Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 28 jul 2014 07:44 #4877

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
Hej Jeg har fået installeret pool i år og det går fint med og holde den, klor pH rensning mm. jeg har nogle solvarmepaneler som indtil videre køre med en mekanisk bypass (vinter projekt bliver automatisk styring af dette) Jeg har tændt solvarmen det meste af dagen 8 - 20 ca. og kan mærke at vandet selvfølgelig nok ikke køre så hurtigt gennem sandfilter mm da det også lige skal pumpes op på taget, men der er syntes jeg selv et fornuftigt flow i det. Nu det egentlige spørgsmål. I øjeblikket for og være sikker på fint vand kører pumpen hele døgnet, men kan man på nogen måde beregne hvor længe pumpen skal køre for at få renset alt vandet 1 gang i døgnet ? og må det evt. være over flere gange på døgnet ? tænker at pumpen kunne køre rensesekvens om natten og solvarme om dagen

mvh

Søren With
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 28 jul 2014 10:54 #4880

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Tillykke med poolen :-)

Det bedste er at pumpen køre konstant, i det antal timer der er behov for. Hvor meget flow er dine solfangere sat til at kunne håndtere, for så er det jo blot et simpelt regnestykke.

Du kunne sætte en 20 liter balje på afgangen af fangeren. og her måle tiden på en opfyldning. Så er det jo bare at trække det fra din pumpes flow mængde.

Det optimale ville være automatisk styring som du har sat til vinter opgave, og så en separat pumpe til solvarmen.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: with

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 28 jul 2014 11:23 #4882

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg er nok ikke enig i, at der behøves en separat pumpe til solvarmen.
Hvis ellers din pumpe og dit filter er dimensioneret korrekt, eller rettere, hvis din pumpe er overdimensioneret en lille smule, så kan det sagtens trække vand op gennem solfangeren. Pumpen skal i hvert fald ikke køre hele døgnet !

Jeg har monteret styring på mit anlæg (uden mekanisk styring), så den blot tænder for pumpen, når der er mere end 6-8 graders forskel på poolvandet og vandet i solpanelerne. geismar.dk/projekt-galleriet/category/9-solvarme

Jeg kan se, at din pool er 22.000 liter.
Hvor stort er dit sandfilter?
Hvor kraftig er din pumpe?
Ole Kristensen
Sidste redigering: 28 jul 2014 11:37 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: with

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 28 jul 2014 23:53 #4891

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
sandfilteret har en gennemløbskapacitet på 5,5 m3 i timen motoren er på 0,5 KW så vidt jeg kan læse mig til. Sandmængde 40 kg.
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 29 jul 2014 08:31 #4892

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
manometerpfilterunderdrift.jpg


typepladeppumpe.jpg
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 29 jul 2014 10:41 #4893

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Pumpen kan give 8,5 M³ vand i timen, Monteret på et Ø400 sandfilter har du nok omkring 7 M³ flow i gennem. Din pool er på 22M³, så (igen teori) har du renset alt vandet på 3,5 timer. Så alt over 3 timer er med hensyn til pool rensningen fint.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: with

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 30 jul 2014 19:55 #4900

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Min styring kørere nærmest som YXOS dog kan jeg også lede vandet uden om solfangeren hvis der ikke er sol på fangeren når pumpen evt. køre tvangs styret f.eks. ved chock klorering. Men 95% af tiden køre mit system lige som YXOS's.

Jeg logger på min lille embedded webserver pumpe tiden i snit over de sidste 7 dage, hvis du går ind på www.varmpool.dk vil du kunne se at "Pump avg. time" er over de anbefalede 5 timer hvis man kan nå at omsætte alt ens poolvand på 5 timer eller under.

Så konklussionen er at det godt kan lade sig gøre at sikre varmt poolvand og fin cirkulation i sommer perioden med den simple metode.

Men den dag efteråret sætter ind og ens vand er 25-30 grader bør man nok sætte en pumpe timer på igen, hvad gør du Ole (YXOS) du plejer vel bare at lukke poolen ikke ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: with

Hvordan sikre jeg pumpen kører længe nok -solvarme 30 jul 2014 19:56 #4901

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jo, når vandet bliver under 22 grader lukker vi som regel for sæsonen, ved at tilsætte algemiddel, og så sætte vintercoveret på.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder