Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Renovering af teknik

Renovering af teknik 17 maj 2016 18:26 #6498

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Vi overtog swimmingpoolen for to år siden ifm huskøb. Det elektriske sidder på en spånplade, der skulle hænge bag i teknik-skabet, men den var fra starten faldet af, og lå i bunden af teknikskabet. Vi har kørt med den de sidste to år, men i år tog jeg et nærmere kig på det, da jeg ville sætte spånpladen på plads igen.

Her er et billede af spånpladen med teknik:

2016-05-1612.03.39.jpg


Jeg har i denne forbindelse tre spørgsmål:

1) Der sidder en gammel transformer, som vist giver strøm til en undervandsspot, poolen er forsynet med. Jeg er ærlig talt noget bekymret for transformerens stand. Som det ses er den rusten og ledningerne er heller ikke i særlig god stand. Skal jeg få en elektriker til at udskifte den, eller er det bare sådan, transformere ser ud?

2016-05-1613.03.17.jpg


2) Ledningen til pumpen kører ligesom den forkerte vej rundt om et rør. Er der mon en god grund til at den er ført således? Synes det er meget underligt, da spånpladen skal sidde på bagvæggen - så ville det være mere naturligt at føre den bag om røret, der fører hen til sandfilteret.

2016-05-1612.08.46.jpg


3) For at føre ledningen til pumpen bagom røret til sandfilter, skal man afmontere alle 4 farvede ledninger (brun, sort, grå og gul/grøn), der kører ind i "Hager" sikringen, føre ledningen bag om røret, og så montere de 4 ledninger igen - er det korrekt? Herunder har jeg taget låget af sikringen, så man kan se ledningerne:

2016-05-1612.46.31.jpg



Mvh Peter, Farum.
Sidste redigering: 17 maj 2016 18:41 af Malling.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering af teknik 17 maj 2016 21:05 #6503

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Transformatoren har set bedre dag :) hvis selve trafoen fungere uden at blive varm og gnistre og tilmed kommer i en tæt kasse er den ok.

Men jeg vil måske vende transformatoren med en elektriker, det er lettest at vurdere med tingene i hænderne ;)

Hvis du vælger at skifte transformatoren, så skift til led pære tror at pris for led + ny trafo koster det samme som en god jernkerne trafo til 300w halogen.

Jeg synes ikke resten af tavlen virker lovlig og sikker - slet ikke når den ligger lige ved siden af pumpen hvor der er meget vand og fugt når kurven skal renses.

Tror at en elektriker hurtigt ville kunne renovere tavlen og gøre den sikker.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering af teknik 17 maj 2016 22:21 #6504

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Tak, Mads! Og tak for tippet om at skifte til LED. Jeg får kontaktet en elektriker, som kan kigge på det.
Sidste redigering: 17 maj 2016 22:22 af Malling.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.152 sekunder