Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjælp til forståelse af fyr og varmeveksler

Hjælp til forståelse af fyr og varmeveksler 18 Aug 2017 11:33 #7734

Hej.
Jeg vil gerne have varme i min gamle pool. Det er omkring 60.000 ltr.
Jeg har tænkt meget på en varmepumpe, men der er så dårligt med plads og meget andet der er galt. Lige ved siden af filter og pumpe har jeg en radiator. Denne bruges jo ikke i sommer halvåret, så jeg tænkte at røret kunne kobles over på en varmeveksler til poolen i stedet for radiatoren. Det skulle fyret så trække. Mit fyr er et træpillefyr på 16(KW, KV eller hvad det nu hedder) men nu er jeg jo så meget i tvivl om mange forskellige ting.

Hvordan hænger pladeveksler eller rørveklsers ydelse kw sammen med fyret? Jeg kunne læse at man kan få rørvekslere i forskellige kw alt efter størrelsen på pool m3, og for 60000 ltr skulle man bruge en på omkring 75kw. Det synes jeg lyder af meget når jeg ser hvad andre bruger, og når jeg ser på fyrets ydelse. Derfor kan jeg heller ikke få det til at give mening. Kan fyret drive en så kraftig veksler, eller jeg helt forkert på den?

Pladeveksler kontra rørveksler? Hvorfor? (husk at jeg ikke rigtig forstår primær, sekundær og returløb mm)

Bær over med mig med mine dumme spørgsmål.

Sune
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til forståelse af fyr og varmeveksler 19 Aug 2017 09:56 #7737

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Hej Sune
du kan ringe til mig, og jeg kan prøve at besvare dine ?

Mvh Allan

61608327
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til forståelse af fyr og varmeveksler 08 maj 2020 20:49 #8099

  • Mikael75
  • Mikael75's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 2
Hej Sune

Ved godt det er langt tid siden, men da jeg overvejer et lignende setup vil jeg høre om du fandt en go’ løsning.
På forhånd tak :-)

Mvh. Mikael
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder