Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Aquatemp

Aquatemp 02 Jan 2015 22:55 #5189

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Har sådan en på 60000k, det røde rør på billedet,

der stå at vand temp kan ligge fra 60-80gr
Mit spørgsmål lyder så, yder den lige meget når man kører 60 gr igennem den som ved 80gr, og er det en fordel med stort flow på pool siden, fra fyret er der jo alm cirkuleringspumpe på, så denne kan jo ikke styres.

Mvh Allan

IMG_0342_2015-01-02.jpg
Allan
Sidste redigering: 02 Jan 2015 22:55 af Silentmaker.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Aquatemp 03 Jan 2015 11:57 #5190

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvor meget en varmeveksler yder afhænger af primærvarmen. d.v.s den varme der tilføres. jo højere primærvarme jo mere overføres der
Den anden ting der afgør hvor meget der overføres er flowhastigheden. d.v.s den hastighed poolvandet passerer gennem varmeveksleren på. jo hurtigere flowhastigheden er jo mindre varme når den at "opfange" og jo flere m3 skal der passere før det nødvendige kgwatt er oerført. du må altså eksperimentere med det antal timen som din poolpumpe kører eller hvor meget vand der kørers gennem din varmeveksler via det pass by system jeg regner med du har lavet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Aquatemp 03 Jan 2015 15:46 #5191

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne.

Jeg har ikke lavet pass by system :( så jeg kører alt poolvandet igennem varmeveksleren, ca 200L i min, kan godt se at det ikke når at blive varmet op pga. den høje hastighed, men vil vandet kunne aftage mere varme ved at sænke hastighede på vandet,via et pass by system.
og med hensyn til fyret så er det bedre at kører med så høj temp på prima siden, er dette rigtig forstået.

Mvh Allan
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Aquatemp 03 Jan 2015 17:08 #5192

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Ja og nej til begge spørgsmål:
1. Du skal under alle omstændigheder lave et pass by system til din varmeveksler, således at varmeveksleren kommer til at ligge under selve fremføringsrøret. Dette sikrer at der altid ligger vand i varmeveksleren, hvilket igen sikrer at den ikke ruster ( du har "kun" en såkaldt rustfri varmeveksler ).
2. jo højere fremføringstemperatur jo bedre, men varmeveksleren kan under alle omstændigheder kun overføre så og så meget varme uanset fremføringstemperatrur. Så størrelse på varmeveksler - fremføringstemperatur og flowhastighed skal "passe sammen
3. så ja du skal eksperimentere med flowhastighed via pass by systemet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Silentmaker

Aquatemp 03 Jan 2015 20:52 #5193

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne

Det prøver jeg, den jeg har, skulle efter data kunne levere 69Kw dette kan ikke passe, da mit tidlige fyr havde 25kw kunne den ikke holde fyret kold, måske dette skyltes flowet?
Prøv lige at se sekunder flow der står 11000L i timen, hvis jeg regner med ca 200L fra pumpen i minuttet X med 60 minutter så giver det 12000L i minuttet ikke langt fra min pumpe?

Udklip.jpg
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Aquatemp 06 Jan 2015 11:10 #5194

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
1. de ydede kw er under forudsætning af at primærvarmen er 90 grader - når primærvarmen falder - falder den ydede effekt drastisk
2. hvis du har en 3/4 hk pumpe yder den 10-13.000 ltr. i timen ( afhængig af løfterhøjden ) og det svarer jo meget godt med det i skemaet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.156 sekunder