Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Filterbolde

Filterbolde 31 maj 2017 22:09 #7473

  • svalkaer
  • svalkaer's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hejsa

Jeg kan se flere steder at man nævner filterbolde som et godt alternativ til sand/glas. Man skulle få en bedre rensning. Nogen der har en mening, eller ligefrem praktisk erfaring med dette? (700g erstatter 25kg sand)

Cheers
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Filterbolde 01 Jun 2017 06:10 #7474

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg har ingen praktisk erfaring med dem. Umiddelbart ligner det en dårlig løsning, jeg tænker de vil blive fyldt med skidt og ikke er til at gøre rene ved returskyller. Og i våd tilstand har de måske tildens til at klumpe sammen, så returskyller vil lave "huller" igennem dem hvor vandet kan løbe frit. Vat tager ned til 10 My partikler glas tager ned til 5My. Dvs glas fanger klart de mindste urenheder. What size particles does FIBALON filter from the water?

Fibalon has a selectivity of approximately 10 microns. Laboratory tests carried in Germany showed that 50% of filtered particles were less than 13.46 mircons, and 10% of filtered particles were less than 3.48 microns. (One micron = 0.001 mm). Sand for reference will filter down to approximately 40 microns, depending on the grade.

Så halvdelen er under 13 My og 10 under 3, det ser fint ud men hvad med de sidste 40%? De må jo så være over 13 My det er i mine øjne ikke godt nok. Og de anbefaler også at skifte vat hvert år. Nææ jeg holder mig til Afm glas det virker hele tiden. Men valget er selvfølgelig dit :-D
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: svalkaer

Filterbolde 01 Jun 2017 20:08 #7480

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har kun hørt negativt om de der filterbolde, man kan vist ikke returskylle med dem.

Meningen er vist at de bliver i filter beholderen en sæson, her efter smides de væk og ny fyldes i.

Når det ikke er mere end 25 kg sand, formoder jeg en forholdsvis mindre pool. Her vil jeg gøre som Bino skifte til glas eller blot sand.

Når filteret ikke er større er det ikke svært at skifte sand hver 5. år ;) , det er mere belastende når vi snakker 150kg sand eller mere. Her er det svært lige og vende bøtten på hoved, her må der bruges ske eller industristøvsuger til at tømme med.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: svalkaer

Filterbolde 01 Jun 2017 20:25 #7483

  • svalkaer
  • svalkaer's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej med jer!

Mange tak for jeres input. Havde ikke lige set at AFM glas er effektiv ved 5my. Så det er jo bare lige nøjagtig AFM man skal gå efter. Jeg har faktisk ikke nogen sandfilter pumpe lige nu. Jeg er ved at lave research på det. Jeg har en stålramme pool på 16632 liter. Men yderligere spørgsmål gemmer jeg til en anden tråd :-)

Cheers
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.181 sekunder