Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mindre klor i svømmehaller

Mindre klor i svømmehaller 12 Okt 2010 12:48 #1906

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
På dr.dk kan man i dag læse om Mindre klor i svømmehaller:
Et besøg i svømmehallen vil fra nytår betyde færre hudgener og mindre lugt af det klor, der bruges til at holde vandet rent.
Klorindholdet i svømmehaller skal nu sættes ned for at forhindre, at brugerne af svømmehallerne får allergi. Det har regeringen netop besluttet, oplyser Venstres miljøordfører Eyvind Vesselbo til DR Nyheder.

- Det er meget vigtigt, at vi får nedbragt det klorindhold. Der er mange mennesker, som bliver allergiske, når der er for meget klor i. Samtidig kan det ikke nytte noget, at man bruger kloret og putter mere og mere klor i for at rense bakterierne væk, når man har nogle andre metoder, man også kan gøre det med, lyder begrundelsen fra Venstres miljøordfører.

De nye grænseværdier, der vil gælde fra nytår, betyder, at ph-værdien i svømmebassinerne fremover skal være højst 6,8. I dag er grænsen 7,3...
Endnu et godt eksempel på, at hverken jounalister eller polikere aner en dyt om hvad de taler om.

Hvad ph-værdien skal rodes i en en snak om klorindholdet for, og hvorfor den skal ned på 6,8 er der så heller ingen forklaring på.

Det skal blive spændende at se hvad resultatet af det forslag bliver...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mindre klor i svømmehaller 12 Okt 2010 13:09 #1907

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
bortset fra at jeg overordnet er enig med dig, så hænger ph værdi sammen med klorindhold. Jo lavere ph jo bedre udnyttelse af kloren og dermed mindre klor.
Problemet er bare bl.a at nogle af de farligste bakterier skal have et ret højt klorniveau for at blive slået ihjel, hvorfor nogle brugere vil blive mere udsat for smitte. Løsningen er nok mere at udnytte alle de efterhånden alternative midler der findes. Det er imidlertid et meget kompliseret område, som der skal bedre hoveder end mit til vurdere. I sager som denne læner jeg mig tæt op ad de kloge hoveder og resultaterne fra de mange forsøg der både er gjort og som løbede bliver gjort
Men derudover har du ret. Politikere og journalister hører og forstår grundet deres manglende kendskab og forståelse ikke ret meget og er derfor de dårligste til at viderbringe korrekte forståelige oplysninger
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mindre klor i svømmehaller 12 Okt 2010 13:11 #1908

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
for slet ikke at tale om,at en lav ph værdi giver et mere korrosivt vand med tæringer til følge - for slet ike at tale om hvad der sker når man har salt i vandet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Mindre klor i svømmehaller 12 Okt 2010 13:15 #1909

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Man kan frygte, at man i den hellige "spar os for allergi"'s navn ofrer generel beskyttelse mod bakterier, og i stedet kommer til at stå med problemer med infektioner og bakterieproblemer i massevis.

Men så kan politikkerne jo isoleret set blot sige, at "de skam har løst problemet med klor-allergi" og så blæse på problemer med bakterier, resistens osv - indtil DET kommer i avisen!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder