Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Kan varmeveksler i varmepum tåle at stå uden vand?

Kan varmeveksler i varmepum tåle at stå uden vand? 01 Jun 2017 22:41 #7486

  • MartinL
  • MartinL's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Jeg overvejer en ny varmekilde til min udendørs spa i stedet for el-varme. Men når jeg læser om varmevekslere til brug i pool så står der ofte at de ikke kan tåle at stå uden vand i vekseleren og rørene da den ellers vil oxidere hurtigt og blive beskadiget.

Nu tænkte jeg på at ville købe en luft-til-vand varmepumpe til pool og slutte den til spaen, men i sådan en pumpe er der vel også en varmeveksler i - og hvad så med den når der ikke er vand i spaen og rørene? Bliver den indbygget varmeveksler så også beskadiget eller hvad?

Kan jeg opnå 38-40 grader varmt vand?
Hvilken model varmepumpe skal jeg vælge hvis jeg gerne vil have at den kan varme vandet op til 38-40 grader? De fleste luft-til-vand varmepumper til pools skal jo kun opvarme til 28 grader eller der omkring. Så kan jeg finde en model der kan levere 38-40 grader varmt vand?

Hjælp ønskes :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kan varmeveksler i varmepum tåle at stå uden vand? 01 Jun 2017 23:09 #7488

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Svært at svare på når vi ikke ved hvor mange M3 vand du skal have opvarmet ;-) Veksleren i en god varmepumpe er af titanium den forgår ikke så let. Og den står jo uden vand når det er vinter, så det er ikke noget problem.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Kan varmeveksler i varmepum tåle at stå uden vand? 03 Jun 2017 07:44 #7493

  • MartinL
  • MartinL's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Tak for svar. Så jeg skal blot vælge en model med titanium så er den i vinkel :-)

Min spa er alm størrelse på 1.5 m3 så vandmængden er begrænset. Men jeg tænker på at der alligevel må være en øvre grænse for hvor varmt vand en varmepumpe kan frembringe på sin indre varmeflade. Det er i hvertfald tilfældet på et jordvarmeanlæg som typisk er designet til at frembringe om 30 gader varmt vand til gulvvarme.

Så hvordan er det med en varmepumpe til pool ? har de forskellig max temp?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder