Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vinteraftømning med speciel snorkel

Vinteraftømning med speciel snorkel 24 Jan 2009 21:07 #36

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Dette er en opsamling af emnet fra 2008

Mads M: Posted - 02 nov 2008 : 14:53:37

Her er lige en til af mine simple opfindelser, når vi lukker ned for vinteren sænker vi vandstanden til lige under vores øverste dyser. Dette niveau ligger selvfølgelig under skimmer niveau og det er derfor ikke muligt og suge alt vandet ud igennem skimmeren.

Ud over vores skimmere (vi har 2 stk.) har vi en støvsuger tilslutning i væggen på poolen, denne tilslutning sidder i samme niveau som de øverste dyser. Så ved hjælp af denne er det muligt og sænke vandstanden yderligere, for at få den sænket lidt mere har jeg opfundet den omvendte snorkel:

2008112143441_DSC01769s.jpg


2008112143510_DSC01770s.jpg


Som det ses består den af en union med 1 1/2" gevind som passer ind i støvsuger tilslutningen i væggen. Så er der sat en 90g vinkel pp og et stykke rør. Monteret i poolen ser det således ud:

2008112143714_DSC01771s.jpg


2008112143813_DSC01772s.jpg


2008112143841_DSC01773s.jpg


Efter et stykke tid i drift ser det således ud:

200811214400_DSC01774s.jpg


Jeg ved at der også er mange der bruger deres støvsugerslange som de så sætter ned i skimmeren, men har kan man godt komme til og døje med falsk luft i systemet. Dette problem kan så klares ved og lade ens haveslange løbe ned i skimmeren, men dette kan man selvfølgelig ikke løse hvis man anvender støvsuger tilslutningen.

En sidste lille bonus ved snorklen er, at den er lavet med 50mm rør hvilket giver et større hul igennem systemet end støvsuger slangen giver, så det tog virkelig ikke ret lang tid og lade pool pumpen tømme vandet af.

Nu er der sikkert også mange der tænker hvorfor gør han dette nu når han også blæser rørene tomme med luft, hmm selve rør systemet til poolen dyser, skimmer og støvsuger tilslutning er lavet således at når vandet sænkes til under dyseniveau vil vandet selv løbe ud af rørene. Dette kan kun lade sig gøre hvis ens teknik er placeret under vand niveau, og da vores grund har kraftigt fald er det muligt for os.

Der hvor jeg anvender trykluft er til vores solvarme og kommende varmeveksler, her ligger rørene med forskellig hældning grundet forskellige højde kurver på grunden. Faktisk har vi en lavning midt på strækningen, så vi har været nød til og lave en brønd hvor rørene løber igennem, hvor der så er monteret aftapningshaner.
________________________________________

Bjarne: Posted - 02 nov 2008 : 18:08:49

Godt gået Mads - systemet bliver også brugt ved at lave et U således at den ene ende kan sættes ned i skimmeren.

Denne løsning bruges ofte når man har en utæthed som man ikke kan finde. Med et sådant U og med den del af U der går ned i poolen så lang at den går ned til bunden, kan man cirkulere sit poolvand og holde vandet rent så man stadig kan se evt. huller.
________________________________________

Bjarne: Posted - 02 nov 2008 : 18:10:24

p.s.
Som man kan se ad Mads' opfindelse, består den bl.a af en union med gevind. Sådanne unioner kan man få både med en O-ring og uden. Vælg altid den med O-ring for så bliver tingene tætte.
________________________________________

Mads M: Posted - 03 nov 2008 : 08:09:04

Ja, den O-ring havde jeg også, den er desværre bare blevet brugt et andet sted. :(

Yeps, glemte også at sige, at samme dims kan anvendes i skimmer, det kræver bare et par bøjninger mere og så skulle den være i hus.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 05 nov 2008 : 07:05:52

Eller bare bruge en dykpumpe som tager 2 min at dumpe i. :)

Men ok, smart nok hvis man vil bruge pumpen.
________________________________________

Mads M: Posted - 05 nov 2008 : 08:38:28

Rigtigt! Men så får du jo ikke bagskyllet filtret grundigt og man kan jo lige så godt udnytte vandet lidt inden man smider det væk. :)
B
Sidste redigering: 18 Nov 2009 07:58 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder