Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Gasvarmer til poolen

Gasvarmer til poolen 22 maj 2009 14:50 #343

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej Alle !
Indlægget skal ses som en fortsættelse af emnet: "Opvarmning af pools -> Problemer med træ opvarmning"

Jeg vil her fremvise vinterens eksemplar af en hjemmelavet gasvarmer.

Og jeg gør det i forhåbning om nogle feedbacks da gasvarmeren ikke virker så godt som jeg havde håbet på.
Faktisk synes jeg den ikke virker overhoved!:(




Data:
4 rør á 6 m. bøjet til coils. Rørene er syrefaste (AISI 316L), sømløse hydraulikrør. Ø:15 * 1,5mm
Gasblusset: I følge manualen har den en max effekt på 9 kw.
Kassen: 40*40*60 cm (b*d*h)
Til løsningen benyttes en 500 watts dykpumpe der skulle klare max 10000 l./t.


Billede2.jpg



Jeg har testet med gas, brænde og grillkul. Med brænde får jeg 1½ graders opvarmning ud af den. Men det sviner!!, og jeg bor i et villakvarter.
Ellers klarer gasblusset +1 grad. Grilkul dur ikke, de bliver ikke glødende, da coilene køler dem ned.

Jeg har funderet meget over hvad der er lavet forkert, og jeg mener det er 2 grunde:

1. Ovnen bliver ikke varm nok indeni. Den er jo ikke isoleret, og bunden er åben. Rørene er altid dækket af kondensvand. Tror dette er hovedårsagen til den dårlige effekt.

2. Rørene er nok for tykke. Måske giver de glatte rør(sømløse) for meget laminar strømning frem for turbulent strømning indeni. AISI 316L har heller ikke de bedste varmeoverførsel egenskaber.

Muligvis skulle coilene stå skråt, da varmen stiger lige op udenom coilene?

Har funderet på om en ny løsning a´la RAKU ovnen skulle være bedre. Eller en stor kedel med varmtvand, hvor coilene ligger i vandet.

Har I nogle gode ideer på videreudvikling eller blot en forklaring på hvad jeg har gjort forkert, så må I gerne komme frem med dem.
Morten Solberg
Sidste redigering: 18 jul 2011 16:59 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 22 maj 2009 22:26 #347

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den skal jeg lige tygge lidt på så kommer jeg tilbage

MEN vil du ikke nok give os løsningen på at loade flere billeder op i samme indlæg. det er et generelt problem som vi skal have lagt ind i brugervejledningen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 25 maj 2009 23:11 #363

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
bjarne skrev:
... vil du ikke nok give os løsningen på at loade flere billeder op i samme indlæg. Det er et generelt problem som vi skal have lagt ind i brugervejledningen
Således uploades flere billeder i samme emne.
Man opretter et svar på det aktuelle emne, tilføjer et billede her, kopierer eller klipper ud linket, klikker på knappen Rediger på det ønskede emne, indsætter linket, og trykker på knappen Tilføj.

Løsningen er tåbelig:
Problemet er, at man opretter et svar til ingen verdens nytte! Man skal bruge et svar pr. billede. Kunne man blot slette det tomme svar der ligger tilbage, kunne løsningen bruges fornuftig.

Bjarne, jeg synes du hellere skulle få din programmør til at ændre i løsningen, således at man har mulighed til at tilføje flere billeder i samme emne, frem for at tilføje min forklaring til brugervejledningen.
Morten Solberg
Sidste redigering: 25 maj 2009 23:15 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 26 maj 2009 00:24 #365

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Den temperaturstigning du beskriver er det når vandet forlader gasvarmeren eller den stigning du får i hele poolen efter 1 times drift ?

Hvis det første er tilfældet skyldes det måske at du har et kraftigt flow med gennem opvarmeren - men du får så også hevet megen varme ud.

Hvis det er hele pool'en skal der altså en del kWh til for at varme sådan een op. Mener at jeg på et tidspunkt regnede ud at der skal 1,16 kWh til at varme 1 m3 vand 1 grad op (uden varmetab etc.) Hvis alle 9 kW bliver til varmt vand og din pool er 30 m3, koster det ca. 35 kWh at varme den een grad op eller ca. 4 timer med fuldt blus på gassen :(

Skal nok lige have checket tallene en ekstra gang men der bli'r i morgen :unsure:
/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 26 maj 2009 08:37 #367

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Stigningen i temperaturen er målt når vandet forlader gasvarmeren.
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 26 maj 2009 17:27 #369

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Jamen så lyder det som om den fungerer som den skal!

Hvis vi forestiller os at pumpen kan presse 10 m3 vand igennem i timen vil det med 9 kW gasvarme ind give en forhøjelse på 9 / 1.16 / 10 = 0.8 grader. Nu er det nok ikke alle 9 kW der bliver afleveret til vandet og pumpen kan heller ikke presse så meget vand igennem men det giver trods alt et fingerpeg om hvad der kan forventes.

Hvis luften som kommer ovenud i øvrigt er rimeligt afkølet er det også en indikation af at det er ok. Jeg går ud fra at kondensen du omtaler dannes øverst i kammeret og det indikerer vel det samme.

En svagere pumpe vil nok give en højere udgangstemperatur men mindre vandmængde og også en lidt lavere effektivitet. Omvendt kan der nok spares noget strøm hvis det skal køre længe.

Hvis opvarmingen skal gå hurtigere er du nok nødt til at prøve med en kraftigere brænder.
/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 26 maj 2009 20:19 #370

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
For et stykke tid siden lavede jeg dette regneark til beregning af hvor meget enegi man skal bruge til og opvarme en mængde vand.

Det tager selvfølgelig udgangspunkt i et tabsfri system, men prøv og leg med det.

Den angivne el pris passer nok ikke og ikke M3 prisen på fjernvarme også 12 mdr. gammel. Men jo det er rigtigt at vi har pisse billig fjernvarme her i Aalborg :)

Formlerne er baseret på min viden tilbage fra HTX tiden i starten af 90erne, men der skulle nu ikke været sket noget med de fysiske konstanter siden :)

Nå ja for vand gælder det at mængden af enegi der skal bruges til og varme vand op er:

Q = 4180 * m * t

m = vægten af vandet der skal varmes
t = temperatur forøgelse
Q = enegien i watt sekunder

For at få resultatet i kWh skal man dividere det hele med (60*60*1000) = 3600000 altså:

Q(kWh) = (4180 * m * t) / 3600000
Bilag:
Mvh. Mads
Sidste redigering: 26 maj 2009 20:56 af Mads M. Begrundelse: rettelse i formel
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 26 maj 2009 20:23 #371

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Øv den vil ikke tillade uploads af xls filer, her er en zippet version af det......

Jeg skal nok uploade et xls ark, hvis du åbner for uploads af disse Bjarne :)

Bilag:

Filnavn: HeatExchanger.zip
Filstørrelse: 3190


ps. jeg skal nok også lave en lille manual, men tror nok de flete kan regne det ud.

Til dem der gerne vil nørde mere :woohoo: har jeg scannet et par sider ind fra en fysikbog, kan også finde mere omkring varmepumpe teori :) Men da vi ikke kan uploade filer over 120kb og i pdf format kan jeg ikke lægge den op, men send en mail til mig så sender jeg filen.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 26 maj 2009 20:59 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 26 maj 2009 23:54 #373

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Har nu kigget lidt nøjere på billederne og synes det ser godt ud - ikke noget jeg lige ville turde binde an med.

Jeg er dog blevet i tvivl om hvor åben kassen er for oven? Kan være det bare er et låg du har på når den ikke er i brug. Det skal være en åbning (gennemtræk) for at den varme luft kan stige op gennem den og varme rørerne op - ellers løber varmen blot udenpå kassen. Evt. kan du måske eksperimentere med hvor stor en åbning der skal være.

Glæder mig til at høre mere om projektet B)
/Leif
/Leif
Sidste redigering: 26 maj 2009 23:57 af leif.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 27 maj 2009 11:02 #374

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej Leif
Tak for din interesse og dine beregninger.

På billedet kan du se spjældet foroven. Det kan jeg justere som jeg vil. Og låget er på under brug.

Gas3.JPG


Vedr. kondens på coilene: Det er kondens på hele coilen, men intet på kassen. Den er så varm at man brænder sig ved berøring.

Jeg funderer nu på om jeg kan fodre væggene indvendig med ildfaste plader. De såkaldte vermiculite plader. Man kan købe dem overalt, bl.a. i byggemarkeder. De er nemme at skære i, og de kan festes med skuer, møtrik og en bred skive foran pladen.
mvh Morten.
Bilag:
Morten Solberg
Sidste redigering: 09 Nov 2009 09:51 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 29 maj 2009 00:39 #378

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Tror ikke det vil hjælpe (ret meget) at isolere da det lyder som om du allerede hiver så meget varme ud som muligt af gassen. Den varme du spilder er den kassen afgiver til omgivelserne samt den der løber ovenud gennem spjældet. Kender ikke prisen på de nævnte plader med hvad med rock-wool udenpå. Går ud fra at det kan klare temperaturen men kræver nok noget indpakning.

Der er nok kun to alternativer:
1. Leve med at det tager sin tid at varme op. Du kan jo måske sætte en noget mindre pumpe på og så spare på strømmen da pumpen jo skal køre mange timer.

2. Finde (låne?) et større gasblus.

/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Gasvarmer til poolen 31 maj 2009 09:39 #383

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er xls filen:

Bilag:

Filnavn: HeatExchanger.xls
Filstørrelse: 17408
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder