Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvornår skal der vinterlukkes

Hvornår skal der vinterlukkes 25 Jan 2009 19:43 #120

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 19 sep 2007 : 19:47:55

Hvornår lukker I andre - erfarne - jeres pool ned for vinteren?

Ud fra vejledningerne her på siden har jeg fået det indtryk at man skal vente så længe som muligt, dvs. indtil pool-temperaturen kommer ned i nærheden af 6-8 grader eller vi kommer tæt på "rigtigt" frostvejr.

På den anden side kan jo se at Yxos allerede nu har lukket ned (går jeg ud fra ud fra hans beskrivelse andetsteds).

Sidste år lukkede jeg ned medio november - og lige nu ligger temperaturen host mig omkring de 18 grader, så jeg havde egentlig tænkt mig at vente et par måneder endnu.

Fordelen ved at lukke tidligt ned er vel primært besparelsen i strøm? Der skal jo stadig kemikalier i vandet indtil vi er nede på 5-6 grader.

Yxos



107 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 19:54:29

Ja, jeg lukkede ned fordi vandet, og ikke mindst luften, er blevet så kold at ingen gider bade mere.
Så jeg så ingen grund til at bruge strøm flere måneder endnu.

Næ, der skal bare noget algemiddel, Winterclean, hedder det vist, i. Een liter pr. 30.000 liter poolvand. Så holder den sig pæn til foråret.

Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 19 sep 2007 : 21:36:51

det er jo i bund og grund en afvejelse af æstestik, økonomi og så noget reelt vandrensningsmæssigt. At jeg anbefaler at lade poolen fungere så længe som muligt, er bl.a ud fra at jeg synes en pool er en meget stor del af æstestikken i haven
En pool er flottest når den stadig kører så der er æstestikken
Økonomisk koster det jo noget at lade pumpen køre og bruge kemikalier, men kemikalieforbruget er så lille på denne tid af året, at det ikke kan være en årsag. Pumpen koster jo strøm til at drive rensningsanlægget, men spar på det antal timer den kører. Der er jo ikke behov for den samme rensning, da der ikke er den store badebelastning og dermed mindre at rense.

At det er en god vandrensningside at lade pumpen og dermed rensningsanlægget køre så længe som muligt, bare på lav kraft er, at så bliver vandet vedligeholdt længere og der skal senere ikke de samme "kræfter" til at bringe ating op på niveau igen. Dette sidste punkt ved jeg godt kan diskutteres, men det er nu min erfaring.

Det med at vente til temperaturen er kommet ned har den baggrund, at så længe det bare er over 5 grader så lever alger m.v. videre. Under det så stopper deres formering og kemikalier m.v bliver mindre nødvendige


leifo



47 Posts
Posted - 12 nov 2007 : 00:01:21

Valgte at vente til november lige som sidste år - og nåede lige akkurat at få lukket ned i dag, få timer inden årets første sne.

I de sidste par måneder har jeg ladet pumpen køre 2 timer dagligt, så jeg har vel brugt et par hundrede kroner ekstra til strøm set i forhold til nedlukning i september. Klormæssigt har jeg i samme periode kun brugt en enkelt klor-stick.

Jeg havde dog (næsten) glemt hvor koldt det er når man uvægerligt skal rode i vandet - og temperaturen ligger omkring de 7 grader.

I øvrigt er jeg helt enig i Bjarne's synspukt omkring æstetik - specielt da vores pool ligger lige uden for vinduerne.


Yxos



107 Posts
Posted - 12 nov 2007 : 09:45:07

Det gør vores også. Præcis 3 meter fra stuevinduerne.

Med hensyn til æstetik... Jeg ved snart ikke. Vist er en pool køn at skue, hvis den altså er velholdt. Vi ved allesammen, at ligeså indbydende en pool ser ud når den er nystøvsuget, ligeså frastødende kan den se ud, blot med 3 blade på overfladen eller bunden.

Jeg gider ikke dels bruge strøm til pumpen i 2 måneder længere end nødvendig, samt jævnligt at skulle rengøre poolen, blot for at den skal se "pæn ud". Så meget er det altså ikke værd - for mig.

Istedet har jeg investeret i et - synes jeg - nydeligt vinterdækken, som ser mindst ligeså pænt ud - synes jeg.

Det er jo også kønt med damer i badedragt, men det ser altså forkert ud - synes jeg - hvis de optræder i det i november udendørs.
Det ser mere naturligt ud, hvis de har tøj på der passer til årstiden. Således også med poolen.

Og ligesom der findes pænt og grimt tøj til damer, så findes der kønt og grimt "tøj" til pools.
Jeg har selv forsøgt mig med flere typer "pooltøj" indtil jeg fandt det der passede bedst til min pool.

Se mere om "pool mode" anno 2004 her: geismar.dk/projekter/pool/vinter/vinter.htm

Se DET er æstetik - synes jeg !

Yxos


bjarne



529 Posts
Posted - 12 nov 2007 : 18:02:19

den ene kunne lide moderen og den anden datteren. begge blev gift

personligt er jeg til den åbne, uafdækkede pool og det uanset at den koster mig flere penge og mere arbejde

god vinter leifo
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 18 Aug 2011 19:43 #2688

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hvad med et pool overtræk, er der nogen af jer som bruger dette ? havde tænkt mig at koste mig ud i et sådan projekt, da jeg ikke gider alt det arbejde jeg havde i foråret / sommer for at få poolen ren og klar, fordi jeg ikke havde dækken min pool til...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 19 Aug 2011 06:07 #2689

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 19 Aug 2011 08:39 #2690

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Mvh. Mads
Sidste redigering: 19 Aug 2011 08:40 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 25 Aug 2011 19:00 #2698

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hmm.. lige en hurtigt mht til de armerede beton piller som man har lavet i jorden? er det "bare" et stål rør som er fyldt op med beton og så med en krog samt form for aflukning i toppen eller ?

Tror også det bliver den måde jeg vælger at lukke min pool ned med, havde overvejet den med bjælker henover, men lyder som om at der er flere som har prøvet og fejlet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 25 Aug 2011 19:04 #2699

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Weber skrev:
Hmm.. lige en hurtigt mht til de armerede beton piller som man har lavet i jorden? er det "bare" et stål rør som er fyldt op med beton og så med en krog samt form for aflukning i toppen eller ?
hvilke armerede betonpiller ??? :blink:
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 25 Aug 2011 19:10 #2700

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Mads M skrev:
Løsning med denne pooloverdækken er jo armede betonpiller som man sætter wiren fast til...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 25 Aug 2011 19:23 #2701

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Måden jeg lavede dem på var ved og bore et hul med pæleboret, her efter fyldes der beton i samt en enkelt 6-8mm tenterstål stang. Jernet gør at beton klodsen ikke bliver revet over hvis den knækker :)

Toppen er lavet med en skyde muffe fra et kloarkrør, piller gummi pakningen ud i begge ender og bruger en bind prop til og lukke af med. Både krog og skyde muffe bliver sat i den våde beton og dækket over med løs jord til betonen er hærdede af efter en uges tid.

Jeg har brugt blandings forholdet 1:5, dvs. 5 dele støbemix fra den lokal vognmand (50kr for et trailerlæs) og 1 del cement. Færdig beton på poser kan også bruges det er bare lidt dyrer, men meget lettere :) (husk at man ikke kan tørstøbe disse piller)

ps. husk også og vibrere den våde beton så luften kommer ud, dette kan gøres ved og jubbe en pind op og ned i den våde beton.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 26 Aug 2011 11:19 #2702

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Mht. til det ensilagnet som der bliver snakket om, hvor kan man købe det ? og kan vand også passe det ligesom et vinterpooldækken. ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 26 Aug 2011 12:21 #2703

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Tror vist dette bliver et projekt jeg må prøve.. havde netop problemet med pool i pool i år grundet tidligere ejer af huset brugte en presening som vinterdækning..

Vedr. ensilagenet er det det samme som silonet? umiddelbart kan jeg google det som noget man bruger i landbruget?
Lyngtoft
Sidste redigering: 26 Aug 2011 12:25 af Lyngtoft.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 26 Aug 2011 14:13 #2704

  • Weber
  • Weber's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Det et det samme jeg er kommet frem til, men kan ikke lige læse mig til om det tillader vand mm. er trænge igennem...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvornår skal der vinterlukkes 26 Aug 2011 20:30 #2705

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mads' løsning med udspændte remme adskiller sig ikke meget fra min løsning fra 2003.

Remme er trods alt nok nemmere at have med at gøre end mine "tagspær", og så er der selve dækkenet, som ikke er en Harald-Nyborg presenning som min, men en dug der mere minder om den som i min løsning fra 2004.

Alt i alt uden tivl en god og relativt billig løsning.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.223 sekunder