Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Antal indløbsdyser

Antal indløbsdyser 25 Jan 2009 14:01 #44

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej derude.
Har en rund stålpool med 28000m3 ltr. Er fra starten født med 1 dysse, som sidder under sklimmeren. Er der fordel ved, at montere endnu en dysse?
Er det en fordel, at dyssen peger nedad, således overfladen bliver mindst mulig urolig?
Mvh
Ejegod

bjarne



528 Posts
Posted - 20 maj 2008 : 12:08:06

2 dyser i den modsatte ende af skimmeren er den bedste løsning. dysen skal pege opad så den bevæger overfladevandet fremad - uden at bryde vendspejlet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Antal indløbsdyser 24 maj 2015 09:16 #5603

  • Nyby
  • Nyby's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 17
er ved at etablerer betonpool hvor højt skal jeg placerer dysserne. Nogen siger 20 cm under vandspejlet og andre ca. 40 cm under, det sidste for at forbedre vandbehandlingen i polen ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Antal indløbsdyser 24 maj 2015 09:39 #5604

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er der også mange meninger om og et klart svar der passer til alle pools kan ikke siges. Det kommer an på størrelse - form og dybdeforhold
Skimmer og dyse funktionen har 3 formål: At sørge for en opblanding af poolvandet så alle kemikalier er jævnt fordelt og sørge for at vandoverfladen skimmes bedste muligt og endelig at der er en cirkulation i bassinet der gør, at der ikke er nogen vandcirkulations mæssigt "døde" områder
(Skimmerfunktionen er en af de vigtigste i swimmingpoolen. Jo bedre skimmerfunktionen fungerer jo mere skidt bliver der fjernet fra poolen og dermed skal der bruges færre kemikalier og rengøres mindre)

I større pools eller pools med stor eller flere dybder har man altid et bundsug også. Med dette er opblandingen af kemikalierne sikret
I en alm. std. swimmingpool med et korrekt dimensioneret rensningsanlæg er opblandigen af vandet/kemikalierne i almindelighed sikret
For at sikre at der ikke er døde områder, skal antallet og placeringen af dyserne overvejes.

Og så kommer vi til dybdeplaceringen af dyserne:
En dybdeplacering på 20/25 cm er efter min mening det korrekte, idet dyserne så vil kunne indstilles således at de sørger for en bølgebevægelse lige under vandspejlet og dermed "skuffer" det skidt der ligger på vandspejlet hen til skimmeren. Du vil samtidig kunne komme til dem, hvilket du vil have besvær med ved en større dybde.

Emnet har været debatteret meget i branchen, men denne placering er den vi altid har brugt
og mener er den rigtige B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Antal indløbsdyser 29 maj 2015 12:25 #5623

  • Nyby
  • Nyby's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 17
Tak for svaret

Jeg er blevet rådgivet til at sætte dem længere nede så vandbehandlingen skulle blive bedre...
De sidder nu i ca. 47 cm fra det kommende vandspejl.

Hvor stor er betydningen ?
skal jeg lave det om?

Poolen er 9,25 x 4 meter og 1,45 dyb
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Antal indløbsdyser 29 maj 2015 17:25 #5626

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er som sagt et spørgsmål som der er forskellige meninger om i branchen og jeg har personligt ikke fundet noget der beviser "videnskabeligt" om det ene er bedre end det andet.
Der er masser af pools der har dem siddene så langt nede, så du må vælge mellem det extraarbejde det vil give at flytte dem og så vælge mellem mine erfaringer og andre B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder