Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Bund til rund stålpool

Bund til rund stålpool 13 Aug 2010 10:02 #1829

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Hej (debut indlæg :)
Vi er efter lange overvejelser ved at have lagt os fast på et poolprojekt.
Vores have er inrettet sådan, at en rund pool udnytter arealet bedst, hvilket er årsagen til at vi går efter at etablere en nedgravet Ø500 pool.

Jeg har dog et par spørgsmål...
- Kan jeg bruge "0/8 mm Betongrus" som bund?
- Skal et evt. drænrør føres nogen steder hen eller kan jeg nøjes med at lægge et rør ud til siden?
- Kan man bruge almindelige 20mm flamingo plader i bunden?

Sidste ting - er der nogen der har erfaringer med at montere indbygget trappe (udskæring, montering, tætning osv.)?

mvh Ryberg
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Bund til rund stålpool 13 Aug 2010 11:10 #1830

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du er set, men jeg lader lige en af de andre genier få lidt tid ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Bund til rund stålpool 13 Aug 2010 22:01 #1832

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ved ikke om jeg er et geni, men vil da forsøge og svare på dine spørgsmål :)

Vil nok sige at hvis du vil bruge 0/8mm beton grus uden filt imellem liner og grus vil det gå galt :( Hvis du vælger og lægge filt mellem vil det gå men det er langt fra den optimale løsning. Det er nærmest umuligt og få dette grus lag helt plan, og selvom der bruges en tyk fiberdug imellen liner og grus vil der komme irreterende buler i bunden :( Hvis man vil bruge sand og filt skal det være vasketsand, det som man lægger fliser i og så fiberdug/filt ovenpå inden lineren.

Flamingo bruges i lande som Sverige og Tyskland, der er ikke ret mange danske forhandlere der anbefaler det, her i Danmark har vi vores kære rockwoll industri bates, som giver en fantastisk bund til poolen som alternativ til en betonbund. Både ved flamingo og bats bund vil man kunne se omridset af pladerne, men en bund lavet med bats vil de ikke være så synelig efter et stykketid da batsene sætter sig bedre :) Igen skal der fibertex/filt imellem liner og bats eller flamingo.

Mht. drænrør skal du først se efter om du har meget vand i undergrunden der hvor du bor, hvis ikke er det slet ikke nødvendigt med dræn. Hvis du har problemer med vand som kommer op af jorden, skal du lave dræn under hele bunden. Rørene trækkes parallelt med en hvis afstand, kender ikke den præcise afstand men det er vigtigt at vand ikke kan komme op under lineren. Hvis dette sker vil den komme til og flyde rudt i bassinet :S

Har ikke erfaring med og sætte en trappe i en stålpool, men ved at kræver at man er en erfaren gør det selv mand, med speciale inden for arbejde i stål og opmåling. Eksperten Bjarne kan sikkert komme med flere detaljer her :)

Prøv og se inde udner artikler inden du bygger pool, her står der noget om de ting du spørger om og meget mere.

Men du er altid velkommen til og spørge igen :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Bund til rund stålpool 13 Aug 2010 23:47 #1835

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Hej Mads
Tak for input.

Jeg er helt klar over at der skal filt mellem liner og isoleringen.
Jeg bestiller brolæggergrus til bunden - helt perfekt da jeg også skal bruge det til at lægge sten omkring poolen :)

Jeg havde lidt på fornemmelsen at trappen ikke var let. Jeg tror vi i første omgang undlader den.

Jeg vil forsøge at finde rockwool bats istedet.

mvh Ryberg
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Bund til rund stålpool 14 Aug 2010 07:25 #1836

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Husk at det skal være så kaldte industribats, almindelig bats dur ikke da de er for bløde.
:)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Bund til rund stålpool 14 Aug 2010 09:46 #1837

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du er jo et geni :)

2 af bagdelene ved flamingo kontra 30 mm hårde industribats er, at de "buler" der vil komme i bunden når man støder med fødderne/hælene IKKE retter sig ud ved flamingo mens de gør det med industribats. Derudover er den almindelige mening -ved egentlig ikke hvor den kommer fra - at flamingo skader pvc lineren

De drænrør Mads snakker om, skal med fald føre til en passiv dykbrønd

Når man sætter en trappe i en stålpool - der ikke er beregnet til det - gør man flg.
A. støber 2 stk. 4x4 stolper klods ned bag stålvæggen hvor man vil have trappen og med den afstand trappen er ++
B. stålvæggen skrues fast i stolperne
C. der skære ud i stålvæggen, således at hullet er 10 cm mindre end stolperne.
D. disse 10 cm bøjes nu ind over kanten og skrues fast
E. oftest er trappen lavere end swimmingpoolen og en stolpe må således sættes i forneden i den rette dybde
F.Tappen boltes fast i de 2 stolper. I trappen er der pakninger og flancher til senere når lineren skal monteres
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Bund til rund stålpool 14 Aug 2010 11:05 #1839

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
ok - tusind tak for hjælpen. Vi må se om vi har mod på det med trappen... jeg er bange for at få lavet utætheden eller en konstruktion som ikke holde.

Ellers er vi nået dertil hvor vi bare skal finde ud af hvor filterhuset skal placeres samt få en elektrikker til at give et tilbud på at trække noget strøm.
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder