Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Flamingo/polystyren i bunden

Flamingo/polystyren i bunden 29 Apr 2018 10:56 #7888

  • Kokinos
  • Kokinos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej forum. Jeg er ny her.
Vi påtænker at etablere en 8x4m stålvægpool med liner. Da jeg var barn havde mine bedsteforældre sådan en pool, og der lå flamingoplader under dugen i bunden.
Når jeg kigger mig omkring på nettet ser det ud som om man støber bund i dag og i det tilfælde ville flamingopladerne vel skulle ligge under betonen, eller hvad?
Men i så fald er de vel ikke særligt effektive?
Kan man isolere en stålpool på siderne også?

Mvh Maria
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flamingo/polystyren i bunden 29 Apr 2018 11:19 #7889

  • Ole8600
  • Ole8600's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
I min pool er jorden stampet også er der en filt dug også kommer lineren... Vi er ved at genopbygge den, og jeg syntes umiddelbart at det er super dyrt at støbe bunden, især hvis det andet har virket i 40 år. Men så er der selvfølgelig igen isolering, men syntes ikke jeg har de store problemer med at holde den varm...
Sidste redigering: 29 Apr 2018 11:20 af Ole8600.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kokinos

Flamingo/polystyren i bunden 29 Apr 2018 18:44 #7890

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Er du sikker på at det er flamingo plader, normalt bruger man komprimeret støbebats med filt oven på til bund.

Flamingo direkte imod liner mener jeg ikke er en god kombination, der skulle eftersigende ske noget kemisk.

Det bats i bunden gør at gøre bunden blødere at gå på, isolerings mæssigt tror jeg ikke at det giver så meget B) Det vigtigste sted at isolere er oven på vandet med et termotæppe.

Jeg har isoleret mine sider med 20mm flamingo en bekendt at bygget samme pool som mig, han har undladt denne isolering og hans pool falder hurtigt til 16-18 grader, mens min om sommeren aldrig går under 20 grader når den først har været over i et par dage.

Tror en af årsagerne til at folk støber i dag, er at man i dag også montere undervandslys og det afslører en hver ujævnhed i bunden når lyset er tændt. Så hvis man er en der går op i detaljerne ja så vil man gerne have en glat bund og det er lettest med beton som er glittet :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kokinos

Flamingo/polystyren i bunden 30 Apr 2018 09:17 #7892

  • Kokinos
  • Kokinos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tak for svar :)
Mine bedsteforældres pool blev bygget i 1976, så ja, jeg tror det var helt almindelige flamingoplader, uden at være sikker. De gravede selv hullet ud i hånden, så der var ikke meget fancy-pancy over det dengang :laugh:
Da jeg havde glasfiberpool for 10 år siden selv, lagde poolfirmaet 200mm polystyren på stampet jord (det blev så også noget juks)
.
Så du siger at jeg godt kan lime 20mm plader på stålkanten (udenpå og lineren indeni)?

Og at i bunden er det fedest at støbe og en ordentlig filt vil være nok isolering i bunden?
Sidste redigering: 30 Apr 2018 09:17 af Kokinos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Flamingo/polystyren i bunden 01 maj 2018 20:05 #7893

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja på en stålpool sætter du min 20mm flamingo på ydersiden af væggen og så lineren inden i.

Flamingopladerne på siden beskytter også stålvæggen imod ridser fra bag støbningen, hvilket også er med til at forlænge stålvæggens levetid.

Normalt isolere man ikke bunden i en undendørs pool, på den måde sikre man at den ikke bundfryser hvis vi nu skulle få en hård vinter.

Filten er til at beskytte lineren når man trækker den ud inden montering, desuden giver den en mere behagelig bund at gå på.

Det vigtigste er at investere i et godt termotæppe samt opruller, det er oven ud af poolen det meste af temperaturen forsvinder ;)

Oprulleren er vigtig for hvis den er træls at betjene får man ikke brugt tæppet.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kokinos
Tid til at oprette siden: 0.153 sekunder