Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: vinterlukning i dk

vinterlukning i dk 26 jul 2013 07:03 #4053

  • manta400
  • manta400's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
på et tidspunkt går sommeren på hæld :( og poolén skal lukkes..

så er spørgsmålet når det bliver for koldt til og bade her sidst på sommern. skal man så slukke pumpen eller skal den køre til der bliver minus grader..

jeg hade faktisk tænkt på og tømme poolén for vand. så pumpen ikke står og bruger strøm når man ikke bruger poolén. er det er en god ide.. vi har eget vandværk så vi betaler det samme i vandafgift uanset hvor meget vi bruger..

men kan poolén tåle og stå uden vand vinteren over..

det drejer sig om en 20,000 l. rund stål pool

ps. mit vand er klart men syntes godt det kunne være mer blå er der noget man kan gøre..
Sidste redigering: 26 jul 2013 07:07 af manta400.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 26 jul 2013 07:57 #4054

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Har du læst artiklen om vinterlukning?
Forside > Artikler / Vejledninger > Vand- og kemiproblemer > Vinterklargøring

Der står det meste af hvad du skal vide ved vinterklargøring (nu du skal minde os om at sommeren ikke vare evigt :woohoo: ) mennnn mon ikke du har tid nok til at få indkøbt de nødvendige remedier inden frosten sætter ind :P
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 26 jul 2013 08:49 #4055

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej dosser B)
som dosser siger men

Nej du skal ikke tømme din pool for vand. det er ikke kun et spørgsmål om vandudgift, men også et spørgsmål om, at poolen og især lineren IKKE har godt af at stå uden vand.
Derudover skal du så bruge kemikalier næste år til at stabilisere dit nye vand - og især fordi du har egen boring

m.h.t strøm til pumpen. når du vinterlukker slukker du for din pumpe. den behøver ikke køre når poolen er lukket ned for vinteren og rigtigt behandlet med vinterkemikalier
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 27 jul 2013 09:09 #4058

  • manta400
  • manta400's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
hva tid er normalt man lukker ned for vinteren..

ang kemikalier så kan de vel købes i webshoppen..

syntes jeg har læst et sted at pumpen ikke behøver og køre hele tiden alså den kan slukkes om natten
hvor mange timer bør den køre for en pool på 20.000 l
man kunnejo købe en timer og sæte på..

tak for de hurtige svar
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 27 jul 2013 09:29 #4059

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der er ingen tid der er "normal". Der findes jo også vinterbadere :sick:

Så når du ikke gider bade mere - men som regel før blade begynder at falde af træerne, for på den tid skal man helst have sit vinterdækken på, så man ikke får sin pool fyldt om med blade og grene

Det er rigtigt - der er pengespild at lade sin poolpumpe køre hele tiden i en privatpool. normalt lader man den køre mellem 5 og 8 timer.

SDet vil derfor være smart at få sat en timer på så pumpen kun kører i dette antal timer- MEN lad den køre hele 5 eller 8 timer af gangen - ikke en slat her og en slat der - det giver et dårligere resultat

Alt hvad du skal bruge til vinteren kan du selvfølgelig købe i shoppen :laugh: ( hvilket jo glæder os da det er den der financerer denne side )
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 27 jul 2013 09:37 #4060

  • manta400
  • manta400's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
ok. har tjekket webshoppen ud. :)

jeg kan læse mig frem til at der skal tappes vand af poolén så det står 10-15 cm under dyser og skimmer.
min pool er indrette sådan at jeg skal tappe ca 10,000 l vand af for og få vandet 10-15 cm under dysen
er det regtigt..


jeres test sæt Test aut. "TrueTest" det lyder jo nemt og prisen ser ok ud.. så slipper man jo for piller og vente på de bliver opløst.. hva skal jeg vælge
mvh
Sidste redigering: 27 jul 2013 09:51 af manta400.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 27 jul 2013 13:05 #4061

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
når din pool er sådan indrettet skal du selvfølgelig ikke tømme af-du skal tage dyseøjerne ud og sætte nogle vinterpropper i.
derefter skal du gå ind i dit teknikhus og tage slangen ag der kommer fra poolen til din pumpe
i dette rør skubber du så en haveslange så langt ned du kan og tilslutter en af de pumper der kan sættes på en boremaskine ( se shoppen ) og så tømmer du rørene for vand på den måde.
du bruger det samme tricks ved skimmeren og i den sætter du en Gizmo ( se shoppen )

husk vinterkemikalie

og så er du vinterklar - med mindre du også har et vinterdækken som du skal lægge på

piller er nu engang det mest præcise der findes, men true test er en let og rimelig god ting til det "daglige" tjek"
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 27 jul 2013 15:35 #4062

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
10-15 cm er i det hele taget i overkanten. De skal blot være fri af vandet så man kan suge rørene tomme.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 14 Okt 2014 11:37 #5107

  • andenjm
  • andenjm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Hej, ved ikke lige om det er det bedste sted at smide mit spørgsmål.

Jeg er i gang med at lukke min pool ned for vinteren og har fået tømt vand ud til under dysserne og tømt sandfilteret og pumpen.

Systemet er en nedgravet pool hvor pumpen står over jorden, dvs der ligger en del vand i rørene under jorden. Jeg købte i forbindelse med mit kemi indkøb til vinternedlukning en "pumpe" som kan sættes på boremaskinen men den virker ikke efter hensigten. Jeg kan ikke få den til at suge vandet, ved ikke om det er fordi der er luft i slangen eller om det er pumpen der er defekt.

Så mit spørgsmål er findes der en smartere måde at få vandet ud af rørene på?

VH
Anders
Plask
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vinterlukning i dk 14 Okt 2014 12:52 #5108

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder