Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Har mit anlæg den rigtige størrelse?

Har mit anlæg den rigtige størrelse? 31 Mar 2013 23:30 #3638

  • heschw
  • heschw's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har læst lektion 1 og er kommet over dimmensioner på sit anlæg.
Jeg er i tvivl om mit anlæg er rigtigt i dimmension.

Hvad er det rigtige til min pool?
Pool er 5 meter i dia. og 1,2 meter dyb.
Alle rør er i 50 mm og jeg har to solfanger på taget.
Sandfilter er top mont 400Ø
motor er jeg lidt i tvivl om mener 1/4 hk.

Jeg har haft lidt rensningsproblemer sidste år og vil lige høre om jeg skal lave nået om i år.

Hilsen
Henrik Schwarz
Henrik Schwarz
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Har mit anlæg den rigtige størrelse? 01 Apr 2013 09:07 #3639

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er desværre som med alt andet her i tilværelsen - det er både let og så lidt svært og dit spørgsmål er "lidt" upræcist.
Rensningsproblemer består i / kan bestå i 2 ting. Nemlig om du har behandlet dit vand rigtigt kemisk og om du har renset det rigtigt "maskinelt"

Du har 24 m3 vand.

Målet er at dit vand rent. for at det er det skal du:
Regulere/balancere dit vands indhold af primært PH - alkalitet og cyanur - Desinficeret ( bakterier og alger dræbt) og rent = organiske affaldsstoffer oxyderet ( brændt) Affaldsstofferne Flokket = "gjort klart" til at filtret kan opfange det - NÅR DU HAR GJORT DET SÅ ER DIT VAND KEMISK BEHANDLET
Altsammen = PH minus + måske alkalitets sænker + - cyanur og klor
NÅR DU HAR GJORT DET HAR DU BEHANDLET DIT VAND KEMISK

SÅ SKAL DU BEHANDLE DIT VAND MASKINELT = FILTER OG PUMPE
Hvad der er det "rigtige" afhænger groft sagt af 2 ting.
PUMPEN
Man skal bruge sin pumpe til 2 ting.
A. til at cirkulere vandet så det bliver renset over filtret. B så kemikalier og vand bliver blandet ordenligt op så der er kemikalier i alt vand. Til det behøver man ikke så kraftig en pumpe
B. til at drive bl.a sit solfangeranlæg og til ar returskylle sit filter. Til dette behøver du groft sagt en pumpe der har 50% mere kraft.

Hvis problemet "bar"e var punkt A, så kunne du vælge mellem en lille pumpe der kørte lang tid = stor elregning og lille investering i pumpe eller stor pumpe = lille elregning og stor investering i pumpe

Når du imidlertid "kun" har en 1 speed pumpe, så må du nødvendigvis vælge en pumpe der har en kraft der gør, at den både kan rense dit vand, drive dit solfangeranlæg og returskylle dit filter

Den pumpestørrelse du vælger bestemmer hvor stort dit filter skal være. For at filtret kan rense ordentligt må vandet KUN løbe med en bestemt hastighed gennem filtret. Løber det hurtigere bliver skidtet bare presset gennem filtret og ud i bassinet igen. DET ER FILTRETS M2 OVERFLALDE = FILTRETS DIAMETER der bestemmer hvor mange m3 vand der kan løbe gennem det i timen

GODT lad os sætte alt dette i forhold til din pool - under forudsætning af at din kemiskel bahandling af vandet er ok er det således:

Du har 24 m3 vand der skal renses minimum 5-8 timer om dagen. For at vandet bliver renset ordentligt på disse timer skal du til den mængde vand bruge minimum et filter der er 45 cm i diameter og en 1/2 hk pumpe
MENNJNNNN en 0.5 HK pumpe har ikke kraft nok til at kunne drive dit solfangeranlæg og returskylle dit filter. For at kunne det, skal du minimum bruge en 3/4 HK pumpe

Når du har en 3/¤ HK pumpe skal du imidlertid bruge et større filter = minimum et filter der er 50 cm i diameter

Så du skal altså stræbe efter en 3/4 HK pumpe og et 50Ø filter
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Har mit anlæg den rigtige størrelse? 01 Apr 2013 10:34 #3640

  • heschw
  • heschw's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 1
Hej Bjarne
Tusinde tak for det hurtige svar. Jeg havde det på fornemmelsen, jeg vil udskifte filter og motor. tænk at jeg har købt det hele samlet hos en pool mand. Når men nu ved jeg hvor jeg står, endnu engang tusinde tak Bjarne. :-)

hilsen
Henrik
Henrik Schwarz
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: tmuj@youmail.dk
Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder