Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Renovation af Beton Pool - hjælp!

Renovation af Beton Pool - hjælp! 02 Okt 2015 11:38 #6035

  • Sommer
  • Sommer's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej Forum,

Jeg har overtaget et hus i Hørsholm, hvor til der hører en beton pool fra 1970. Poolen måler 8 x 4 og er knap 3m dyb i den ene ende og ca 1,2 i den anden ende. Som jeg lige ser det er der et filter og en ældre pumpe monteret på en skimmer.

IMG_4052.jpg

IMG_3694.jpg

IMG_4064.jpg


Poolen har stået ubenyttet hen i 1,5-2 år og var ren alge sump da jeg hev coveret af. Jeg smed lidt klor i som hare renset algerne der nu er dumpet ned på bunden og er blevet til sort/mørke grøn slam. Jeg fik startet pumpen og der var en tydelig utæthed i filteret så efter en times tid var der 30-40 cm vand op omkring filteret så jeg valgte at slukke.

I ugerne efter lækkede poolen og vandstanden røg ned under skimmeren, men forbliver over vand dyserne. Er derfor noget usikker på hvor der er læk og undrer mig lidt over at lækagen begynder da jeg smider klor i og starter systemet op.

Det virker til at poolen er malet - om der er glasfiber membran ved jeg ikke.

Vores plan er at få opdateret poolen så den er klar til næste sæson og målet er:
1. Få opvarmning på
2. Skabe et pool miljø med minimal vedligehold hvor det meste er automatiseret
3. Renovere pool-området - nye kantfliser, terrassen omkring skal opdateres
4. Få sikkerhed - gerne cover som automatisk kan køres på/af
4. Holde en årlig driftsøkonomi på kr. 5-7.000

Jeg er helt grøn på pool-området så jeg har nogle helt basale spørgsmål som jeg håber at få hjælp med.
1. Nogen der kan anbefale en god rådgiver og en til at udføre arbejdet?
2. Hvordan planlægger jeg rækkefølgen af arbejdet?
3. Skal jeg vælge Liner eller male poolen
4. Hvor meget skal jeg gøre ved betonen?
5. Hvad gør jeg med fliserne? Ser ud til at der er lidt rust bag - så de skal vel bankes af og pudses op igen...?
6. Hvilken opvarmning bør jeg vælge - luft til vand? Og nogen anbefaling?
7. Hvilken sikkerhedsløsning skal jeg vælge - har børn på 3, 8 og 9 år.

Håber nogen har lyst til at hjælpe mig lidt videre.... det er et lidt overvældende projekt idet jeg ikke har nogen erfaring....

På forhånd tak for gode råd!

/Peter
/Peter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovation af Beton Pool - hjælp! 02 Okt 2015 12:35 #6036

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Sommer skrev:
1. Nogen der kan anbefale en god rådgiver og en til at udføre arbejdet?
Der er jo en grund til, at dette hedder "Poolrådgiveren". Det er bare et bud ;)

Spøg til side, jeg har brugt Bjarne som rådgiver, og har været tilfreds med det, og med sådan et projekt, tror jeg det er en RIGTIG god ide at alliere sig med en fagmand, som kan hjælpe med at få strikket et projekt sammen som hænger sammen økonomisk og praktisk. Det vil jeg slet ikke give mig i lag med, det er alt for omfattende til forum-debat.

Dog, du har en betonpool, kan jeg se. Tillykke med den. Den er stort set uforgængelig!
Fliser kan være noget bøvl at få tætte, og de er svære at male, men det er altsammen meget en smags sag, og hvor meget man vil ofre. Jeg ville nok anbefale en Liner. Jeg synes det ser pænt ud, og det holder fint. Min pool og Liner er nu 13 år, og ingen af delene fejler noget! Se evt. geismar.dk/projekt-galleriet/category/3-pool
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovation af Beton Pool - hjælp! 03 Okt 2015 11:20 #6037

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
som Ole skriver. det er for "stort" et projekt til at kunne behandles i forummet. For at kunne det skal det "altsammen" vurderes i sammenhæng med hinanden og det kræver en gennemgang på stedet. Som uerfaren poolejer er den bedste anbefaling at du får en prof. poolmand ud og gennemgå det altsammen - sorry
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovation af Beton Pool - hjælp! 03 Okt 2015 15:28 #6038

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, men når det er sagt, så synes jeg det lyder som et kanon projekt, og resultatet kan blive helt fantastisk.
Med hensyn til en årlig økonomi på 5-7000, så er det absolut muligt, men hvis du vil have opvarming, som er andet end solvarme, så overvej en varmepumpe.
Du skal naturligvis købe kemikalier, ligesom alle os andre, uanset hvad du vælger, så den del er svær at pille ved, men jo mere du får en pool der hviler i sig selv, jo billigere er den også i drift. Jeg ved Bjarne er lid skeptisk med automatiske doseringsanlæg, men får man dem til at virke, så kører de altså bare.
Noget der rigtig kan kaste grus i badeglæden og økonomien, er hvis vandbalancen skrider, og man får klorlås eller andet snavs. Det tager tid, koster penge, og man kan som oftest ikke bade mens det udbedres, så du kan sagtens allerede nu begynde at læse artiklerne her på siden om hvordan man holder sin pool, og det basale om vandbehandling. Bjarne har skrevet noget rigtig gode vandkemi-for-begyndere vejledninger. Det ser svært ud, men når først man kommer i gang, så er det ikke så svært.

Sikkerhed når man har børn...
Start med at sikre, at haven er hegnet ind, så du i det mindste ikke skal bekymre dig om andre børn end dine egne.
Det lyder som en god ide med et sikkerhedscover, måske elektrisk, som sikrer, at ingen børn falder i i et uopmærksomt øjeblik.
Man kan købe diverse armbånd til børn, som hyler op, når de bliver våde, og dermed alarmerer forældrene. Jeg ville ikke forlade mig på dem uanset hvad. Børn skal ALDRIG være i nærheden af en åben pool uden opsyn. Punktum!
For private pools findes ingen regler på dette område, og hvad så? Man vil aldrig tilgive sig selv, hvis nogen børn druknede i ens pool, og det var på grund af sløsethed!
Jeg synes det lyder som om du er opmærksom på dette, så det er godt :)

Opvarmning...
Vi bruger solvarme, og er faktisk rigtig glade for det. Det er en engangsinvestering, og koster ikke noget i drift fordi det er poolvand der pumpes igennem solfangerne.
Det kræver dog at solen skinner, og med den sommer vi lige har haft... Ja... :( Se evt. mere om dette på min hjemmeside.

Nu er Bjarne så beskeden, og vil ikke anbefale sig selv, men det vil jeg, så jeg synes du skal ringe og få ham ud til en snak om din pool.

Du er MEGET velkommen til at beskrive dit renoveringsprojekt her på siden. Eller måske lave en billedserie, som vi kan linke til - det er der mange andre der har gjort.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder