelerne, og mindste flowet.
Ellers kan jeg anbefale den lim jeg brugte på mine paneler. Det har siddet i 2 år nu, og er stadig tæt.

Mvh
Gizmo (Claus)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hjemmelavede solfangerpaneler 22 Jun 2012 19:09 #3293

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ved ikke om det er forsent, men her er et billede af den tube som MOS brugte:
Bilag:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjemmelavede solfangerpaneler 20 Jun 2016 09:11 #6822

  • capeN
  • capeN's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Hej

Jeg har kigget en del på denne "guide" og synes godt nok den plader var en tand over mit gør det selv budget.

Det er også mange år siden der er blevet skrevet på dette indlæg, men ville lige dele min nye opdagelse.

Jeg har fundet plader ved jem og fix til en meget billig penge.

www.jemogfix.dk/tagplader-i-plast-tilbeh...engde-250-cm_9038459

www.jemogfix.dk/tagplader-i-plast-tilbeh...engde-400-cm_9045381

Burde disse pladers pris ikke gøre at man kunne bygge et fornuftigt system ud af disse efterhånden?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjemmelavede solfangerpaneler 22 Jun 2016 18:06 #6845

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Du skal helst ned i en 6mm polycarbonat plade, prøv evt. dette firma:

www.willabgarden.dk/produkt/polycarbonat...0-mm-bredde/1969-910
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjemmelavede solfangerpaneler 18 jul 2016 16:54 #6968

  • iversenrasmus
  • iversenrasmus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Hej
Jeg er splinterny poolejer og er derfor 'newbie' ud i alt, hvad der har med det at gøre.
Den er lige kommet op at køre, men jeg er i tvivl om, om jeg vil få den brugt. Jeg kan i hvert fald konstatere, at jeg ikke gør det, så længe den kun er 18 grader varm. Derfor har jeg med stor interesse læst denne tråd, men den er efterhånden ved at være (halv)gammel, og der er sikkert gjort yderligere erfaringer, som jeg/andre kan drage nytte af.
Så vidt jeg kan læse mig til bor flere af debattørerne i Aalborg-området, men jeg ved ikke, om de eller tråden som sådan stadig er særlig aktiv.
Hvis Aalborg-folkene stadig er med, ville jeg være meget interesseret i at se, hvordan et solfangeranlæg er sat op og fungerer i praksis.
Vh. Rasmus
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjemmelavede solfangerpaneler 18 jul 2016 19:56 #6972

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Rasmus

Jeg er her stadig ved at Morten som startede projektet har solgt sit hus, jeg ved ikke om han stadig lytter med men eller kan jeg sagtens hjælpe.

Lige nu køre jeg et solfanger styrings projekt og mange andre projekter.

Pt. har jeg 2 systemer hjemme til min pool:

4 styk bubblesun
32m2 ripperørs solfanger

Men du er velkommen til at komme forbi og kigge, ved også en del om de fangere som Morten lavede en nabo køre faktisk med Mortens fangere.

Du siger bare til du er altid velkommen, træffes på mads (at) varmpool.dk
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjemmelavede solfangerpaneler 19 jul 2016 15:09 #6976

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Jeg har også været tæt på at gå i gang med selv at lave fangere, men hver gang ender jeg med at købe brugte fangere i stedet. De er ofte 3-500kr pr fanger 120x300cm. Jeg tror det er det nemmeste for de fleste. Men selvfølgelig er det spændende at lave dem selv hvis vi kan finde frem til den bedste "opskrift"

Se feks her www.dba.dk/solfanger-til-pool/id-1026001055/

Jeg fremviser også gerne mit system i Aalborg, men Mads er uden sammenligning eksperten i det høje nord:-)
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder