Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: En masse spørgsmål fra en pool novice....

En masse spørgsmål fra en pool novice.... 21 jul 2016 00:10 #6990

  • Pjoke
  • Pjoke's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Hejsa...

Jeg er en pool nybegynder, men har købt (og nu støbt), en 3,5 x 7 meter pool. Fundament i bunden selvfølgelig, og flamingoblokke som mure fyldt med beton....alt det er der styr på, og nu går vi og venter på at betonen skal hærde.

Men imellem tiden skal der jo monteres rør og alt det andet, og i forbindelse med dette er der dukket en masse spørgsmål op.

Lige lidt om poolen. Udover ovenstående er der købt en saltvands "omformer", automatisk PH regulator og en stor varmepumpe til opvarmning.

Spørgsmålene :
1) Der er sørget for god isolering af poolen, og ekstra bund isolering er indkøbt. Giver det ikke god mening, at isolerer rørene som skal ligge i jorden også ????

2) Var slet ikke klar over den fulgte med, men der er en bund"suger"til poolen også. Den er selvfølgelig også blevet støbt ned i fundamentet. Nu er jeg blevet i tvivl om hvilken funktion denne egentligt har ? I manualen kan jeg se at rørene til denne skal samme vej som skimeren. Men på nogle andre tegninger er der også trukket et rør fra denne som går direkte ud i "brønden". Denne forbindelse kan så lukkes af med en shut off valve. Hvad er ideen med dette ?

3) Havde en forestilling om at systemet bare skulle tændes og så kører det derudaf. Men kan se i pumpe manualen at den anbefaler man kører pumpen 4-5 timer 2 gange dagligt ??? Jeg gider jo ikke gå ud og tænde/slukke for den 2 gange om dagen (glemmer det jo også). Kan man bare køre ned i en elbutik og købe en timer som slukker/tænder for selve pumpen ??

4) nr. 3 leder så til spørgsmål nummer 4. For der er som sagt også en varmepumpe indeover. Men hvis poolpumpen er slukket i et tidsrum, skal varmepumpen vel ikke køre her ? Når pumpen slukker er der vel ingen cirkulation i slangerne eller ???
Så varmepumpe og poolpumpe skal times sammen eller ??

5) Så sidder der en trykmåler på pumpen som måler bar/psi. Jeg aner ikke hvad der er korrekt her. Systemet er jo ikke oppe at køre endnu, men når dette sker....hvor mange bar/psi skal denne vise for at alt er super ?

6) Er det et problem at pumpe/filter og alle samlinger her er placeret over poolens vandoverflade (ca. en halv meter....3 meter fra poolen i vores lukkede garage) ? Der vil jo være en del 90 graders vinkler for at jeg er istand til at samle alle rør her. Hvor meget betyder dette ? Poolen er jo ca. 35 m2, og på pumpen står der 11.000 L i timen.

Håber ovenstående er gjort forståeligt, og håber inderligt at der er et par søde sjæle derude som lige har overskud til at komme med et par guld korn. Elektrikeren kommer på søndag, og der ville jeg gerne have at alt udover selve el installationen er klart.

Tak...

Anders
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

En masse spørgsmål fra en pool novice.... 21 jul 2016 17:57 #7003

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er nok lidt omfattende for forummet. Det letteste og mest relevante vil være, at du kontakter det firma du har købt af. Ethvert ordentlig poolfirma vil som en naturlig del af salget levere alle manualer og brugsvejledninger til det de sælger. Derudover har de alle gratis hotline service
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

En masse spørgsmål fra en pool novice.... 21 jul 2016 18:00 #7004

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
vær iøvrigt opmærksom på at med den saltklorinator ( det som hedder ) vil al almindeligt rustfri stål ruste grundet saltindholdet i poolen - husk også at ellen skal skiftes - det er en brugsgenstand - og husk også er det ikke er en fuldautomatik. du skal selv stille på den alt efter om det er sol gråvejr eller der bades eller andet ( klorforbruget varierer nemlig, mens klorinatoren kun producerer det du indstiller den til)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder