Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Dimensionering af kabler til undervandslys

Dimensionering af kabler til undervandslys 17 jul 2010 14:44 #1544

  • stokbaek
  • stokbaek's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej.

Efter nogle år vil jeg nu endelig have lys i den lampe, der blev monteret i min pool, da den blev bygget.

Lampen er en 12 Volt 300 Watt og ledningen, der kommer fra lampen, er et ret tykt 2-leder kabel, som jo også skal trække en hel del Ampere (300 W ved 12 Volt = 25 Ampere !!).
Mit problem er, at fjolserne fra Bassingården, som byggede pool'en, har trukket et 5x1,5 mm2 kabel over til pool'en. Det tror jeg ikke kan trække så mange Ampere.
Dette kabel ligger under min flisebelægning og mødes med kablet fra lampen i en samledåse ovre ved pool'en.

Så hvad gør jeg nu?

1) Jeg kan selvfølgelig placere transformeren ovre ved pool'en. I så fald har jeg 220 Volt og ikke ret mange Ampere i kablet over til pool'en.
-> Skal en sådan transformer stå tørt ?
-> Hvordan placerer man transformeren så det ikke skæmmer?

2) Jeg kan også placere transformeren ved huset og trække et nyt kabel fra huset til pool'en, der kan trække de 25 Ampere. Det kræver at jeg hiver fliserne op og lægger dem igen.
-> Hvor tykt et kabel skal jeg så trække til 25 Ampere ?
-> Vil der ikke være et meget stort tab i dette kabel hvis det bliver langt (bliver ca. 12 meter) ?

3) Jeg overvejer (tror nok det kan betegnes som fusk) at placere transformeren ved huset og at benytte 4 af de 5 ledere i kablet fra huset til pool'en. Jeg vil således kunne forbinde 2 ledere til hver klemme på transformeren og ligeså ved lampen (de samme 2 selvfølglig) og altså have 2x1,5 mm2 til at trække de 25 Ampere.
-> Er det en gangbar løsning?
-> Vil de 2x1,5 mm2 kunne trække de 25 Ampere ?

Med venlig hilsen

Torben Stokbæk
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 17 jul 2010 17:23 #1546

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du skal såmænd bare anskaffe dig en udskiftningspære af LED. De bruger stort set ingen watt og passer ind i de alm. lamper ( er magen til af udseende med en std. 12v 300 watt pære )De fungerer også med den gamle transformer
så skal de for en sikkerheds skyld sno lednikngerne sammen således at du får 2 ledninger bestående af 2*1.5# B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 17 jul 2010 17:57 #1551

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt som Bjarne siger B), jeg vil dog anbefale 4mm2 og så trække et kabel til hver lampe.

En 300W halogen pære trækker 25 ampere hvilket faktisk er en del, nu er jeg jo super perfektionist og kunne se at med de 15m 4mm2 kabel som jeg brugte til vores halogen lys gjorde at lyset lev en anelse gult fordi lampen ikke fik fuld effekt :(

Måden jeg opdagede det på var, at så snart det var muligt ved vores pool byggeri smed jeg trafoen direkte ud på de 2m ledning som er på lampen og her havde de en flot hvid farve :)

Installations loven for elektrikkere/installatører siger, at man skal opfylde kabel dimentionerings kravene som det var til halogen også selv om at der monteres en LED pære. Grundet at en senere ejer måske kunne finde på og montere halogen :( Har selv været igennem hele møllen i sidste uge da vi skulle have monteret nogle halogenspots i loftet i vores køkken/alrum.

ps. man kunne evt. høre en elektrikker af, hvor hvis ens trafo er indendøres kan der være nogle forsikrings mæssige ting der skal være i orden hvis huset skulle futte af :(


Et lille tip er at 4mm2 kabel kan fåes til en rimelig pris de steder hvor de sælger bilstereo anlæg, disse anlæg bruger nemlig også en del strøm :) (dem der spiller højt og får sidespejlene til og blaffre)

HARDCORE teori for dem der vil vide mere:

Hvor bliver lyset svagere jo længere kabel man bruger?

Først et par formler:

Ohm lov: U = I x R
Watt: P = I x U

Lad os antage at kablet har en modstand på 0.1 ohm og at der trækkes 25 ampere som en pool halogen lampe bruger. Så vil man ved ohms lov kunne beregne spændings faldet over ledning ved:

U = I x R = 25 * 0.1 = 2,5 volt

Dvs. at man afsætter følgende effekt i kablet:

P = I x U = 25 * 2,5 = 62.5 watt

Dvs. at teoretisk set bliver ca. 62watt af ens 300w pool belysning afsat i kablet :(

Reglen er jo tyndere kabel jo højere modstand!

ps. en kabel modstand på 0.1 er ikke helt urealistisk, så der var stof til eftertanke, det er den lave spænding der giver det høje strøm forbrug hvilket også kan ses på ohms lov og effekt formlen.
God regne lyst og fornøjelse :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 19 jul 2010 14:57 #1633

  • stokbaek
  • stokbaek's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej.

Jeg prøvede løsning 3), altså at placere transformeren ved huset og benytte 4 af de 5 ledere i kablet fra huset til pool'en.
Pæren lyste også nogle timer :) . Det virkede bare ikke som om, den lyste særligt kraftigt, men det var også solskin :unsure: . Da jeg tændte igen senere på dagen, lyste den desværre ikke mere :( .
Jeg tror, pæren er i stykker, for der er spænding på pæren (ved dog ikke hvor mange volt).

Jeg er lun på ideen med LED pæren. Da jeg snakkede med (slettet af administrator. vi omtaler iflg. vores regler ikke firmaer - kun produkter), fik jeg dog at vide, at man anbefaler også at skifte transformeren, da man risikerer, at LED pæren springer, og den er jo ret dyr sådan at eksperimentere med (den er jo dyrere end transformeren!)

Hvad mener Bjarne i øvrigt med at "sno lednikngerne sammen således at du får 2 ledninger bestående af 2*1.5#"

Tak for hurtigt svar :)

Torben
Sidste redigering: 19 jul 2010 16:40 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 19 jul 2010 16:45 #1634

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er slet og ret ukorrekt at den eksisterende transformer ikke kan bruges eller at den sprænger LED pæren - det gør den ikke, med mindre det handler om en ledpære der ikke kan tåle det, og en sådan har jeg ikke mødt endnu - but who knows - jeg kender kun led der kan klare det og som fabrikanten nettop henviser til at den kan. Så af den grund behøver du ikke undgå led pærer, men selvfølgelig skal du sørge for at få en pære der kan ( hvis der altså findes nogen der ikke kan)

Ved at sno 2*1.5 får du 3# som er rigelig til en led

Gvad du skal være opmærksom på når du køber led er hvor meget lumen de udsender. En alm. 12v 300 watt udstråler omkring 3000 lumen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 19 jul 2010 16:47 #1635

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det eneste man risikerer ved at bruge sin gamle transformer er, at at led pæren bruger nogle % flere watt end det pæren selv forbruger, samt at den trækker nogle få v mere

og det er ligegyldigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 19 jul 2010 16:48 #1636

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
skal man have en transformer der KUN forbruger det antal watt som pæren bruger, skal man have en elekronisk og den må højst sidde 4 m væk fra lyskilden
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Dimensionering af kabler til undervandslys 19 jul 2010 20:29 #1642

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hey jeg har lige et par tilføjelser, vi er jo midt i mit mekka efter som at jeg er uddannet inden for svagstrøm :)

Det som Bjarne mener med at sno ledningerne er, at typisk kan man i byggemarkederne købe billigt installations kabel. Disse kabler kan fåes enten med 1.5mm eller 2.5mm kvadrat, og med et leder antal fra 3-5 styk. Så det han mener at at man kan slå 2 ledere sammen, så vil man enten få 2x1.5mm2 = 3mm2 eller 2x2.5mm2 = 5mm2.

Hvis det skal være helt perfekt så køb det kabel som er godkendt til nedstøbning i beton, yderkappen på dette kabel er tykkere og tåler bedre at en skovl eller anden ting rammer det (var det 220v SKAL det være godkendt til nedgraving!)

Der er faktisk lidt om snakken med at en 300W trafo kan futte en LED pære af, der er 2 ting der kan gøre det og begge dele er hvis produktet er købt for billigt.

1. Billige transformatorer er ikke viklet særlig godt, viklingerne ligger ikke så pænt og man har måske sparet på jernkernen i transformatoren. Dette er med virkende til at transformatoren uden belastning har en højere spænding f.eks. kan en 12volt trafo nemt ligge på 14-15volt, spænding falder så snart der kommer en belastning på og hvis det er en 300w trafo vil spænding typisk være korrekt når den belastes med 300w som den er specificeret til. Så hvis man er rigtig uheldig og så en mandags model af en trafo samt en følsom LED pære som typisk kun trækker 20-25W vil man have problemet :(

2. De helt billige LED pærer har man typisk sparet nogle komponenter væk :) og her har jeg set LED pære som ikke tåler mere end 0.5-1 volt mere i spænding. Så sådan en pære kompineret med tilfælde 1 er dømt til og gå galt.

Mht. elektronisk trafo så er det ikke helt rigtigt, at den ikke må sidde mere end 4m væk fra lampen, så er trafoen igen for ringe. Jeg har været med til og designe nogle teleanlæg hvor remote baser er forsynet med optil 800m kabel fra en elektronisk trafo. Men det er igen rigtigt at hvis man dimmentionere trafoen lige til øllet mht. effekt kan den måske slå fra hvis kablerne er for lange, den teoretiske forklaring her til er imidlertid lidt mere teknisk.

Det var en større omgang, det tændte mig lige :woohoo: håber i så lyset :)

ps. du skulle vel ikke have haft din halogen lampe over vandet da du havde den tændt? Halogen lampen er vandkølet og må ikke være over vandspejlet tændt!

pps. igennem mit daglige arbejde og kontakt til fjern østen er jeg faktisk løbet ind i en der designer LED pære bla. til pools. Han fortalte mig at det faktisk ikke var sådan lige til, da nogle folk virkellig havde nogle ringe transformatorer.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 19 jul 2010 20:31 af Mads M. Begrundelse: fejl rettet
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder