Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Luft i filter når der støvsuges

Luft i filter når der støvsuges 25 Jan 2009 19:15 #111

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 18 sep 2007 : 17:43:27

Problem: Under støvsugning kommer der luft i sandfiltertanken.
Jeg har checkket slangen omhyggeligt for tæthed, jeg vandfylder slanger inden påbegyndelse af støvsugningen og jeg holder overgangen mellem slange og skimmermundstykke under vand. Alligevel får jeg efter nogen tids støvsugning fyldt med luft.
Er der nogen som kan afklare dette problem?

Kjeld Almer

Yxos



107 Posts
Posted - 18 sep 2007 : 17:52:23

En lille smule luft gør jo ingen forskel, men kommer der så meget at det påvirker sugestyrken, er det naturligvis et problem.

Hvordan er din støvsugerslange tilsluttet? I en skimvac/skimmermundstykke i skimmeren, oven på skimmerkurven? Er det korrekt forstået er denne tilslutning jo under vand, og luften må komme fra en utæthed i slangen. Hvis det er en gammel slange kan der jo godt være kommet utætheder med tiden...

"Efter nogen tid"...
Hvor lang tid er det? Jeg mener, tror du det er luft som stammer fra slangen da du sluttede den til (selvom man er omhyggelig kan der jo godt komme lidt luft) eller er det efter længere tids støvsugning... 5 minutter eller lign. ?

Du skriver at du får luft i sandfilteret... Der bliver det vel næppe?
Jeg tænker at du opdager det ved ringere sugeevne, samt bobler fra dyserne ?

Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 18 sep 2007 : 18:42:04

kommer der så meget luft ind at pumpen holder op med at suge ????


kalmer



6 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 10:13:36

quote:
Originally posted by bjarne

kommer der så meget luft ind at pumpen holder op med at suge ????



Hej Bjarne
Efter nogen tid - mere end 5 min er sugeevnen -falder så kraftigt, at jeg er nødt til at afbryde støvsugningen og returskylle for at få luften ud - for derefter at genoptage støvsugningen.

Luftindtrængningen påvirker successivt sugeevnen kraftigt, men det tager mere end 5 min. Indblæsningsdysserne begynder ligeledes efter mere ned 5 min at give luft fra sig.
Det er rigtigt forstået, at slangen - som er under 1 år gammel - er forbundet med skimmermundstykket under vand. Så der skulle der ikke kunne komme luft ind. jeg har testet slangen incl endestykker for tæthed ved at vandfylde slangen og efter en ½ dag at se om der var vandudsivning. Det var der ikke.

Kjeld Almer


Peter



7 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 11:12:53

Du kan have utætheden et helt andet sted end det du nævner, når du bruger
støvsugerslangen øger du modstanden fra din bundsuger til din pumpe og
dermed også belastningen på rørsystemet, så en lille utæthed under normal
brug opdages først i det øjeblik hvor du bruger din
støvsugerslange/bundsuger hilsen Peter


Yxos



107 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 12:45:36

Det lyder rigtigt hvad Peter skriver, og det må nødvendigvis være før pumpen den er gal.
Et godt bud er måske tilslutningen til pumpen? Split den ad dér, rens/udskift pakningen og sæt den sammen igen.

Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 21:55:29

Nu går vi altså ud fra, at der IKKE er nogen problemer når du IKKE støvsuger. D.v.s at der ikke kommer luftbobler ud af dyserne under almindelig drift

Hvis du også er 1 mill % sikker på at det ikke er din støvsugerslange der er et lille hul i

ja så er det som peter og yxos siger.
Enten er der en fitting med skruegevind der ikke er pakket godt nok ( den fitting der er skruet ind i pumpen (på den slange fra skimmeren)
eller også - hvis du har samlinger med spændbånd - er disse ikke spændt hårdt nok
eller også er den en fejllimning

Uanset hvilket problem det er, så er det således, at luften bliver suget med ind i rørsystemet. Hvis du nu pakker tilslutningen godt ind i silikone, så vil silikonen blive "suget" med ind sammen med luften og dermed "måske" stoppe hullet og dermed problemet. Hvis dette løser problemet ved du hvad der var galt, og så skal du selvfølgelig lave det om - ordentligt og rigtigt. Jeg vil ikke tale om hvad så hvis det ikke løser det, for med de oplysninger der foreligger, må problemet være det nævnte


Gammelnok



20 Posts
Posted - 21 sep 2007 : 11:46:27

Hvis din vandstand er for lav kan det ske, eller din skimvac suger falsk luft, prøv at sætte slangen fast i bund af skimmer,


kurt



15 Posts
Posted - 30 sep 2007 : 23:01:45

Jeg vil nok også se på anlæget Pumpem hvor stoe er den?
Hvis den er meget stor og modstanden i sugeledningen bliver for stor vil der opstå et mega vacum og et evt lille utæthed vil så suge luft ind i andlæget
Pumpe pakninger -Tilslutninger -Ventiler -støvsuger slange


Gammelnok



20 Posts
Posted - 06 okt 2007 : 16:37:37

Kalmer hvor står pumpen i forhold til din vandstand ??, det kan osse være et problem, bedst er det at have pumpen under vandspejl, ellers skal der returventiler på, og som Kurt siger hvis pumpen er overdimensioneret
Gammelnok


kalmer



6 Posts
Posted - 08 okt 2007 : 10:17:13

Vedr. luft i filtertank.
Tak for de mange gode råd.
Til Gammelnok kan jeg svare, at problemet ikke skyldes at min skimvac suger falsk luft, at min pumpe er under vandspejl (og bund i pool) samt at min pumpe er en ret så gammel af fabrikat SEVER, Subotica-Yugoslavia, Model PP-7 med 0,53/0,50 KW.

Jeg er enig i, at der må være en utæthed enten i rør, ventil eller i pumpetilslutningen, som aktiveres ved det forøgede vacuum ved støvsugning. For god ordens skyld skal jeg oplyse, at der ikke kommer luft i filtertank, når jeg lukker for bundudløbet og alene suger gennem skimmer. Det er først når støvsugerslangen anvendes.
Jeg har nu bestilt en VVS-mand til at detektere utætheden. Der er imidlertid lang ventetid, men jeg skal nok vende tilbage til sagen, når hans undersøgelse - og afklaring - har fundet sted.
Kalmer

Kjeld Almer


bjarne



529 Posts
Posted - 08 okt 2007 : 17:31:08

vi venter alle spændt på resultatet


leifo



47 Posts
Posted - 08 okt 2007 : 22:00:28

Går ud fra at din pumpe og forfilter er sammenbygget til een enhed.

Kan du se om der kommer luft i forfiltret når du støvsuger eller er det først når pumpen holder op med at suge du ser problemet?



Gammelnok



20 Posts
Posted - 09 okt 2007 : 13:59:25

Kalmar
Så har du en meget gammel Premierpumpe, kan jeg konstatere, den kan du med meget strømbesparelse skifte ud, men det løser ikke problemet med luft, glæder mig til at høre om du har utætheder i rør
Gammelnok


kalmer



6 Posts
Posted - 11 okt 2007 : 16:00:08

quote:
Originally posted by leifo

Går ud fra at din pumpe og forfilter er sammenbygget til een enhed.

Kan du se om der kommer luft i forfiltret når du støvsuger eller er det først når pumpen holder op med at suge du ser problemet?




Leifo og Gammelnok.
Pumpe og forfilter wer sammenbygget.
Der kommer luft i forfiltret før end i filtertanken. Luften kommer ikke ved normal drift og kommer heller ikke når jeg suger med støvsugerslange og åben bundudløb i poolen. Luften kommer når der alene suges gennem skimmeren. Det tyder helt klart på, som flere har påpeget, at der er en utæthed i rør og/eller ventil i forbindelsen til skimmer som aktiveres, når sugestyrken øges. Jeg har bestilt VVS-mand, men der er nogen ventetid. jeg vender tilbage med det endelige resultat.
Kjeld Almer


Kjeld Almer


kurt



15 Posts
Posted - 15 okt 2007 : 08:39:25

Jeg vil nok gå til et prof svømmebassin firma da de har erfaringen til at løse dit problem.
Under link er der flere bud på prof . som kan løse dit problem,vi må jo ikke nævne firma !
Med min erfaring med premierpumper( siden 1975) kan problemet godt ligge i pumpen.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Luft i filter når der støvsuges 22 maj 2016 13:59 #6524

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Godt nok meget længe siden denne tråd har været aktiv, men da jeg har samme problem er jeg interesseret i om årsag til nævnte problem blev fundet, og ikke mindst hvad årsagen var ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Luft i filter når der støvsuges 22 maj 2016 17:00 #6525

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Lad mig liger summere op:
1. der er IKKE luft i systemet når der ikke støvsuges
2. Der kommer IKKE luft i systemet når der støvsuges OG både skimmer og bundsug er åbne ( der suges fra begge )
3. der kommer KUN luft når bundsug er lukket og skimmer åben

Når det er er sådan kan det kun have noget at gøre med sugetrykket. Hvis du har både skimmer og bund åbne har du tilsammen en større diameter rør at suge igennem og dermed et mindre tryk

Når den suger luft ind ( og ikke gør det når der ikke støvsuges) er det selvfølgelig fordi der suges luft ind og dermed er der selvfølgelig en utæthed der bliver større jo større tryk der suges med

Det allerførste jeg ville prøve var, om der er noget galt med den støvsugerslange du bruger til at støvsuge med. Er den EN lang en - eller består den af flere stykker af ca. 1 m. Prøv at sætte slangen ( uden støvsuger på ) ned i skimmeren og ud i poolen og vær hel sikker på at enden er dækket af vand. Læg f.eks.haveslangen ned i skimmeren sålees at der hele tiden er vand i skimmeren. Hvis du har den type med flere stykker, så brug kun 1 stykke. Der kan nemlig være utætheder i slangen hvorfra der så trækkes luft ind
Er det ikke dette ligger problemet i: kuglehanen der åbner og lukker for skimmeren eller tilslutningen mellem slange og pumpe

Der kan selvfølgelig være andre ting, men dette er det mest indlysende

Og man godt henvise til Poolraadgiveren som udførende firma og webshop. Det er trods alt Poolraadgiveren der driver og betaler debatforummet :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Luft i filter når der støvsuges 22 maj 2016 17:00 #6526

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Lad mig liger summere op:
1. der er IKKE luft i systemet når der ikke støvsuges
2. Der kommer IKKE luft i systemet når der støvsuges OG både skimmer og bundsug er åbne ( der suges fra begge )
3. der kommer KUN luft når bundsug er lukket og skimmer åben

Når det er er sådan kan det kun have noget at gøre med sugetrykket. Hvis du har både skimmer og bund åbne har du tilsammen en større diameter rør at suge igennem og dermed et mindre tryk

Når den suger luft ind ( og ikke gør det når der ikke støvsuges) er det selvfølgelig fordi der suges luft ind og dermed er der selvfølgelig en utæthed der bliver større jo større tryk der suges med

Det allerførste jeg ville prøve var, om der er noget galt med den støvsugerslange du bruger til at støvsuge med. Er den EN lang en - eller består den af flere stykker af ca. 1 m. Prøv at sætte slangen ( uden støvsuger på ) ned i skimmeren og ud i poolen og vær hel sikker på at enden er dækket af vand. Læg f.eks.haveslangen ned i skimmeren sålees at der hele tiden er vand i skimmeren. Hvis du har den type med flere stykker, så brug kun 1 stykke. Der kan nemlig være utætheder i slangen hvorfra der så trækkes luft ind
Er det ikke dette ligger problemet i: kuglehanen der åbner og lukker for skimmeren eller tilslutningen mellem slange og pumpe

Der kan selvfølgelig være andre ting, men dette er det mest indlysende

Og man godt henvise til Poolraadgiveren som udførende firma og webshop. Det er trods alt Poolraadgiveren der driver og betaler debatforummet :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder