Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Gammel affugter - hvad med en ny ??

Gammel affugter - hvad med en ny ?? 25 Jan 2009 17:35 #94

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 10 sep 2007 : 11:19:26

Jeg har en affugter ved min indendørspool, og den larmer helt vildt og da den er over 12 år gammel, har jeg på fornemmelsen at den bruger også alt for meget el. Jeg har prøvet at søge efter en ny affugter på Internettet, men da min viden om disse apparater ikke er så stor, ville jeg prøve at se om I har nogle gode råd til mig
Rummet, hvor poolen er, er 90m2. Jeg vil gerne købe en ny hurtigst muligt, så glæder mig at høre fra jer

Yxos



107 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 11:35:08

Der har været en del snak om hvorvidt dette forum kunne tillade sig at fremhæve den ene forhandler/leverandør samt produkter, fremfor den anden.

Det kan måske være et problem for Bjarne som har dette forum, men for øvrige brugere ser jeg ingen som helst problemer i at nævne præcis hvilke forhandlere og produkter de har været tilfredse eller utilfredse med!

Så er det sagt !

Yxos


hrun



15 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 15:32:46

Jeg har fundet ud af, at det som har betydning for valg af affugter er størrelsen på poolen, temp på vandet og i rummet og den valgte fugtighed i rummet, samt om jeg har overdækket pool el. ej. Nu har jeg en pool med areal på 32m2, vandet er ca. 27gr varmen inde i rummet er ca. 28gr og fugtigheden omkring 50. Poolen er dækket.
Jeg har prøvet snakket med én forhandler af affugtere og den som passer godt til mit behov koster over 20.000 kr. uden moms. Mit spørgsmål er om I kender til noget billigere? Jeg har set reklamer om Klimaanlæg der er også en affugter og dækker op til 85m2 og den koster 2.300 kr. Er det noget jeg kan bruge ??? Hvad er det som jeg skal kigge efter når jeg vælger en affugter, og hvad skal jeg være opmærksom på?



bjarne



529 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 10:47:44

der er endnu en ting som har betydning log det er den såkaldte emperiske faktor. Det vil sige et udtryk for hvor meget vandplaskeri der er i en pool. I en udlejningsenendom er der f.eks. meget og hvis du har et modstrømsanlæg så har du også meget ( realativt )

Der er endnu en ting som er MEGET vigitig og det er at din rumtemperatur ALTID skal være minimum 2 grader over din vandtemperatur.

De tal du har opgivet vedr. din pool er ikke gode da de vil kræve en meget stor kapacitet i affugter. Med de tal du opgiver skal du have en affugter der kan affugte op til 3.75 liter i timen.

Du skal holde dig dig til 26 g i vandtemperatur - 28 g i rumtemperatur og 60% i relativ fugtighed. Jeg har kalkuleret med en emperisk faktor på 7 hvilket er sådan ca. almindeligt og så selvfølgelig at din pool er overdækket. hvis du holdxer dig til de tal så kan du "nøjes med en affugtningskapacitet på ca. 2.45 ltr i timen

Har du iøvrigt problemer med kondensering på dine ruder ??????

Vedr. priser.
En ordentlig affugter er dyr. ingen tvivl om det, men når du ser alle de fantastiske tilbud der lover alt mellem himmel og jord for 2 kr. og 15 øre så vil du altid finde 2 problemer
A.
de er fra kina eller et andet industrielt udviklingsland. Det er som regel svært at få reservedele og de er så billige at der for mig at se ikke bliver tjent penge nok på dem til at jeg tror på at service og garantiforpligtelser bliver ydelet i samme grad som andre produkter. Du finder dem iøvrigt meget sjældent hos fagbutikker der ikke vil røre dem med en ildtang
B
Og så står der med små bogstaver, at den ydelse som der bliver pralet med, er under nogle betingelser som de aldrig nogen sinde her i landet vil komme til at fungere under - de vil derfor ikke kunne yde det du tror. Tjek derfor ALTID grundigt specifikationer og forhør dig om reservedele er her i landet og hvordan garantiforpligtelser vil blive udført og for hvis regning

se iøvrigt mit svar til yxos vedr. det med firmaer m.v


Yxos



107 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 10:59:19

Hm... Kan ikke lige finde dit svar til mig om det med firmaer.
Vil du ikke lige gentage det. Hvis jeg har sagt noget vrøvl, vil jeg naturligvis gerne vide det, så jeg ikke går og spreder forkert information.

Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 11:02:13

Hej Yxos

Det udviklende ved en debat er jo uenighederne, ligesom det udviklende ved arbejde jo også er fejltagelserne. det er kun gennem disse to ting at vi udvikler os og bliver bedre.

Jeg er en åben mand, men indtil videre holder jeg fast i mit udgangspunkt vedr. ikke at nævne firmaer eller varer.

Når jeg gør det, er det fordi forrummet ikke endnu er stort nok til at kunne være seriøst meningsdannende. Skal det være seriøst må der være mange bedømmelser af det samme firma eller af det samme produkt. Hvis der ikke er det, så vil en eller to utilfredse kunder kunne ødelægge ry,et for et ellers seriøst firma eller produkt

Af bitter erfaring ved jeg selv, at selvom man gør ALT hvad man kan overhoved kan i en given sag og selvom man har solgt den bedste kvalitet på markedet, så kan man ende i den situation at kunden ikke synes at man ikke har gjort tingene godt nok og derfor får lyst til at hænge en ud. På samme måde som der findes dårlige useriøse firmaer og leverandører findes der desværre også dårlige useriøse kunder

Engang når vi er blevet store nok til at være seriøse viderformidlere af meninger om bestemte firmaer og produkter så er jeg med på den, men indtil da er jeg en kedelig gammel stædig mand


Yxos



107 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 11:06:29

Jamen så siger vi det
Som "Kedelig gammel mand" er du iøvrigt naturligvis altid velkommen på www.surgammelmand.dk

Yxos


hrun



15 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 18:57:16

Tusind tak for dine svar bjarne... jeg prøver at holde mig til de tal du opgiver og se om det bliver ikke super Jeg har kontaktet virksomheden, der fremstiller den affugter jeg har, og de sender mig en manual, så kan jeg få den renset og kontrolleret. Så måske behøver jeg ikke at udskifte den alligevel


hrun



15 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:00:07

... en anden ting... jeg er helt enig i dig bjarne angående at ikke nævne firmaer her i debatten. Men hvis man ved om nogen der kan hjælpe, er det så ikke ok at sende vedkommende en mail med info om en bestemt virksomhed ?


Yxos



107 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:04:46

Dér tør jeg til gengæld godt svare: Jo, det er !
Det er jo heller ikke "i forum", som Bjarne siger.

Og nu har jeg fundet den anden debat hvor jeg formastede mig til at nævne et undseeligt poolfirma i Nordsjælland ved navns nævnelse .
Jeg tror vi skal lade den debat (om nævnelse af firmanavne i forum) stå her. Bjarne har sin mening og det må vi respektere.


Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:54:16

fed løsning. jeg lægger den ind som løsning i forummet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gammel affugter - hvad med en ny ?? 12 Jun 2016 10:50 #6731

Jeg er ved at undersøge, om mit energiforbrug er passende i vores poolhus. Er der nogen tommelfinerregel eller erfaringer for energiforbrug for affugtere. Vores affugter er fra 1994, poolen ca. 30 m3 og rummet 112 m3.
Jeg læste mig til at luften skulle være 2 grader varmere end vandet? Er der en forklaring på det?

Anders Knudsen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder