Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Tab af sugestyrke.

Tab af sugestyrke. 03 Jun 2011 14:48 #2364

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hej.

Hver gang jeg sætter min manuelle støvsuger til, dvs slage i skimmerhullet og mundstykke på poolstangen, og går igang med det rense bunden, suger den kun de første par minutter, derefter suger den slet ikke.
6-vejsventilen står på filter, har læst det med at kan sætte den på waste men synes det er at fråse med vandet.

For at få pumpen "igang" igen med at suge, er jeg nød til at tømme sandfilteret, dvs. backwash, rinse og så igen filter. og så kører pumpen igen for fylde kræft...

Er det fordi mit sandfilter er alt for fyldt, at sugestyrken stopper så hurtigt eller ?

Og jeg har fået lodret ordre fra overkommandoen om ikke at købe en automatisk bundrenser, selvom jeg gerne ville have en, så dette er ikke en mulighed. =)

/Weber.
Sidste redigering: 17 Aug 2011 11:08 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tab af sugestyrke. =( 17 Aug 2011 08:53 #2679

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er højst sansynligt fordi du ikke tømmer slangen for luft før du slutterb den til skimmeren. så suger pumpen luft ind og så går hele systemet ud
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tab af sugestyrke. =( 17 Aug 2011 10:07 #2682

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
og hvordan tømmer man så slangen for luft inden den sættes i skimmeren?
  1. Monter slangen på mundstykket.
  2. Sænk mundstykke med stang og slange ned i vandet, men lad den anden ende af slangen være på land
  3. Sæt slangeenden for munden og sug luft ud til dine lunger er fulde.
  4. Sug igen til dine lunger er fulde, og gentag det indtil du kan se at vandet "nærmer sig"
  5. Sænk resten af slangen langsomt ned i vandet, og lad den herved løbe helt fuld af vand
  6. Nu kan du med et snuptag sætten enden af slangen i skimmeren
Mens du suger, kan du se slangen synke dybere i vandet, startende fra den ende tættest på støvsugermundstykket!

Drop alt det med at lade slangen ligge i overfladen, og "trykke den ned" for herved at få luften ud. Det virker ikke!
Ved metoden beskrevet herover suges slangen HELT tom for luft.
Og nej, med mindre du er usædvanlig klodset risikerer du ikke at stå med 5 liter vand i lungerne! Holder du slangen en halv til en hel meter over vandet mens du suger, vil du ganske enkelt ikke vær i stand til at suge vandet så højt op (hvis det er en 50mm slange).
Ole Kristensen
Sidste redigering: 17 Aug 2011 10:09 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tab af sugestyrke. =( 17 Aug 2011 10:44 #2684

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
med fare for at gå en gammel rotte :laugh: i bedene, vil jeg nu foreslå dig.

Sæt støvsuger m.v ned på bunden som Yxos siger
Tag slangens modsatte ende og sæt den ind foran en af dyserne, således at vandet fra dysen presser luften ud. du kan se når der ikke kommer mere luft ud forneden
såt en hånd for enden af slangen så den ikke suger luft ind igen
og gå hen og sæ den ned i skimmeren
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tab af sugestyrke. =( 17 Aug 2011 10:50 #2685

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
bjarne skrev:
Sæt støvsuger m.v ned på bunden som Yxos siger
Tag slangens modsatte ende og sæt den ind foran en af dyserne, således at vandet fra dysen presser luften ud. du kan se når der ikke kommer mere luft ud forneden
såt en hånd for enden af slangen så den ikke suger luft ind igen
og gå hen og sæ den ned i skimmeren
Bestemt en mulighed. Der er blot det, at dyserne ofte er anbragt i den modsatte ende af poolen i forhold til skimmeren. Du skal altså gå fra dysen uden om poolen, med hånden for slangen, UDEN at der kommer luft i den undervejs hen til skimmeren.
Alternativt skal du holde slangen i vandoverfladen hele vejen fra dysen til skimmeren. Sikkert ikke en sund øvelse for ryggen!

Bjarne siger bare sådan fordi han aldrig støvsuger sin pool. Den ser også ud der efter ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tab af sugestyrke. =( 17 Aug 2011 10:53 #2686

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Yxos har ret :evil: - sådan da


Det er årevis siden jeg har støvsuget manuelt. Man kan iøvrigt få nogle "halvautomatiske" støvsugereder er ganske glimrende til mellem 1000 og 2000 kr
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tab af sugestyrke. =( 17 Aug 2011 11:06 #2687

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det kan man, og jeg har faktisk testet både de billige, som Bjarne nævner, og også nogen dyrere.
Se mine tests her
Den Bjarne ænker på, er nok den som jeg i min anmeldelse kalder "hvalen".
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 22 maj 2016 13:32 #6523

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Hej Weber

Jeg sidder med stort set samme problem som du beskriver. Jeg starter selvfølgelig med at fylde vand i slangen for at få luften ud. Mit problem er, at når systemet kører normalt, er det 0,65 bar tryk i min tank, men stort set med det samme jeg sætter min 9 meter slange på, falder trykket til 0,2 bar. Slangen kan altså ikke føde systemet hurtigt nok.

Har du fundet en løsning på problemet ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 22 maj 2016 17:02 #6527

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Glem i første omgang alt det der med bartryk. Fungerer støvsugeren eller gør den ikke uanset hvilket bartryk der nu engang er ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 22 maj 2016 18:17 #6528

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Jeg glemmer trykket, men ser det som et sympton på at der er noget galt. Jeg kan IKKE støvsuge normalt. Det støvfnidder der ligger på bunden, bliver stort set ikke suget op. Jeg får nærmere sværdet det ud som "støv" der senere (efter ca. et døgn), igen lægger sig på bunden.
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 22 maj 2016 19:53 #6529

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Kommer der luft i pumpens forfilter når du støvsuger ?????? -
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 23 maj 2016 08:23 #6530

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Ved normal kørsel, er ca. 5% af pumpehuset altid fyldt med luft. Sådan har det altid været, efter jeg har fået skiftet pumpen, men når jeg sætter slangen på, kommer der mere luft ind. Man kan ikke afvise at der er en utæthed i føderøret, men da det er støbt ned igennem gulvet i garagen hvor filteret står, vil jeg lige prøve noget andet. Hvis jeg kan komme til at sætte slangen direkte til pumpen, vil jeg gøre det. Resultat af dette eksperiment, vil jeg vende tilbage med senere.

Imidlertid ser jeg også om der skulle være andre muligheder for at dette problem er der. Poolen er 2.5 meter fra min garage. Føderøret er 40 mm og det går ind igennem garagens sokkel og op igennem betongulvet. Min pumpe er beregnet for 50 mm rør. I tilgangssiden er der droslet ned til 40 mm, og på afgangsiden hen til 6-vejs ventilen er 50 mm rør bibeholdt. Kan man tænke sig, at pumpen på grund af overkapacitet, kan være årsagen ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder