Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Gasopvarmning: Referat af debat i 2008

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 24 Jan 2009 19:20 #33

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det følgende er en opsamling af emnet fra 2008.


mos: Posted - 23 aug 2008 : 13:28:18

Er der ikke en eller flere i forummet der kunne tænke sig at udtænke en opvarmningsløsning hvor man benytter flaskegas som drivstof? Det skulle være en transportabel løsning, en løsning hvor man stiller en gasflaske og en brænder ved siden af poolen, og en dykkerpumpe ned i vandet. Så varmes der op til en ønsket temperatur.

Hvorfor vil jeg have det? Fordi jeg VIL have varmt vand på BESTEMTE dage!!

Hvis man nu har inviteret til Pool-Party flere måneder inden, eller børnene holder fødselsdagsfest, eller som vi skal næste år: Holde konfirmationsfest hjemme i maj måned.
Så vil jeg da gerne betale et par flasker med gas....

Vejret kan jeg ikke gøre noget ved, men pooltemperaturen VIL jeg kunne styre.
Det må da være andre her i forummet der har stået i samme situation?

Jeg sender lige et link til en skør løsning: I behøver ikke være lige skøre ... men kan ideen give inspiration, er et lille klik guld værd:

www.redneckpoolheater.com

Lad os se hvem der kommer først med ideen i "Selvgjort er velgjort?

.. ja, jeg er klar til at få nogle verbale lussinger af miljøforkæmperne...
________________________________________

Mads M: Posted - 23 aug 2008 : 21:21:24

En sjov løsning og ja jeg har da allerede et par ideer, men kan ikke lade være med og tænke på om et elvarmelegme til pool ville kunne løse problemet tænker på at sådan et pool elvarmelegme ikke er så dyr i frem skaffelse.

Men ideen om en gas vandvarmer til og varme poolen op er nu ikke så tosset, nu ved jeg ikke hvor du bor i Aalborg for by gassen i Aalborg er faktisk ikke så dyr, så det kan måske betale sig og lave en gas varmer.

Man kan faktisk få gasvandvarmere kan huske at vi havde sådan en i vores sommerhus inden vi fik en elvarmer. Princippet i den er det samme som RednekPoolHeater'en. Vandet ledes igennem en kobberspiral som bliver varmet op med en gasflamme.

Så kunne man finde en billig brugt gasvandvarmer er man vel næsten kørerende, det eneste spørgsmål jeg har er om det er så sundt at man leder poolvandet igennem kobberrør, for på sigt vil man få opbygget en koncentration af kobber i vandet.

Kan kun finde en positiv ting ved frie kobber ioner i vandet, hvilket er at de dræber algerne

Hvad siger du Bjarne til det med kobberrør og poolvand?
________________________________________

kingglostrup: Posted - 25 aug 2008 : 11:13:21

Hej Mos og andre !

Jeg havde tænkt på mit ølbryggeri hvor jeg bruger det som hedder en chiller.

Det er en stor kobberspiral som man bruger til at køle øllet med i gryden, ved at man sender koldt vand igennem.

Normalt så afkøler jeg 90 liter 100 grader varmt øl på ca, 10 min til 30 grader, hvordan man så evt. regner effekten ud af dette aner jeg ikke, men jeg tænkte så på at sætte en dykpumpe på den, og cirkulere poolvandet igennem for chilleren, og så fylde gryden med vand og varme det op til kogepunktet ?

Det burde sgu kunne afgive en del varme til poolen, men det koster jo noget gas.

Min gasbrænder er på 17 kw og er købt i tyskland for 700 kr. gryden er også derfra til 900 kr.
Chilleren er hjemmelavet og kobberet kostede 300 kr brugt.

Hvad siger I til den ?

MVh Thomas
________________________________________

Mads M: Posted - 25 aug 2008 : 11:34:56

Må vi se nogle billeder
________________________________________

mos: Posted - 25 aug 2008 : 11:42:01

Hej kingglostrup!

Har du et billede du kan fremvise ?

På et eller andet tidspunkt koger du gryden tom for vand..?

Mener det kun er et metal der kan bruges i poolvand: rustfrit stål.

Det skal nok være en anordning hvor man brænder direkte på stålet, hvor poolvandet strømmer i gennem. Så er det bedre at gasflasken tømmes...
________________________________________

bjarne: Posted - 25 aug 2008 : 12:53:35

Glem ALT om kobberrør og så poolvand. Hvis det skal være noget med kobber så skal det være via glykol som cirkulerende væske og så en pladevarmeveksler.

Da jeg havde poolfirma havde vi en dampkanon som vi byggede om. kørte på disel og leverede op til 80 g varmt vand. den kunne opvarme poolvandet som en "miss"
________________________________________

kingglostrup: Posted - 25 aug 2008 : 17:21:16

Mads , Mos og Bjarne......

Jeg kan da godt forsøge mig med billeder af min personlige chiller, men istedet får I et fra en brygside af en andens, da jeg ikke lige har luret fidusen med at uploade billeder.
Konceptet er det samme, min chiller blot større.



Ja okay, kobber og poolvand duer ikke, men effekten ville vel intet fejle

Omkring at gryden skulle løbe tør for vand.......i og med at der ville køre køligt vand igennem ville der jo nok ikke fordampe så meget igen, men man kunne jo altid spæde lidt til.

Jeg kan oplyse at når vi koger 90 liter øl i ca 1- 1,5 time så fordamper der ca. 5-10 liter, så det er sgu begrænset hvor meget som forsvinder.

Man kan dog købe chillere i rustfrit stål som visse dele af ølkredse foreslår eftersom de mener at kobber IKKE KAN TÅLE urten.

Sjovt at de største " mindre " bryggerier så altid har kobberkedler

Så kan I altid tænke over den.

Umiddelbart ville lidt kobber i poolen vel blot fjerne evt. bakterier

Nå nok om det, for jeg har lige bestilt solvarmeanlæg glæder mig til at få det, måske man er heldig at det kommer inden weekendens varme.

Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 26 aug 2008 : 21:05:04

Selv rustfri stål - der altså ikke er rustfri - vil korrodere med poolvandet. det ved jeg af smertelig økonomisk erfaring.
hvis det er poolvvand der skal løbe i systemet er det kun en form for plastic der holder. GLEM ALT ANDET

Kobber dræber algger m.v, men det er oggså en miljøgift og mængden man evt. bruger SKAL derfor kontrolleres MEGET nøje. det kan du ikke med et solanlæg baseret på kobberrør eller kedler
________________________________________

kingglostrup: Posted - 27 aug 2008 : 08:58:07

Gad vide om rumlen i min mave kan skyldes kobberet i mit hjemmebryg.:blush:

Det er rigtigt med kobberet, og som jeg skrev så diskuteres det også i brygkredse om det er " klogt " at benytte til fødevarer.

Hvorfor man så kan købe gryder , potter, pander osv, samt drikke øl som er brygget på kobber kan jo undre, altså lige bortset fra myndighederne måske har vurderet at det ikke har betydning ?

Måske man kunne lade afgangsslangen cirkulere i gryden, jeg tænker på en forlænget som var rullet op som en chiller ?

Spørgsmålet er hvad der sker når den lander i meget varmt vand ? umiddelbart burde det afkølede vand i slangen vel forhindre at den smelter ?

Mvh Thomas
________________________________________

bjarne: Posted - 27 aug 2008 : 09:47:37

Øl korroderer ikke rustfri og kobber på samme måde som klorholdigt vand. Derfor kan det bruges til øl og vinbrygning
________________________________________

mos: Posted - 27 aug 2008 : 10:17:19

Når nu rustfrit stål ikke dur til opvarmning, - hvad var din dampkanon lavet af, Bjarne ? Kan du lige forklare lidt om den?

kingglostrup har forklaret hvad en chiller er, og vurderer ideen som en løsning. Det er nu fastslået at det skal være plast. Hvad med at benytte Flexrør?

flex.jpg


Jeg forestiller mig en kedel fyldt med vand og en stor spiral af Flexrør. Det bør være en spiral med flere rør i parallelkobling, således at den samlede diameterflow er på mindst 25mm. Man kan bruge strips til at fiksere spiralen.
________________________________________

bjarne: Posted - 27 aug 2008 : 20:34:11

a. Dampkanonen var også rustfri og kobber, men da den jo kun blev brugt indimellem og kun i x antal timer pr. gang, så gik det alligevel, selvom metallet selvfølgeliig i længden blev korroderet.

b. Alt pvc er varmefølsomt - smelter - deformerer ved 50-60 grader, så jeg vil tro at selve spiralen skal være et andet materiale.
________________________________________

Mads M: Posted - 27 aug 2008 : 20:46:43

Jeg vil nu også tænke en ekstra gang med og bruge elektrikkerrør/slanger, jeg har brugt en del af de billige rør men der skulle næsten ingen ting til før der gik hul på dem. Derfor gik jeg over til en lidt dyrre type, men synes stadig ikke at de er holbare nok til at jeg vil sende vand igennem dem.

De ribberør som bruges til solvarme er en del kraftigere end elektrikkerrør, så der er en grund til at de koster lidt mere.
________________________________________

mos: Posted - 28 aug 2008 : 23:13:03

Jeg ville nok gamble lidt for at få en højere varmeledningsevne.
Tyndere rør giver bedre effekt.

Selv om flexrør beregnet til el-installation er tyndere end rør beregnet til solvarme, betragter jeg dem ikke som skrøbelige.

Jeg har benyttet dem som solfangerrør i en sæson. Ingen hul, ingen frostskader, ingen problemer.

Før montering, la jeg et stykke rør i kogende vand. Røret smeltede ikke, deformerede ikke, blev ikke mere stiv efterfølgende.

Med en konstant flow fra poolen, kan jeg ikke forestille mig at vandtemperaturen i "kedlen" bliver en belastning for rørerne.
________________________________________

Mads M: Posted - 13 sep 2008 : 20:29:03

Lige for at sparke til den igen , så kunne jeg rigtig godt tænke mig om ikke der var nogen der kunne hjælpe med, at finde ud af om det er farligt og sende ens poolvand igennem kobberrør (altså ved opvarmning af vandet).

Hvad var den varmekanon som du lavede Bjarne lavet af ?

/Mads
________________________________________

mos: Posted - 14 sep 2008 : 22:16:49

Hej Mads
Kobber er uddebatteret, og dampkanonen er tidligere beskrevet.
Nej, vi må nok finde på noget andet.

- Hvad siger du til titanium, Bjarne? Er det korrossionsfrit?

Det er jo det metal man bruger i varmevekslere og -patroner!

mvh mos
________________________________________

Mads M: Posted - 15 sep 2008 : 16:05:46

Ja man må nok bide i det sure æble og købe en titanium varmeveksler og så få lavet et eller andet kraftværk på primærsiden

Jeg vil nok anvende den billige Aalborg fjernvarme, men måske anskaffe mig et aflagt gasfyr eller diselbrænder.
________________________________________

bjarne: Posted - 15 sep 2008 : 18:58:46

Korrekt. Titanium er det ENESTE der holder i længden og som er ufarligt.

Gør noget helt andet Mads:
1 stk. titanium varmeveksler med stor kapacitet - minimum 70 Kw- samt en gammel brændefyret kedel som du kan finde hos skrot eller jernhandleren. så har du en billig og "hurtig" metode til opvarmning
________________________________________

Mads M: Posted - 17 dec 2008 : 16:00:20

Lige lidt info på kobber og klor, jeg fandt følgende citat fra en tråd på en hjemmeside, desværre er det på engelsk men håber at det giver lidt forståelse af kobber og klor kombinationen:

Chlorine attacks copper big time! It WILL turn your pool green, and many times do it overnight. The amount of copper in the water will make it so toxic that it's considered hazmat and you'll get in deep crap just trying to get rid of it. Do a search on pool heaters to see what is used for the heat exchanger - STAINLESS STEEL! And only stainless... That's why they cost a good amount to buy them. This guy used over 120ft of copper pipe in the "system". He's nuts !!! Ask him to get his water analyzed before you make the same mistake. Don't believe me? Do a google search on pool heaters/copper. Then recall your chemistry and read how much trouble it causes. Have fun swimming in that toxic soup.

Hele tråden kan ses på følgende link:

www.bobvila.com/BBS/Swimming_Pool_Heater-deck_and_Patio-5-F128.html
________________________________________

bjarne: Posted - 20 dec 2008 : 15:18:05

av der var en tråd der var gået mig forbi. Ja titanium er det eneste der i længden dur

Hvis nu set-uppet er, at man vil have en "billig" og hurtig måde at varme sit poolvand op på - uden at få for meget kobber og andet i vandet, så er det faktisk en genial ide ham med billederne af en grill havde gjort.
Den skal bare udbygges med en rørvarmeveksler af titanium og så skal man bare lave et by-pass system over sit almindelige cirkulationsanlæg.
Jeg tror jeg vil lave et prøveforsøg til foråret.
________________________________________

bjarne: Posted - 20 dec 2008 : 15:21:13

mos - har du ikke en mail til ham med grillen så vi kan få hans erfaringer at vide.
________________________________________

mos: Posted - 22 dec 2008 : 12:49:49

Hvilke erfaringer sigter du til.. kobberforurening i poolvandet.. eller opvarmningen generelt..?

Hvis nogle er interesseret i at kontakte ham: "Redneck" mandens e-mail adresse står på denne side: www.redneckpoolheater.com/. På denne side findes også nogle tips, og ideer til opgradering af løsningen. Der står intet om problemer med poolvandet, men jeg ville ikke prøve med kobber !!

Nu er jeg blevet nysgerrig over dine tanker vedr. et prøveforsøg:
- Hvorfor vil du bruge en "mellemvarmeveksler”? Med den løsning skal du jo varme op vandet een gang med et varmeelement, sende det igennem en anden varmeveksler, som varmer poolvandet. Her får du da et varmetab.

Hvorfor ikke bygge en titaniumveksler der er til at stille i grillen, og hoppe over et led? Det er det jeg spekulerer på at gøre, blot med syrefast stål. Vandet skal ikke køres igennem renseanlægget.

20081222124635_TitaniumHeater2.jpg


Jeg har kontaktet en virksomhed der kan levere titaniumrør der er
beregnet til varmeveksling, og jeg siger bare, det koster..! 150 kr./m + moms!, ubehandlet og afhentet på stedet.

På grund af den høje pris, så vil jeg genoptage spørgsmålet: Kan syrefast stål (AISI 316) klare at modstå korrosion?? Jeg forestiller mig en eller flere coils opvarmet af et gasblus eller bål for den sags skyld?

En isoleret korrosion på stålet kan jeg leve med, det er blot som et par strømper... smid det ud når der er hul...

Men jeg er ikke ligeglad med eventuelle problemer der overføres til poolvandet og pooludstyr !
Så Bjarne, kan syrefast stål korrigere, samt det vigtigste, kan den korrosion påføre skade på pool og renseanlæg?
________________________________________

Mads M: Posted - 23 dec 2008 : 17:11:08

Jeg tror ikke du skal være bange for rustfri stål AISI 316, det er også det din stige og evt. skruer ved undervandslys, skimmere, svømmetrænere osv. lavet af.

Det skal ikke kunne siges om stålet vil ruste lidt, men man skal jo også veje det op imod dit projekt som gik på en simpel opvarmning 2-3 gange om året.

Hvis man ser bort fra titanium vekslere så er de andre lavet af AISI 316 (V4A) rustfristål, hvis der var et kemi problem her ville de ikke blive solgt.

God jul!

Det er lidt syret at vi d.23 sidder og chatter om den kommende pool sæson
________________________________________

bjarne:

til mos:

Syrefast rustfrit stål findes ikke når vi taler om agressivt poolvand med klor etc - med mindre da man får specialfremstillet stål med et stort indhold af molybdæn. Det er nemlig indholdet af dette der er afgøende for graden af rustfrit.
304 og 316 stål vil før eller siden ruste. Kun titanium og 316L ( stort indhold af molybdæn) vil ikke ruste.

Der vil intet ske med pool eller pooludstyr. det er kun varmeveksleren der vil blive ødelagt.
Bilag:
B
Sidste redigering: 27 Aug 2009 09:05 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 18 Dec 2012 09:23 #3577

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Hej Poolrådgiveren, efter hygge med alupoolen på 3000l som jeg fik bygget i sommers og med god hygge omkring vandet,er jeg kommet til opvarmningen, jeg har lavet en røgveksler på ca 70cm med 8 stk rør indeni ,men det tager ca 9 timer at hæve vandet temp fra 16gr til 40gr,dette er for lang tid ifølge børnene:)
Har overvejet en gammel salamanderkedel og titanveksler er dette noget som kan klare det hurtiger?
håber der er nogle der kan hjælpe ,lige meget hvor man spørger ved de sq ikke noget.

Mvh Allan

p.s. se billeder af poolen på forumet små pools:)
Allan
Sidste redigering: 18 Dec 2012 10:09 af Ole. Begrundelse: Indsat link til forum
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 18 Dec 2012 12:48 #3579

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
tjaaaaa :blink:
hvis det tager 9 timer at få 3000 ltr. 16 g vamt vand op på 40 grader, så overfører din nuværende veksler 9 Kw eller 8000 kgkalorier i timen

hvis du skulle have det gjort på 3 timer skulle du overføre 28kw / 72.000 kgkalorier i timen
hvis du skulle have det gjort på en time, skulle du overføre 84 kw / 72.000 kg kaloprier

Så din opgave består i:
1. beslutte dig til hvor hurtigt/langsomt det må gå og dermed afgøre hvor mange kw du dermed skal have tilført i timen
2. vælge dig en primær varmekilde der kan levere disse kw
3. og en varmeveksler der er i stand til at overføre denne varme
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 18 Dec 2012 13:26 #3580

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Tak for hurtig svar, lige en ting mere er det en fordel at kører med fuld tryk igennem veksleren eller skal den droslet ned, min pumpe kører ca 280 l i min.

Har set at man kan få en rundpool varmer som yder 50kw til 12000kr måske denne kan gøre arbejdet


Mvh Allan
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 18 Dec 2012 20:19 #3581

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den bedste gennemstrømningshastighed afhænger af den type varmeveksler du vælger og den temperatur som din primære varmekilde har. Så det kan der ikke gives et klart svar på uden at vide hvilken fremløbstemperatur din primærvarme har og hvilken type varmeveksler du vil købe - send mig data på den du har set
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 18 Dec 2012 20:25 #3582

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Pool varmere er denne her
www.j-tek.dk/OVNE.htm
Den nederst på siden på 50kw
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 21 Dec 2012 17:29 #3583

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Er nok lidt sent ude, men jeg har faktisk forsket rimeligt meget i alternativ opvarmning til poolen. Har selv set en del på en salamanderkedel og har også fået en del historie med om den.

Kedlen er kendt fordi at den er stabil og sikker, men desvære også kendt for at have en meget lille virkningsgrad. Jeg har faktisk hørt om folk sige at den ligger på omkring 30% hvilket ikke er meget, men igen det kommer meget an på type og hvilken brændsel man bruger.

Kedlen er primært designet/lavet til at fyre koks i, dvs. at de helt gamle modeller er optimeret til koks forbrænding.

Koks er rest materialet efter trægassen er hevet ud af træmassen på det lokale bygas værk, dvs. vi snakker om en kedel der slet ikke er optimeret til forbrænding af selve træ gassen. Hvilket måske forklarer den lave virknings grad ved træ fyring, gassen fiser direkte ud i naturen og vil ikke blive brugt i denne kedel.

Kedlen bruges også til olie brænder (oliefyr), her kender jeg ikke så meget til selve virkningen men hvis man kender en maskinmester med det rigtige værktøj og lyst. Kan man være heldig at han kan lokkes til at bygge en dieselbrænder om til rapsolie forbrænding og så er vi nede i noget der måske dur både med effektivitet og pengepungen da rapsolie ligger i 3kr/L :)

Men jeg vil lige udddybe min viden senere, da jeg selv har gang i en sjov lille ovn dog er den lagt lidt på is ( :laugh: ) da andre projekter med bla. Bjarne presser på.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 24 Dec 2012 10:05 #3584

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Tak for hurtig svar

til Mads så vil jeg nok glemme salamanderen pga de lave tal,men mærkligt nok kørte jeg op til vvs experten og hørte om de kunne hjælpe mig med et fastbrændselsfyr,der kunne lave hurtig varmt vand 3000L, det var lige før at manden besvimede da jeg fortalte ham historien.svaret var det kan jeg ikke hjælpe med.......

Vi må da håbe han ved hvad han snakker om for jeg var klar til at smide 25000kr til en 50kw fyr


Men jeg vil prøve at få noget info omkring denne, den ser ud til at kunne klare opgaven fra 2gr til 40gr på ca 3 timer

God jul til alle her inde

Mvh Allan
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gasopvarmning: Referat af debat i 2008 24 Dec 2012 10:25 #3585

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jo tak i lige måde :)

Men jo jeg har også haft kig på 50kw ovnen som du viste, jeg har dog ikke kunne få nogle måle data's ud fra dem.

Faktisk har jeg også haft skrevet til producenten (et finsk firma) men har intet svar fået, prøvede endda og ringe men blev mødt af en finsk "tast 1 for dit" og "tast 2 for dat" ingen engelsk guide :angry:

Men jo poolovne af mærket "Kirami" er blandt de bedste til prisen er min erfaring som er baseret på google søgninger og udtalelser fra folk på andre forums.

Her er en demo af 50kw ovnen:

http://www.youtube.com/watch?v=ocfRYi2v5-4

Hvis man vil køre lidt findes der også denne producent i Holland "Storvatt", de har også en fint lille fyr men kun på omkring 30kw mener jeg. Desuden kan man måske spare lidt på fragten hvis man selv henter i Holland.

Husk at nogle folk godt kan lide og pynte på tallene :) derfor er det altid godt hvis hvis de kan komme med referencer.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.196 sekunder