Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Have planlægnings programmer

Have planlægnings programmer 03 Aug 2010 13:40 #1776

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

Jeg vil lige høre om nogen kender til et program hvor man kan planlægge/tegne haven hvor også pools indgår, eventuelt med mulighed for målsætning. Jeg har leget lidt med paint, men det er ret simpelt og upræcis. Hvis det fandtes som freeware ville det være fint :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 04 Aug 2010 07:47 #1778

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det ledte vi også efter, da vi skulle anlægge pool. Vi fandt aldrig noget, men endte med den gode gamle papirmodel med udklippede elementer, som man så kan flytte rundt og placere hvor man vil på papiret.

Jeg tror man skal passe på ikke at lade sig gribe at mulighederne i IT, selv i dag hvor der er flere muligheder end for 8 år siden da jeg var i den situation.

Jeg mener det er mere vigtigt, at kigge på sin have med "nye øjne" og det kan være endog meget svært.

Et hul i haven i den størrelse selv en mindre pool har, er som regel en stor forandring, og den bør ses i sammenhæng med alt andet, da den oftest vil blive et centralt element i haven.

Vi gik fx længe, og overvejede om vores pool skulle ligge på den ene eller den anden side af et stort flot træ vi havde centralt i haven. Det træ havde altid markeret en opdeling af vores have, og det var meget svært at forestille sig andet end at en pool skulle ligge på den ene eller den anden side af træet.

Vi endte med at fælde træet, og lægge poolen lige midt i det hele!

Dette blot for at illustrere, at jeg ikke tror man kan nøjes hverken med IT eller papirmodeller!
Man må ud og prøve alting af under respekttagen til fysiske og lokale love (som fx. at der skal være 2.5m til skel).

Vi prøvede at hjælpe forestillingsevnen lidt ved at lægge brædder ud der markerede side og hjørner af en pool, og det virkede faktisk forbløffende godt.
Hvis man ser godt efter, kan man se nogen af dem på de indledende billeder på vores poolsider; geismar.dk/galleriet/category/3-pool, dels på det animerede før/efter billede i linket, dels under "hulgravning", hvor man også kan se den store thuja, der som sagt måtte lade livet.

My 2 cents... :)

P.S. Der er også nogle artikler her på siden der omhandler emnet med hvad man skal overveje, når man planlægger placeringen af sin pool
Ole Kristensen
Sidste redigering: 04 Aug 2010 07:49 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 04 Aug 2010 08:09 #1779

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg er meget enig i´med Yxox. De eneste programmer jeg kender er ret prof og er MEGET dyre. Jeg har aldrig fundet et freeware program der kan det :(
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 04 Aug 2010 08:38 #1780

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Kan kun tilslutte mig Yxos betragtninger!

Jeg lavede i sin tid en tegning over have og pool vha. Powerpoint og det var faktisk brugbart selvom det ikke helt er det programmet er beregnet til.

Jeg startede med at finde mål på have, bede, pool osv. først og lavede så nogle "kasser" i Powerpoint, hvor jeg gik ind og satte præcise, skalerede dimensioner på. Herefter er det nemt at flytte rundt på tingene.

Se evt. her: privatpc.dk

Selve pool'en er tegnet ved at kombinere flere tegningselementer til eet nyt (pool med kantfliser + trappe).
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 04 Aug 2010 10:41 #1781

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

Jeg takker for svar. Jeg havde godt på fornemmelsen at et program ikke var helt fyldestgørende. Men synes dog det kunne være interessant at prøve. Det lykkedes mig at finde et lille program til haven, men dog uden pool.

Da der ikke er nogen hast overhovedet, kigger jeg på forskellige løsninger heriblandt jeres råd. :) Der er jo mange aspekter der skal i en sådan løsning....
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 04 Aug 2010 20:42 #1785

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
;) yes sir - og den tid du bruger nu på projektet nu, sparer dig for meget senere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 05 Aug 2010 08:30 #1787

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Vi brugte GeoCAD til vores pool planlægning, det er et program som landinspektører bruger. Det kan lave akurate tegninger som er mål faste. Det var nok og skyde små fugle med kanoner, men efter som en i familien er landinspektør hvorfor så ikke benytte sig af det :)

Men man skal huske "at papir og skærmbilleder er taknemlige" så glem ikke de gamle knep med snore, reb, sten osv. Til og markere med i haven :)

Ps. AutoCAD kan også bruges har set moduler til have tegning dertil, og så kan man altid selv addere pool osv. Som komponenter.

Ellers er jeg også tilhænger af yxos ide med papir modellen, har selv brugt den nogle gange.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Have planlægnings programmer 06 Aug 2010 00:30 #1792

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej

Ja, jeg ender nok med at have været forskellige løsninger igennem, inden første spadestik. :blink: Som nævnet fandt jeg et lille program i Trial version, så det blir nu udforsket, så må det vise sig om det kan bruges. Powerpoint skal jeg vist rode en del med. Jeg var såvidt inde i programmet, men det er vist en tjans til de mørke vinter aftener. :dry: CAD får jeg nok ikke såen lige fat i, selvom det nok havde været tilstrækkelig.

Det var ret spændende hvad der dukkede op på mit indlæg, og jeg takker selvfølgelig for interessen. Derved synes jeg nu ikke at tråden skal gå i stå, hvis der er flere der har har noget at tilføje. Jeg følger det meget engageret. :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder