Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: At suge rørene tomme for vand

At suge rørene tomme for vand 24 Jan 2009 21:30 #41

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Yxos: Posted - 17 sep 2007 : 08:56:33

Jeg lukkede min pool ned her i weekenden og fandt lige på en ny måde at suge rørene tomme for vand.

Normalt bruger man en lille boremaskinepumpe med en stump haveslange på, som man så fører ind i dyserne, og ned i rørene bagved, for herved at kunne suge vandet op, så de ikke frostsprænger i vinterkulden.

Men det kan være temmelig svært at få slangen forbi diverse 90 graders knæk, langt inde i undergrunden.

Så jeg fandt på at bruge slangen til støvsugeren.

Man kan naturligvis ikke bruge poolpumpen, når vandet er under dysehøjde, for så er skimmeren for længst over vandet.
Men hvis man som mig har en lille hval til at gøre rent, så leveres den med små stykker slange, samme størrelse som en støvsugerslange.
2 af dem i serie (ca 2m), den ene ende ned i skimmerens indsugningshul HELT nede i bunden, og den anden ende ud af skimmeren og ned vandet.
Vupti, nu kan man køre "Backwash"/ "Waste" lige indtil vandet er under dysehøjde!

Herefter sætter man så den lange støvsugerslange på.
Hvis man er lidt fiks, kan man så godt lempe sugemundstykket af under vand, og med et snuptag føre slangen op i et af dysehullerne.
Jeg skal hilse og sige, at der bliver suget aldeles tomt på rekordtid.
Når den så er suget tom, og suger luft i stedet for vand, så er det bare tilbage med slangen i vandet, evt. sugemundstykket igen, så den kan få vand til pumpen igen.

Det er fantastisk effektivt, men det skal altså planlægges. Man skal huske at hænge noget vægt, fx, mundstykket på slangen, så den ikke lægger sig i overfladen og suger luft.
Man skal have proppet øvrige dyser af, så den ikke suger luft den vej.
Man skal have åbnet for kuglehanerne ved evt. varmeanlæg i den anden ende end dyserne, så der kan suges luft ind den vej, for at lette udsugningen.

Men så kører det osse i olie.
Yxos
________________________________________

bjarne: Posted - 17 sep 2007 : 20:22:43

Smart, indrømmet af hjertet. Endnu et fif.
  1. Sæt vinterpropper i alle dyser med undtagelse af en.
  2. Sæt den lange støvsugerslange ned i skimmeren (efter SLANGEN er tømt for luft).
  3. OG SÆT SÅ DIN HAVSLANGE NED I SKIMMEREN OG LAD VANDET LØBE LIDT, SÅ MUNDINGEN AF STØVSUGERSLANGEN ALTID ER DÆKKET AF VAND. PÅ DENNE MÅDE UNDGÅR DU AT STØVSUGERSLANGEN BEGYNDER AT SUGE LUFT IND FRA TILSLUTNINGEN MELLEM HULLET I BUNDEN AF SKIMMEREN OG MUNDINGEN AF STØVSUGERSLANGEN.
  4. Sæt din 6vejsventil på Waste eller returskyld og start pumpen.
  5. Når du på den måde har tømt vandet af din pool til under dysehøjde, kan du som tidligere beskrevet sætte din slange ind i den dyse der ikke en nogen prop i og fortsætte med at tømme vand ud via din swimmingpoolpumpe og indstilling wast /returskyld på dit sandfilter.
  6. Da alle dyserne er forbundne, bør alle være tømt for vand når du har tømt den første dyse fuldstændigt.
  7. Tjek tingene af, så du er sikker. Det er ærgeligt at få en frostsprængning.
Og så - hvor er det dejligt at se forummet komme med nye ideeer til hvordan tingene kan blive bedre - nemmere - hurtigere.

Jeg vil overveje at indstifte en pris til den bedste idé indenfor en given periode.

Faktisk så har du fået prisen, og kan hente 10 kg. klor hos NSC. FOR DET ER EN RIGTIG GOD IDÉ DU HAR FOSTRET (selvom jeg ikke har prøvet den af selv endnu - men teoretisk er den fin) så hjælp mig med at finde ud af om det også en en fin idé i praksis.
________________________________________

Yxos: Posted - 18 sep 2007 : 09:28:36

Jamen det virker skam. Mine rør er tørre som sommeren 2006.
Indrømmet, jeg skulle prøve nogen gange, men det var fordi jeg ikke havde tænkt det hele igennem.

Fx. hængte jeg først en lille vægt på enden af støvsugerslangen for at holde enden under vand.
Det resulterede i, at den fes rundt i bassinet, fordi sådan gør en slange med tryk på, og under forsøget på at få fat i den tabte den vægten, og tog falsk luft ind, så jeg måtte begynde forfra.
Men det var MIN skyld, ikke konceptets. Så husk at bruge noget tungt, som fx. et tungt støvsugermundstykke, så slangen bliver hvor du vil have den.

Jeg glemte også at lukke for den klorinator jeg har på systemet (se http://geismar.dk/galleriet/category/27-klorinator.html).
Når pumpen skal starte med at hive vand op 40 cm lavere end den plejer skal den have al den kraft den kan få.
Med klorinatoren åben trækker den falsk luft, og gjorde at jeg flere gange havde svært ved at få pumpen igang. Skruen på klorinatoren skal være skruet til!
Igen, det var MIN fejl, ikke konceptets.

Alt i alt brugte jeg mere tid end jeg jeg burde, men sådan er det nok med nye "opfindelser", og jeg brugte ikke mere tid end jeg plejer, for det med at få en stump haveslange ned i rørene gennem dyserne er erfaringsmæssigt lige så nemt som at forsøge at proppe stuevarmt smør op i r.... på en vildkat med en strikkepind.
________________________________________

Yxos: Posted - 14 sep 2008 : 20:30:19

Nu har jeg formaliseret ovenstående tip på min egen side, og krydret det med lidt billeder:
http://geismar.dk/galleriet/category/18-vinter.html
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 15 sep 2008 : 20:51:23

Hej,

Jeg synes denne ide er rigtig god, men der er lige et par ting der skal på plads.

Funktionen med at tømme vand ud af poolen er jeg med på, men den med rørene sidder jeg og spekulerer lidt over.

Først lige selve forbindelsen af slangerne.
Er sandfilteret ikke forbundet til skimmeren og er dyserne ikke forbundet til pumpen?

Hvis jeg skal bruge skimmeren til at suge vand ud fra dyserne skal sandfilteret vel stå åbent så luft kan komme ind ikke? (bundskruen)

Ved at bruge pumpen til at suge vandet ud af dyserne hvor havner det vand så, i sandfilteret også?

Hvordan kommer vandet op fra skimmerslangen, skal det gøre manuelt med pumpen til boremaskinen?

Ja måske er det nogle dumme spørgsmål, men jeg har ikke selv monteret mine slanger og teknik så jeg er i tvivl om hvordan det hele hører sammen i denne sammenhæng.

Håber at nogen kan give mig en god forklaring. :)
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 17 sep 2008 : 07:05:19

Ingen bud?
________________________________________

bjarne: Posted - 17 sep 2008 : 08:26:14

For at få en viden om hvordan dit rensningssystem generelt er bygget op, så download og læs hæfte 2. Her er en beskrivelse af det altsammen. Du vil forstå det bedre når du ser tegninngerne i hæftet.

Nej bundproppen skal ikke være åben. Når du tømmer på denne måde, ryger vandet direkte ud i kloak eller hvor du nu har ført backwash slangen hen.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 17 sep 2008 : 11:46:15

Når jeg kører backwash ryger, vandet direkte i kloakken så det er jo fint nok.

Okay, jeg vil læse hæfte 2 så.

Efter at have suget rørene tomme, skal jeg tømme skimmer slangen manuelt med boremaskine pumpen, ikke?

Til sidst, skal bundskruen så løsnes under sandfilteret ikke?

Herefter bør systemet være tomt for vand, eller har jeg forkert fat i det?
________________________________________

bjarne: Posted - 21 sep 2008 : 20:17:05

"Rigtige mænd læser ikke brugsvejledninger". Det er vi enige om, men når jeg nu har lagt så megen tid ned i alle mine vejledninger og forklaringer, så LÆS DEM. Herunder vinternedlukning og alle de andre vejledninger du kan downloade gratis under VEJLEDNINGER.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 22 sep 2008 : 19:57:41

Rigtige mænd spørger også hellere en gang for meget, end at lave fejl der kunne være undgået.
________________________________________

bjarne: Posted - 24 sep 2008 : 22:47:29

touch - det var kun drillende ment. Du har ret, hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 10 okt 2008 : 11:31:42

Jeg har tænkt på at lave et forsøg i weekenden med at presse vandet ud vha. en kompressor med 8bar, det er lidt lettere end at suge.

Afmonterer slangerne i teknikrummet og presser vandet op gennem skimmer og ud gennem dyserne.

Mon ikke det går?....eller kan det ødelægge noget?
________________________________________

bjarne: Posted - 11 okt 2008 : 12:49:44

Prøv. Anlægget vil ikke tage skade af 8 bar - hvis det altså ikke kommer til filter og motor.
Bilag:
B
Sidste redigering: 18 Nov 2009 11:38 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder