Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ventilstyring til solfanger

Ventilstyring til solfanger 24 Jan 2009 21:24 #40

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
leifo: Posted - 03 sep 2008 : 21:47:32

Efter i et par måneder - ud fra vejrudsigten - at have skiftet manuelt mellem at lade pumpen cirkulere vandet gennem solfangeren eller blot gennem filteret, fandt jeg ud af at det gad jeg ikke i længden. Det hændte selvfølgelig også at jeg af og til glemte at stille på solvarme om morgenen - og så fik jeg ikke varme den dag. :(

Styring af solfanger eller ej sker hos mig via en bypass-ventil, hvor vandet løber uden om solfangeren når ventilen er åben. For at skifte til solfangerdrift, stilles ventilen i mellemstilling (halvt lukket) og noget af vandet cirkulerer så gennem solfangeren.

Første skridt var derfor at finde en ventil som kunne styres elektrisk. Det viste sig dog hurtigt, at det ikke var helt billigt. En motorstyret PVC-kugleventil på 50 mm løb op et sted mellem 2.500 og 5.000 kr.

I min søgen fandt jeg hos en nordmand [url](http://www.lesjo.net/album/poolbilder)[/url] løsningen: Man sætter en spjældstyring (motor) på en ganske almindelig kugleventil - og en spjældstyring (evt. brugt) kan man finde til meget fornuftige priser på f.eks. eBay.

181120091.jpg


181120092.jpg


I stedet for ventilhåndtaget monteres spjældstyringen - og så skal udslaget lige tilpasses således at ventilen enten er helt åben eller halvt lukket. Det sker normalt enten ud fra styrespændingen eller ved hjælp af nogle mekaniske begrænsere.

181120093.jpg


Min løsning er baseret på en spjældstyring fra Elodrive. Løsningen har - udover ventilen som jeg allerede havde - kun stået mig i 225 kr.

Hvis man ikke kan finde en fra Elodrive, har firmaet Belimo nogle tilsvarende.

181120094.jpg


Her kan det dog være nødvendigt at forlænge ventil-akslen, idet denne ellers ikke kan få fat i beslaget.

181120095.jpg


Husk at checke spænding og drejningsmoment. Den jeg har brugt er til 24V og den har et moment på 10Nm hvilket er nok til at dreje ventilen.
________________________________________

bjarne: Posted - 03 sep 2008 : 22:28:35

Du er genial og dejlig.
________________________________________

Yxos: Posted - 15 sep 2008 : 19:28:44

Hvor får du 24V fra ?
________________________________________

leifo: Posted - 15 sep 2008 : 20:02:58

Jeg har en 24V (2A) strømforsyning til al styring, dvs. temperaturfølere, kontaktorer, lamper, kontakter mm.

I den oprindelige styring sad kontaktorer til 230V, men disse er nu udskiftet med tilsvarende til 24V.

Det er noget enklere (og sikrere) at arbejde med 24V - specielt når der er vand i nærheden.
________________________________________

leifo: Posted - 25 sep 2008 : 20:58:44

Bidda fra Norge har gjort mig opmærksom på, at man på Belimo motoren kan flytte beslaget om på den anden side. Det er så ikke nødvendigt at forlænge akslen og det gør den noget mere velegnet.

181120096.jpg
B
Sidste redigering: 18 Nov 2009 12:04 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder