Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Sandfilter om vinteren

Sandfilter om vinteren 06 Nov 2010 11:13 #1937

  • Henrik
  • Henrik's profilbillede
Hej
Har lige lukket pool ned til vinter dvs pumpe adskilt fra sandfilter renset til opbevaring i frostfri skab.
men hvad med sandfilteret jeg har tømt vand ud fra bundskrue med det er sku noget tung er det nødvændigt at flytte sandsfileret når det er tømt for vand.
ligeledes er vandstand ca 20cm under skimmer og indløbsdyser
slanger tømt for vand så der skulle det vist være ok.
mvh
henrik
:huh:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter om vinteren 06 Nov 2010 14:52 #1938

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hvis du er sikker på at rørene er tømt for vand, skal du bare sætte vinterpropper i dyserne og en frostsikrings gismo i skimmeren. Så er du klar til vinteren :-)

Husk og løsne låget på filtret hvis det er side monteret eller 6 vejsventilen hvis det er topmonteret.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter om vinteren 06 Nov 2010 15:43 #1939

  • Henrik
  • Henrik's profilbillede
Har afmonteret pumpe
jeg har nedsænket pumpehus for at lave naturlig fald fra skimmer og indløbsdyser til pumpe, derfor ¨tømmer slangerene sig selv.
sku det være nødvændigt med de der propper :unsure:
mvh
henrik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter om vinteren 06 Nov 2010 17:27 #1941

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yeps du vil opdage at der kommer en del nedbør i løbet af vinteren :)

Hvis man orker det kan man justere vand mængden i poolen med en dyk pumpe, men i perioder med dristig is på poolen er det bedst og lade være med at gøre noget da lineren er meget stiv og skrøbelig. Derfor er det klogt og sætte vinterpropper i :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter om vinteren 06 Nov 2010 17:33 #1943

  • Henrik
  • Henrik's profilbillede
Super
Mine Dyser jeg proppe af men hva med min skimmer :blink:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sandfilter om vinteren 06 Nov 2010 18:37 #1944

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
I din skimmer skal du montere en gizmo (ja det kalder folk dem), det er en plastik dims med gevind i den ene ende, som så skrues ned i skimmerens udgang i bunden. Så i første omgang virker den som en prop, men den er også hul inden i, så den kan absorbere trykket fra is i skimmeren. En frost sprængt skimmer er rigtig træls, da de ofte er støbt ind i beton hvilket gør dem besværlige og skifte.

Man kan også sætte en alm. Prop i skimmeren og så bruge en tom plastik flaske, man skal dog lige ligge flasken i dryæden uden prop på i et par timer og så proppe den til. Det gør at luften i flasken fylder mindre og vil skabe overtryk ved temperaturer højere end fryserens temperatur. På den måde sikre man at flasken ikke kolapser i det kolde vand. For gør den det kan den ikke absorbere istrykket særlig godt.

Oven stående er lært af erfaring, min fine skimmer gismo kolapsede i frosten og nød lære jo nøgen kvinde/mand og spinde, så jeg brugte en 1 1/2l sodavandsflaske. Man skal dog sørge for at den går helt fra top til bund i skimmere og at man har en ekstra dyse prop.

Så til jer der ligger inde med skimmer gizmoer er det en god ide og cheche dem med en tur i fryseren, er de flade efter et døgn ved temperaturer over -15 grader skal man nok have dem skiftet :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder