Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Genopbygning af stålpool

Genopbygning af stålpool 16 jul 2015 08:49 #5835

  • andenjm
  • andenjm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Hej folkens,

Vi købte sidste år et hus med en ældre stålpool (+20 år) og denne havde efterhånden så mange defekter (buler i stålkant, folder i lineren, utætheder, grimme kantfliser osv) så nu skulle der ske noget. Jeg er begyndt at afmontere poolen og i den forbindelse er der opstået lidt spørgsmål til det fremtidige setup.

Da jeg havde fjernet liner, membran og bats samt fået pumpet alt vand, lader det til at grundvandet stiger op igen. Kan dette problem fjernes med dræn og hvor omfattende er det?

Næste spørgsmål går på den eksisterende betonvæg, den har nogle ret store revner og jeg er lidt bekymret for hvor stabilt den slags ældre mure er. Hvis poolen genetableres vil det være lidt surt hvis dele af muren skrider bagefter. Poolen har en ø på 600 så tænker om det vil give mening at konstruere en ny indvendig pool med en mindre diameter. Det vil også give den fordel at man evt kan få nemmere ved at montere lys osv via nem adgang hele vejen rundt. Hvad tænker i?

Vh
Anders
image.jpg


image-2.jpg
Plask
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Genopbygning af stålpool 17 jul 2015 09:46 #5844

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den beton du ar rundt om en rund stålpool er "kun" en tørbeton. FRormålet med denne støbning er ikke at olde på poolen for den er ved en rund pool selvbærende når der er vand i. Formålet er at holde på jorden så den ikke presser på væggene

Så væggen er ikke problemet og du kan bare sætte en ny pool ned.
Hvis du vil have lys i den nye, skal du selvfølgelig hugge ud der hvor du vil have lyset

Grundvandet
Grundvandet er normalt kun et problem under opbygning, da vandet i pool vil holde vandet udenfor ude. Så det kommer meget an på hvor meget vand der er. Du kan evt. grave ned udenfor poolen og lave en rende ind til bunden. Derefter sætte en dykpumpe ned i hullet og på den måde holde vandet væk indtil en ny pool er opsat.
Hvis du vil lave en mere permanent løsning, skal du lægge drænrør ned i en cirkel i bunden af poolen, føre enden ud gennem væggen og hen til er passiv dykbrønd som du må opsætte
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Genopbygning af stålpool 17 jul 2015 16:05 #5848

  • andenjm
  • andenjm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Min bekymring i forhold til muren er at der i den gamle pool var nogle buler i stålringen hvor der begavede var faldet nogle stykker beton ned bagved, det tænker jeg også kan ske hvis man bare smider en ny pool i?

I forhold til grundvand vil jeg helt sikkert gå efter den løsning du nævner med drænrør. Som jeg har læst mig til er denne løsning også gangbar hvis vi vælger en beton bund er det korrekt?

Vh
Anders
Plask
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Genopbygning af stålpool 17 jul 2015 21:59 #5854

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
fjern de løse områder der måtte være i væggen - helt op til overfladen - sæt poolen op og tørstøb i de områder der mangler når poolen er sat op
Vedr. dræn. det er det samme hvis du laver betonbund
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Genopbygning af stålpool 06 Okt 2015 06:51 #6040

  • andenjm
  • andenjm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Lidt opdaterede billeder
image.jpeg
Plask
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Genopbygning af stålpool 06 Okt 2015 06:52 #6041

  • andenjm
  • andenjm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Støbning
image-2.jpeg



image-3.jpeg
Plask
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder