Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Så er swimmingpoolen åben og gjort klar

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 19:40 #6285

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Der bliver kun brugt solfangere indtil videre og de er noget dyre i forhold til solmåtter og ikke så effektive. Solmåtter giver 2-3 grader mere en mine egen Solfangere har jeg fundet ud af :( så nu forøger jeg antallet, indtil jeg når den samme varme produktion som solmåtter :-)

De der kupler har jeg ikke selv så meget viden om, andet en nogle mener de er ok og andre ikke - på youtube er der en del der er noget frusetret over dem :S . Så ville selv altid vælge solmåtter - de rykker :)
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 20:24 #6286

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Jeg har nemlig også hørt at folk kan være frustreret over dem......og så igen...andre er himmel henrykte over dem :D

Som nævnt, så har vi en above ground pool og vi bor i et lejet hus, så vi har ikke rigtig mulighed for at sætte al muligt grej op på nuværende tidspunkt. Ihvertfald ikke når vi snakker hustag osv....

Når vi rykker i eget hus, så skal vi helt klart ha lavet en in-ground pool. Det er der ingen tvivl om. Det bliver nok noget totalløsning vi får lavet til den tid....og der er nok et klogt hoved eller to, der ved noget om varme osv. Det er lidt svært f.eks. at smide et tag over vores, som du har gjort ;-)

Tænker ikke at dine solfangere er helt billige?? :-)

Har du selv stået for udgravning til din pool?? Det er en færdigstøbt glasfiberpool, right?? Eller er jeg helt gal på den? :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 20:33 #6287

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Howdy åbnede min pool sidste weekend vandet var 9.6 grader, har ikke fået termotæppet på så al varmen fiser oven ud :evil:

Fik bundsuget poolen i dag og vandet har været oppe på 13 grader, har desuden haft lidt tekniske problemer så fokus er på at få min nye styring launched.

Den nye styring kan styre alt dvs. flere forskellige fangere i parallelt eller i serie samt varmeveksler, den vil komme til at logge alt temperaturer ind og ud af hoved fangeren og mine 4 stk. bubblesun. Sidder og lægger sidste hånd på en "Ramp" feature, som kan måler temperatur udviklingen i rørene under opstart af pumpe og skift på ventilen til solfangeren.

Her er et billede af hvad der er på bordet:


IMG_4421.jpg



IMG_4422.jpg
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 20:35 #6288

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
ps. kassen er af klassen "IP voldsom", den kan holde til temperatur udsving fra -40 - 90 grader mens man højtryks spuler den.

Desuden kan den låses og plomberes så en evt. næsvis pilfinger ikke kan åbne den :evil:

Tænkte at denne gang skulle alt være totalt over derevet B)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 21:31 #6289

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Hvordan kan du gå fra 9,6 til 13 grader ? der har jo næsten ikke været noget solskin :unsure: Har du brugt kraftvarmeværket igen :whistle:

Må sige det er noget af en styringen du har fået, bliver helt misundelig og du kan logge dine data - og du kan tage den med i krig :) kan man jo kun beundre - er spændt på at høre nærme om hvad du kan yde i denne sæson - gerne en webside så man kan følge med

Hvilke fanger har du og hvor mange ?

Jeg håber at komme op på 20 fangere - så kan byens varemeværk også få lidt overskudvarme :sick:
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 21:36 #6290

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Til freezer


Du har helt ret i alle din spørgsmål

Du kan bare gå ind på mit link og læse :-)
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 22:20 #6292

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Har skam været inde og læse det hele igennem. Meget informativt :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 17 Apr 2016 22:33 #6293

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
:laugh: :laugh: ja så husk ikke at lave de samme fejl med solfangere :-) har været så heldig at jeg fik et godt tilbud på de sidste 12 stk. - så jeg håber at havne i superliga'en for varme bade :woohoo:
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 18 Apr 2016 19:21 #6297

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Til Christian

Jeg har bare en kraftig solfanger B) :)

Men jeg har 32m2 solfanger på min carport som vender direkte mod syd + 4 styk bubblesun.

Det eneste minus er at vores hus giver skygge på denne flade indtil kl. ca. 11.00 om sommeren, men fra klokken 11.00 - 19.00 kan jeg hente varme fra min solfanger i høj sæsonen.

Men det positive er at solfangeren ligger i læ imellem min nabos hus og mit ;)

På en gråvejrs dag køre mine bubblesun stadig med ca. 1 grad i delta på ind og ud :P

Selvfølgelig kommer der en hjemmeside på den nye styring, der er en full blown webserver med php cgi ........ som jeg sagde nu skyder vi den lille pip fugl med en brint bombe :evil: :woohoo:

Dog ikke på strøm forbrug - den nye styring bruger imellem 2 og 4 watt, her er pumpens effekt selvfølgelig ikke medregnet.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 18 Apr 2016 19:23 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 18 Apr 2016 20:51 #6302

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Men Mads er vi enige i at det er de plast solfangere, som jeg kalder solmåttet du har ?

Kan man ikke bare ligge nogle klare plasttrapez plader over plast solfangerne - så er de da i læ ?

Og hvor meget vand løber der igennem dem 20 % eller 60 % af vandet på fremløb ?
og hvor mange gange bliver alt pool vandet kørt igennem de hoved pumpe på en dag ?

På en gråvejrs dag køre mine bubblesun stadig med ca. 1 grad i delta på ind og ud :P
ja men står vandet så næsten stille der hele dagen :-)
Super er også træt af små pip fugle, vil se en ordentlig ørn, jeg kan se uden kikkert :-)

Glæder mig til at se den flyve
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 19 Apr 2016 15:42 #6303

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Cristian, hvad er i din verden forskellen på solmåtter og solpaneler/fangere?

Jeg har 16 stk 3mx1,2m soladur paneler i tre grupper. JEg har lidt problemer med at få flow i den sidste gruppe på 5 paneler, da de ligger længst væk. Det må jeg kigge på. Har ikke startet poolen endnu, men må se at komme igang.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Så er swimmingpoolen åben og gjort klar 19 Apr 2016 21:12 #6304

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
De 32m2 er et ripp rørs system.

Jeg smider ca. 50% af flowet forbi solfangeren

Hvad mener du med vandet står stille ?

Min pumpe køre i snit 5 timer om dagen målt over en uge, så på en uge vil mit pool vand blive cirkuleret min. 1 gang dagligt. Softwaren i min styring sørger for dette, er der ikke varme og hente i solfangeren er 3 vejsventilen flyttet således at vandet ikke kommer op i solfangeren.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.187 sekunder