Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvilken type veksler i forhold til klor

Hvilken type veksler i forhold til klor 06 maj 2017 21:00 #7392

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Radich

Skylder dig et svar men er ikke kommer ret meget videre, har snakket med min nabo som er vand og miljø ingeniør. Han siger at frit klor kun ville være at finde i rørsystemet hvis der er grov kontaminering.

Envidere ville det også være et problem for de gamle eternit/aspestrør som stadig ligger i mange byer så som København, Aarhus osv.... ja selv i den by jeg bor i. Desuden havde man ikke statistik data endnu på klors påvirkning af drikkevandet i danmark, dog kunne vi regne med at der nok blev indtagelse forbud hvis der var meget fritklor i vandet.

Pt. bruges der UV og kulfilter i Danske vandværker, men det havde du også fundet.

Af ovenstående er der ikke kommet noget teoretisk, jeg har dog snakket med en gammel gut som har lavet svømmehaller i 40 år. Hans kommentar til kobber i svømmebade var "Det dur ikke!, nogle steder virker det og andre ikke". Så at bruge det som standart installationer var udelukket, da der simpelthen er for mange problemer med tæring og misfarvning af sider samt bund.

Jeg er selv blevet ret nysgerrig for at finde det teoretiske svar, har været ved at genopfriske spændingsrækken og læse lidt kemi igen :)

Desværre møder jeg nok først mit kemi orakel til den årlige IDA julefrokost, som er gymnasielære med bla. kemi som fag. Vi har tidligere drøftet redox spændings formlen og beregning af fri klor udfra redox spændingen med pH og andre parametre som input. En tese som nogle mener er umulig at regne ud da der er for mange parametre.

Men beklager at jeg ikke lige er kommet videre, men skal nok vende tilbage ellers så mind mig om det :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.148 sekunder