Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Oprulningssystem til termodug?

Oprulningssystem til termodug? 22 Jun 2012 10:07 #3288

  • jla
  • jla's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 1
Hej
Jeg skal snart ud og investere i en termodug og et tilhørende oprulningssystem. Generelt synes jeg ikke disse oprulningssystemer er særligt kønne - men et nødvendigt onde. Der er umiddelbart to slags systemer - et der er fastmonteret og et på hjul.
Jeg har gjort mig en del overvejelser og jeg kunne godt tænke mig at få lidt input fra jer der allerede har oprulningssystemer.
Mine første overvejelser går på om man nogensinde får kørt tæppet væk hvis man har et oprulningssystem på hjul?
Hvor stabilt er oprulningssystemet på hjul, når man trækker tæppet på og ruller det ind?
Er det muligt at montere sit faste oprulningssystem 2m fra pool-kanten og så bare have lange stropper (det vil selvfølgelig slide ekstra på tæppet at blive trukket hen over fliserne) - eller er det en dårlig idee at montere det så langt væk fra poolen?

Alle kommentarer og erfaringer med oprulningssystemer er velkomne.
mvh
Jacob
/Jacob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 22 Jun 2012 10:24 #3289

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har et dækken på fastmonteret stativ, og det er jeg ret glad for.
geismar.dk/projekt-galleriet/category/16-daekken

Jeg ville IKKE montere det 2 m fra poolen, da det vil slide alt for meget på det ved op/ned rulning.

Fordelen ved et på jul er, at man kan rulle det væk så det ikke er i vejen.
Bagdelen er, at det kan vælte, når man ruller det på - mere ustabilt end et fast i hvertfald.

Har man en firkantet pool som min er det mere oplagt med et fast, da det ikke tager så meget plads, som hvis man har en rund eller oval pool. Der vil da være meget spildplads.

Jeg synes ikke, at det i det daglige er generende af have det oprullede dækken fastmonteret for enden af poolen. Jeg frygtede, at børn og andre ville sætte sig på det så det ville bugge, men det er efter 10 år endnu ikke sket. (Men jeg er også meget skrap til at indprente baderegler for nye badegæster)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 22 Jun 2012 11:17 #3290

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du har ret. Det er ikke kønt, men nødvendigt. Pest eller kolora :(

det er ok at montere oprul flere m væk med lange stropper. selvfølgelig vil det adstedkomme x% mere slid, men min erfaring er at det i virkeligheden er minimalt

Generelt hører jeg ingen klager over dem med hjul, men det vil jeg overlade til de andre brugere at smide et indput ind om
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 22 Jun 2012 18:44 #3291

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg startede med et fast monteret oprulningssystem, men i mit terrasse design passede det ikke rigtig ind. Så jeg endte med et system på hjul, begge systemer deres fordele og ulemper som både yxos og Bjarne skriver.

Det er også rigtigt at nogle gange får man det ikke kørt væk, til gengæld kører vi det selvfølgelig helt væk når vi er mange badende og det giver godt plads og rum omkring poolen B)

1. Men tænk over og et fast monteret vil lukke af fra en evt. adgang til at hoppe i poolen og evt. leg omkring den.
2. Har du et sted hvor du let ville kunne køre tæppet hen hvis det er på hjul, for det er altså noget af en rulle i længden og vende radius er stor hvis man vil undgå og løfte rundt på det.

1 og 2 er de ting jeg har opdaget ved de 2 systemer som jeg har haft.

En 3. løsning er og lave en grav hvor end opruller er nede i, har set nogle billeder fra Tyskland med sådanne oprullere (1/2 hj. lavet)

Her er et par inspirations billeder, om det er køn hmm ja det er op til en selv men brug det som idé generator.

Open.jpg


Closed.jpg
Mvh. Mads
Sidste redigering: 22 Jun 2012 19:05 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 22 Jun 2012 19:09 #3292

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Så, nu er det min tur igen :)

Det ser jo flot ud, med tæppet nede i trægulvet, men jeg vil nu alligevel anfægte Bjarnes påstand om, at det ikke slider på tæppet, at blive trukker gentagne gange hen over en overflade, hvad enten den er af træ eller beton. Jeg tror det tager mindst et år af levetiden på dugen.

Til Mads kommentar om, at et fastmonteret stativ tager plads fra bade/legemulighederne: Det er ikke min erfaring. Man behøver jo ikke nødvendigvis at hoppe i fra alle siderne, og det behøver ikke at føles som en begrænsning, synes jeg.
Måske fordi det har stået der altid, og vi har vænnet os til det... Men så kan andre vel også. Det praktiske ved, at have det fast for enden af poolen er også, at man får rullet det på HVER gang man har badet. Skal man først rulle det frem, får man det måske ikke gjort så tit...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 22 Jun 2012 20:12 #3294

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det kan jeg godt forstå du anfægter Yxos for selvfølgelig slider det x % - hvormeget afhænger af flere faktorer.

Det var kun ment som, at havde jeg plads ville jeg nok personligt have et fast selvom det var et par m væk. jeg ville så leve med sliddet.

Flot med graven. Har selv leget meget med tanken, men på den måde, at selve stativer sad i nogle hængsler på væggen nede i graven. Når man så skulle bruge termoen, kunne man "løfte" den op så den kom over jorden. Når man var færdig kunne man vippe den tilbage og lukke låget
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 24 Jun 2012 17:41 #3317

  • hst
  • hst's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har kontrueret et oprulningssystem, bestående af et pvc rør (Gulvtæppe rør) Ø 120, monteret på et rørstativ af 1" galvaniserede jernrør med håndtag for oprulning. Alt er opsat på stakit ca. 1.5 m fra poolenden. Poolen er oval og der hvor halvcirklen begynder er fast gjort et 1/2 " elektrikerrør, hvor bændler (5 stk) til oprulningssystemet er fastgjort. I modsatte ende er fastgjort 2 stykker snore, som anvendes til udruldning, enten af en eller to personer. Der er ingen større slid på termodugen når den rulle op eller lægges på.
Bilag:
Sidste redigering: 27 Jun 2012 22:32 af hst.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: FIFFI

Sv: Oprulningssystem til termodug? 24 Jun 2012 17:47 #3318

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
sender du os ikke et billed B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 26 Jun 2012 11:07 #3319

  • jla
  • jla's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 1
Tak for jeres kommentarer. Jeg hælder nok mest til et oprulningssystem på hjul (med lange stropper) for at bevare muligheden for at kunne køre det helt væk.

Mads,
har du en kommentar til stabiliteten af systemet på hjul?
hvilket system har du?
kan du vise et billede?

mvh
Jacob
/Jacob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 26 Jun 2012 21:01 #3320

  • JBR
  • JBR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Pool5.jpg


Pool1.jpg

Pool2.jpg


Pool3.jpg


Hej;
Jeg er rigtig glad for mit safety cover, som er et automatisk dækken. Jeg har valgt at bygge det ned i en grav, hvor der er etableret afløb fra, så regnvand m.v. kan løbe fra i bunden. Henover har jeg valgt at bygge en "bænk", som fungere som soldæk, og som børnene syntes det er fedt at hoppe fra.
JBR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 26 Jun 2012 22:48 #3322

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det ser fint ud jbr B)

Jeg skal nok smide et par billeder op i morgen, er først kommet hjem nu :(
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Oprulningssystem til termodug? 27 Jun 2012 10:02 #3326

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg bliver helt misundelig B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder