Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: At blæse rørene tomme for vand

At blæse rørene tomme for vand 24 Jan 2009 21:09 #37

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Mads M: Posted - 26 okt 2008 : 12:34:01

Hej
Jeg vil lige vise en lille dims som jeg har lavet, dimsen skal bruges til når jeg skal blæse rørene tomme for vand. Det er en metode som vi i årevis har brugt i vores sommerhus, princippet er ganske simpelt og virker ganske fortrineligt. Jeg har endnu ikke haft sprængte vandrør i huset de sidste 10 år

Her er nogle billeder af dimsen:





Som det ses er den ganske simpel, den er lavet af følgende:

1/2" Vandslange kobling (billig kopi fra Bxxxxxx til 5-10kr)
1/2" Balofix fra samme som ovenstående
1 styk 1/4" lynkobling til kompressor
1 styk adaptor 1/4" indvendig gevind -> 1/2" udvendigt gevind

Når herligheden er skruet sammen fåes dimsen, som kan bruges til og blæse rørene tomme.

Meningen er så at man i sit filtersystem skal have en hane med en 1/2" slangekobling, så kan dimsen sættes sammen med systemt vha. en haveslange.

I forbindlese med min forberedelser til solvarme og varmeveksler har jeg indsat en del haner som kan bruges til aftapning og tilkobling af dimsen.

Den anden ende af dimsen skal selvfølgelig tilsluttes kompressoren, kunsten er nu og blæse med et tryk som ikke vil ødelægge rørene af men alligevel blæse vandet ud af rørene.

Jeg vil selvfølgelig tilføje flere billeder af brugen af dimsen, når jeg er kommet der til hvor jeg skal have vandet af mit system. Jeg kører stadig nogle førsøg med systemet i forbindelse med fjernvarmeveksleren og solvarme.

Grunden til at jeg har valgt og blæse rørene tomme er af flere årsager, først og fremmest fordi jeg har god erfaring med det fra sommerhuset. Desuden er det fordi, at rørledningen fra vores teknikrum og op til carporten. Hvor solvarmen skal ligge og varmeveksleren skal monteres er der flere niveau forskelle på rørledningen, som har gjort det lidt mere teknisk og tømme systemet for vand.

Ville bare lige vise og fortælle lidt om min metode, det kunne være at den kunne være noget for nogle af jer andre.
Mvh. Mads

ps. der findes næsten lige så mange metoder til og tømme ens rør med som der findes pools, der er ingen systemer som er ens.
________________________________________

bjarne: Posted - 26 okt 2008 : 12:55:10

Godt system. Jeg er spændt på hvordan det vil fungere i praksis - jeg mener der er jo forskel på de 3/8 og 1//2" rør der er i huset og de 50 mm rær der er i poolen.
Hvis den dur i praksis så vil jeg personligt hellere bruge denne da den er lettere end den med pumpen til en boremaskine - ( dette uanset at man selvfølggelig må anskaffe sig en kompresssor.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 27 okt 2008 : 10:37:37

Jeg har allerede blæst mine rør tomme for vand og det virker fint.

Det forudsætter selvfølgelig at vandet sænkes under dyserne og man så fra teknikrummet blæser luft igennem.

Skimmer slangen var en noget overraskende oplevelse da vandet nærmest blev skudt op gennem skimmeren, så husk at pille låget af først. :)

Jeg har brugt 8bar som de fleste almindelige kompressorer gir og ved at sætte luftpistolen i slangerne samt tætne med et håndklæde virkede det perfekt.

Det tog 5 minutter at tømme dem.
Herefter sættes propper i dyserne og en skimmerprop i skimmeren.
________________________________________

Mads M: Posted - 03 nov 2008 : 08:12:39

I denne weekend tømte jeg vores rørsystem for vand, og man kan sagtens blæse rørene tomme for vand.
B
Sidste redigering: 18 Nov 2009 15:17 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder