Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg?

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 05 Jun 2016 11:58 #6654

  • Mortdk
  • Mortdk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Hejsa.

Jeg vil gerne skifte sand i min filter-pumpe, da dette ikke er sket siden vi har overtaget huset for et par år siden.

Jeg har fundet nogle fine instruktions videoer på youtube og det virker ret overskueligt.

Desværre sidder jeg allerede nu lidt fast idet jeg simpelthen ikke kan få "låget" af filteret. Jeg har vedlagt et billede.
Er der nogen derude der ved hvordan sådan en svend tages af. Der er ingen skruer eller noget, så det virker til at kappen skal skrues af, men den rokker sig ikke ud af stedet.

Den kan selvfølgelig have sat sig og så er der nok ingen anden vej end at splitte kappen ad. Kan man i sådanne tilfælde købe en ny kappe?
image-2.jpeg


image-3.jpeg


image-2.jpeg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 06 Jun 2016 08:38 #6662

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Selve multoportsventilen sidder med gevind på dit Astral Cantabric filter, Ole her inde har lagt en beskrivelse på hans hjemmeside han har samme filter:

http://geismar.dk/projekt-galleriet/category/24-filtersand

Jeg vil dog anbefale en vådstøvsuger til at tømme filtret for sand, det har jeg brugt på de filtre jeg har skiftet medie på ;) det går noget hurtigere.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Mortdk

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 06 Jun 2016 18:14 #6670

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Jeg har et tilsvarende filter og her har jeg brugt en stor rørtang til at løsne toppen med.

Venlig hilsen Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Mortdk

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 07 Jun 2016 20:11 #6673

  • Mortdk
  • Mortdk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
image-5.jpeg


Nu er det så lykkedes mig at skrue ventilen af... Det holdte hård men til sidst med hjælp fra en kæderørtang gav den sig. :) :)

Så var det så på med vanten og gang i vådsugeren med sandet, men det viste sig at være nærmere mørtel end sand... Så ekstra hårdt arbejde.. Men det er lykkes og filteret er nu tomt for sand... Og så viser det sig:

Midterdimsen er bøjet i bunden (se billede)... Nok en medvirkende årsag til at vi ikke rigtig syntes at den filtrerede noget... Anyways... Er der nogen der ved hvor man skaffer sådan en dims?
Sidste redigering: 07 Jun 2016 22:00 af Mortdk.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 08 Jun 2016 08:28 #6682

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du køber en ny dims ( fordeler ) - skruer de gamle lateralrør af og undersøger om der er noget i vejen med dem. Der må ikke være nogen knækkede riller i dem - ellers køb ny også. Så skærer du røret af hvorpå den gamle sidder, sætter en ny muffe på og monterer den nye derefter. Limer det sammen. Husk at måle rigtigt så slutlængde på altsammen bliver det samme som oprindeligt. Du kan købe reservedelene hos Poolraadgiveren ( ligger ikke i webshoppen, men ring

Hvis du ikke har haft sand i din pool, så er skaden sket under tømning af sandet :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Mortdk

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 08 Jun 2016 08:29 #6683

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Når det mere var mørtel end sand er det lig med, at du har kørt med en al for høj ph værdi. Så bliver sandet som "cement"
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sandfilterpumpe - hvordan åbner jeg? 08 Jun 2016 09:09 #6686

  • Mortdk
  • Mortdk's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Tak for svarene :)

Vi har først overtaget huset for halvanden års tid siden, så dette er vores anden sæson med pool. Det første år havde vi lige præcis en masse problemer med sand og skidt i poolen på trods af at vi har filtreret, kloreret og ph-minuset i stor stil.

Men vi var jo rookies det første år og overtog en allerede åbnet pool og kørte kun en halv sæson. I år havde vi så sat os for at få den "rigtigt" op at køre fra starten.

Men det har ikke været uden problemer må man sige. Først så viser det sig at der er buler i lineren pga. vand. Dette har vi så måtte pumpe ud og da så lineren foldede helt vildt måtte vi tage vandet af den og lægge lineren på plads igen. Dette er nu klaret og vi har fyldt vand i og lineren står så fint nu uden buler :)

Næste skridt var så at skifte sandet i filteret, og jeg skal da ikke udelukke at det er sket under tømning af sand, selvom jeg tvivler på det.... jeg vælger at tro, med de problemer vi allerede havde sidste år da vi overtog huset, at skaden er sket tidligere....

Anyways, så tak for svaret og du har mig i røret lige om lidt... med de kræfter og "investeringer" vi har brugt på den allerede så skal den altså op at køre... :) :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder