Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hvorfor propper i indløbsdyser?

Hvorfor propper i indløbsdyser? 01 Okt 2014 08:40 #5056

  • Henrik A
  • Henrik A's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
  • Modtagne Tak: 2
Jeg synes jeg har læst alle de indlæg om vinterlukning der er rundt omkring, jeg har dog stadig et spørgsmål, eller 2.

Hvis man tømmer vandet til lidt under indløbsdyserne (mine sidder 30cm fra overkant) hvilket svarer til 6000 liter vand, så er det vel ikke nødvendigt at sætte propper i?
Hvis man alligevel sætter propper i, må vandet så godt stå over dyserne?
Dyser er at typen A TEK eller noget der ligner, kan der ikke købes sådanne propper med gevind og o-ring i stedet for de universelle gummipropper?
(proppen er vist her) prop
Henrik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvorfor propper i indløbsdyser? 01 Okt 2014 09:36 #5057

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der er i virkeligheden flere muligheder afhængig af flere ting
a. Til at aflukke dyserne kan man bruge de såkaldte gummi vinterpropper eller man kan bruge en 1.5" prop der skrues ind i dysen ( alle dyser har 1.5" gevind indvendigt. Bruger man en 1.5 " prop, kan man enten pakke den med teflon og silikone inden den skrues i eller man kan sætte en o ring i der gør den tæt
En gummiprop er den mest brugte ( den letteste ) Bruger man en 1.5"prop er man imidlertid 100% sikker på, at is ikke river den ud. Det kan ske med en gummiprop

Så er der det med at sænke vand eller ej.
Vil man spare vand og ikke lukke det ud kan man starte med at sætte ovennævnte propper i, og derefter kan man inde i teknikrummet skille dee rør der kommer fra dyser og skimmer fra pumpen. I de 2 rør kan man så skubbe en vandslange ned i rørene og via en pumpe der sættes på en boremaskine kan man tømme vandet ud af rørene "bagfra". "fidusen" er, at på denne måde behøver man ikke sænke vandet i poolen, men bagsiden af "medaljen" er, at man heller ikke får skiftet en del af sit vand ud. Af mange grunde skal man foretage en vis udskiftning af sit vand i løbet af året ( for lang en historie lige nu )
At vandet står over dyserne er komplet ligegyldigt. Problemet med is i poolen er ikke det vand der står i poolen men det vand der er i rørene og anlægget iøvrigt
Alternativt er der den mest brugte metode. Tøm vand ud til under skimmer og dyse - tøm / sug vandet ud af rørene - sæt vinterpropper i og vær komplet ligeglad med om vandet stiger over dyser m.v
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Henrik A

Hvorfor propper i indløbsdyser? 01 Okt 2014 09:42 #5058

  • Henrik A
  • Henrik A's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
  • Modtagne Tak: 2
Tak for meget hurtigt svar.

Har du de 1½" propper i shoppen?

Vinterpakke 4 må være det helt rigtige at bestille, men ville hellere have en 1½" prop end gummipropperne (har en 1½" prop som fulgte med skimmeren, den skal afløses af en gizmo)
Henrik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvorfor propper i indløbsdyser? 01 Okt 2014 10:58 #5060

Det er ikke noget problem..
det er bare at når du ligger ordren så skriver du i bemærkninger at du ønsker udvendige gevindpropper i stedet så sørger jeg for at du får dette..
/Kenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder