Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Ny Termodug!

Ny Termodug! 19 Mar 2010 05:36 #765

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Hej med jer,

Jeg skal have ny termodug til min pool og i forbindelse med dette har jeg brug for lidt vejledning.

Har på en tysk hjemmeside (poolforhandler) fundet flere forskellige typer, nogle der er sorte på den ene side, andre der er helt lysblå og nogle i 500 my tykkelse.

De lover at forhøje tempraturen optil 9 grader mod intet tæppe at have.

Dem jeg har fundet her hjemme er standard blå 400 my, som jeg har i dag.

Men da man ikke må lave link-henvisninger her på forumet kan jeg selvfølgelig ikke vise jer hvad det er jeg mener :-(

Nogen der har erfaring med disse forskellig typer?
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny Termodug! 19 Mar 2010 07:06 #766

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Spændende. Hvad skulle fordelen være ved de tyske duge? Prisen? Eller isoleringsevnen?

Dugene holder jo ikke evigt, og skal altså skiftes en gang imellem, så det taler imod at investere for mange penge i en dug der isolerer bedre, og måske kan hæve temperaturen en grad eller to mere end en "dansk" dug.

Jeg har kun erfaring med "dansk" bobleplast dug, hvis det er sådan en du mener...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 07:18 #767

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Jeg har faktisk på det sidste både set helt klare og sorte termoduge til pools (bobbel modellen), men jeg har endnu ikke kunne finde en forklaring på hvad der er bedst.

Mht. 400my kontra 500my så er 500my bedre end 400. men den med farven er lidt svær. Nu er det jo sådan at når der kommer nyheder i alle brancher plejer forhandlerne og dele ud af andres erfaring, så måske du kan få kontakt til et par kunder der har købt en sort termodug.

Om ikke andet kan du så ikke maile mig et link til sælgeren, så vil jeg prøve og grave lidt mere i det.

Mener at have en forklaring på det med den blå farve, den blå dug tillader faktisk nogle solstråler og trænge igennem dugen. Hvis man ser nærmere på ens termodug vil man opdage, at under siden er lidt sølvfarvet. Denne belægning gør at stråler nede fra vandet ikke bliver sendt tilbage i luften, men vil blive i bassinet og skabe varme (tror faktisk at det er Bjarne der har lavet en tegning af det).

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 07:20 #768

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mht. farven, jeg tror aldrig jeg ville lægge andet end en blå dug på!
Tænk at have fx. en grøn dug... Så ligner det jo algesuppe. Eller en sort dug... Næ tak ! :-)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 08:17 #769

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Hej,

Mads! hvis du kommer med mail adresse vil jeg heller end gerne sende dig linket.

Den en dug jeg har set på har blå overflade og er sort under, dette skulle særligt forhindre algevækst, men hvis dugen har en sort side kan jeg godt se at solstrålerne ikke kan komme igennem men vil den så varme vandet lige så meget som en hvor strålerne kan komme igennem?

Den anden er en næsten gennemsigtig helt lys blå og er 500 my! og skulle også varme vandet mere end normalt!

Der findes også en der er sort (Begge sider) 400 my men denne har jeg fundet på en auktion side

Prisen er den samme hvis ikke billigere end her hjemme!

En almindelig blå 400 my koster ca. 7-8 euro pr. m2
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 09:10 #770

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej igen - dejligt at foråret er ved at komme

Lad os tage det fra en ende af:
400 kontra 500 har "kun" noget at gøre med tykkelsen. Da en kvalitetsvurdering også har andre parametre kan tykkelsen altså ikke "bare" tages som udryk for kvaliteten.
I almindelighed vil det ikke kunne betale sig økonomisk at købe 500 my, da den ikke beviseligt holder længere eller bedre -det er kun noget man tror - så 400 kontra 500 er tro håb og kærlighed ( 400 my er den mest solgte kvalitet i hele verdenen )

At NOGEN termodug -uanset farve og tykkelse m.v. skulle kunne hæve varmegraden 9 grader i virkelighedens verden, vil jeg tillade mig at hævde, at det er en decideret sælger løgn. Regn med ca. 5 grader

Vedr.farve
Farve er jo både noget etisk og noget reelt -så begge dele skal overvejes nøje før der træffes en beslutning.
Farven er noget helt konkret du kan se på og vurdere, mens ALLE spekulationer om farve og farvekombinationer er diffuse. Alle prøver at opfinde noget der har en bedre varmesikring og som er billigere at producere.
INGEN har til d.d bevist, at deres udgave -på trods af farver m.v, har en varmebesparende virkning der opvejer den større indkøbspris

Så min mening og erfaring er, at en std. blå 400 my, både er den "flotteste" og den biligste når alle faktorer lægges sammen, samt at den vamebesparende forskel, der evt. måtte være mellem de forskellige typer, ikke reerelt kan måles eller bevises

De penge der måtte blive brugt på en dyrere termodug, ville være bedre givet ud på f.eks. et større solfangerareal
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 09:12 #771

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.s det der med at en sort hinder algeangreb er noget rent sludder og pladder - værtimod så inviterer det mere til angreb af den værste alge nemlig brunalgen.
Sort bruges kun fordi det opfanger solens varme mere - mærk på forskellen på f.eks. et sort tag og et rødt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 12:24 #772

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
interessant.......


Hvordan hænger brunalgen sammen med sort?:S

Nu var det sådan at dugen er blå ovenpå som normalt og sort nedenunder! så vi ikke snakker forbi hinanden!

Dvs. sig at man har brugt tid og ressourcer til ingenting mht. de andre typer der findes på markedet!

En 500 my dug er selvfølgelig stærkere altså vil tåle mere mekanisk belastning end en 400 my ik? Jeg kan købe en 500 my i Tyskland for det som jeg skal give for en 400 my her hjemme! undrer mig bare....

Når nu du bringer det med solvarme, hvilke paneler er så at fortrække: X-flow(PVC) EPDM (Gummi) eller Glasfiber, jeg har selv almindelige glasfiber!

Opfat mig ikke forkert! det er jo et DEBAT forum ik :-) :silly:
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 15:19 #773

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
selvfølgelig har du ikke spildt din tid ved at undersøge noget - og omvendt kan alle de der sælger og producerer de forskellige termotæpper, jo have ret. Jeg postulerer bare, at jeg personligt, gennem alle mine år som poolmand, ikke har kunne konstater disse fordele og at jeg ejheller har set videnskabelige undersøgelser der beviser det

og selvfølgelig ville jeg da også købe en 500 såfremt jeg kunne få den for det samme som en 400 - 500 er bedre end 400

Solfangere:
Glasfiber ????? kender dem ikke
m.h.t hvad der er bedst, er det jo et sammenspil mellem den økonomi du vil ofre, de muligheder du rent konkret har for montering, så det faktum, at jo højereydende, jo dyrere, men hvad der er mindst lige så interessant j færre m2 areal behøver du --- og så endelig om det er til et anlæg der kun benyttes om sommeren eller skal bruges hele året

giv mig et bud på hvad der er du tænker på mere præcist
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 15:32 #774

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Det jeg tænker er at jeg skal have nogle paneler mere da værende system ikke er nok og i forbindelse med dette har jeg undersøgt hvad der findes, igen endt i tyskland, hvor jeg fandt disse:

www.rodgau-poolshop.de/Poolheizung/Solarabsorber-Eccolar/

Men jeg er rimelig sikker at mine nuværende paneler er en eller anden form for glasfiber de er ihvertfald ikke palstic.
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 19 Mar 2010 19:37 #775

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Synes at man plejer at kunne sende mails eller se mail adresser, men plejer er nok død :)

Du kan sende det til min gmail som er swmunk her efter skal man sætte @gmail.com på, har ikke sat det sammen for at undgå spam fra auto spam dimser.

Kan også se at der har været heftig aktivitet på debatten omkring termodug, faktisk så findes der en helt 3 variant. Selve tæppet/dugen minder mere om et liggeunderlag (bare bredere og længere). Efter sigende skulle dette tæppe være rigtig godt, men faktisk er jeg ret usikker på om det tillader varme gennemstrømning oppe fra.Men det kan i hverfald isolere for varmetab fra bassinet, og selve tæppet bliver speciallavet efter bassin mål.

De bliver typisk brugt i svømmehaller og friluftsbade, men jeg ved at mange private også er begyndt og bruge dem.

Men som sagt der findes mange løsninger, og der kan bruges mange penge på det. Jeg tror nu nok jeg vil gå efter et kompromis på termodugen og så investere i noget mere solvarme. Med mindre man ikke har plads til flere solfangere :)

Selv har jeg er 400 tæppe og synes at det fungere fint, men nu har jeg ikke prøvet andet :) personligt kunne jeg bedre tænke mig noget mere solvarme effekt, for at kunne start sæsonen lidt tidligere, og her tror jeg man vinder mere ved og have mere effekt på solfangeren.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny Termodug! 20 Mar 2010 05:42 #776

  • Bardur
  • Bardur's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 52
  • Modtagne Tak: 5
Det er sendt:-)

Det er dejligt med heftig aktivtet, lidt hvad dette forum mangler :-( tror det er Bjarnes skyld, da han ved alt for meget! :-D sjov til side..

Det som jeg synes er træls er at poolen over natten taber alt for meget varme. Jeg ved ikke om jeg er helt på den der at investere i et kæmpe 40 m2 solvarme anlæg :-)

Solen skinner, poolen er dejlig varm, så kommer natten det bliver koldt og ingen sol næste dag og så er tempraturen faldet så meget at det ikke er spor sjovt den 3 dag:-( de næste 2 dage går med at få tempraturen op igen. Jeg er sikker at et godt tæppe ville hjælpe! Da næsten al varmen stiger opad!
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder