Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool

Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 06 Aug 2010 22:23 #1794

Kære pool entusiaster
Jeg byggede for 4 år siden et børnesikkert havebassin som alt i alt minder mere om en pool end et havebassin . Nu har vi da også besluttet at lade bassinet overgå til at være et poolområde og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål.
Bassinet er på ca. 12.000 liter i alt og består af en stor pool og 2 mindre. Jeg har bundudtag fra alle basinner som er sammenkoblet med ventilarrangement.

Nu til spørgsmålene:
  1. Hvor stort et filter har jeg brug for og hvilken type filter vil i anbefale mig? (sandfilter, clordosering mv.)
  2. Kan filteret placeres uden for bassinet og blot påbore ind og udløb?
  3. Skal der benyttes en speciel type pumpe eller kan jeg benytte den gamle som blev benyttet til havebassinet? (Eller sidder der evt. indbygget pumpe i sandfilteret?)
  4. Er der nogen som har et godt link til indkøb af kantsten til bassinet?
Håber i kan hjælpe os.

Hilsen Familien Keller
Sidste redigering: 10 Aug 2010 06:32 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 06 Aug 2010 23:28 #1795

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hej - velkommen til :)

nr. 1 = minimum 3/4 hk pumpe og 50 cm Ø filter - Af flere grunde
nr. 2 = Ja uden problemer
nr. 3 =Det kommer jo hel an på hvilken pumpe det er - men jeg tror det næppe
nr. 4 = Scandi Rock er den eneste producent i danmark af poolkantfliser. Der er et link til dem under LINKS

Prøv at læse nogle af alle de artikler og vejledninger der er herinde
B
Sidste redigering: 10 Aug 2010 06:26 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 07 Aug 2010 23:25 #1801

Hej Bjarne
Tusind tak for de hurtige svar.
Kan du anbefale en bestemt type filter og pumpe? Og hænger disse to enheder (pumpe og filter)i øvrigt sammen?
Fandt lige denne sag til 2395,- var det noget?
"Sandfiltersystem ClearWater Pro. Nu med 7 vejs ventil, Model med manometer og filterplatform. Rensekapacitet 7.000 liter i timen. Passer til pool fra 20.000 til 40.000 liter"
Jeg tjekker lige LINKS

Hilsten Stefan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 08 Aug 2010 09:16 #1804

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
med kun 7.000 ltr. i timen er pumpen for lille til at du kan bruge den til at støvsuge med eller til også at drive et solfangeranlæg. Den mindste pumpe du kan få til at trække en bare halvautomatisk støvsuger er en 3/4 = ca. 12.000 i timen og desuden skal du8 huske, at du skal bruge ca. dobbelt så meget kraft til at returskylle med end du behøver til rensningen. Så den dur ikke. det er legetøj og du er ved at bygge en prof. pool

Filter og pumpe behøver ikke hænge sammen fra begyndelsen. de kan købes enkeltvis. kombinationerne er oftest blandt de billige og svage
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 08 Aug 2010 11:01 #1809

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Vedr. kantfliser, så overvejede jeg også at bruge de samme fliser jeg brugte til den omkringliggende terrasse; munkesten; 14x21, men droppede det. Det ville komme til at se grimt ud sammenlignet med de "rigtige" poolkantfliser, og når man nu har gjort et stort stykke arbejde med at bygge en pool, hvorfor så spare her. Poolkantfliserne er VIRKELIG noget af det der ses, og dermed giver et indtryk af poolen.
geismar.dk/galleriet/category/15-kantfliser
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 09 Aug 2010 14:42 #1822

Tak for tippet med kantfliserne, jeg har talt med Scandi Rock og det ser ud til at vi evt. skal over i nogle klinker da vores pool kant er hævet over terræn og kanten er ca. 16 cm bred. Men vi vil helt sikkert gøre lidt ekstra ud af kanten på den ene eller den anden måde.
Nu er jeg jo virkelig amatør når det drejer sig om rensning af poolvand (har hidtil haft biologisk filter til mit fiskebassin),men skal filter osv. køre hele tiden eller kan man nøjes med at lade det køre noget af tiden. Burde man få installeret solvarme og dermed forlænge sæsonen og hvor lang tid er det realistisk at kunne benytte poolen?
Har ingen idé om hvad det samlede udstyr til rensning ca koster, kan i give mig en idé om det, bare ca.?
Har kigget lidt på noget brugt i dba og der findes da lidt på brugt på markedet men måske er det bedre at købe noget som passer præsist hertil...
Her er lige et billede af det vi roder med!

Kan altså ikke få den til at uploade et billede, prøver lige igen senere..
Sidste redigering: 10 Aug 2010 06:27 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 09 Aug 2010 23:44 #1824

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Check filstørrelse,og format. samt at æ-ø-å mv. normalt er drillepinde i filnavne, undgå dem..

Undskyld jeg blander mig :huh:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Diverse spørgsmål vedr. opstart af pool 10 Aug 2010 06:22 #1825

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Korrekt, og undgå også blank-tegn i filnavne
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder