Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Saltvandspool,

Saltvandspool, 03 Apr 2015 13:48 #5297

Jeg har nu haft saltvandspool, i 1 år uden problemer, pH er lidt høj en gang i mellem, men så tilsætter jeg lidt syre, så falder den igen.
Mit spørgsmål , her hvor jeg bor, har vi mellem 30-40 gr varme, jeg har chlorinator og pumpen kører 7 timer i døgnet. Nu skal jeg rejse , og er væk i ca 1,5 mdr , anlægget vil køre som normalt, men er der noget jeg skal tilsætte for at være sikker på at poolen er ok når jeg kommer tilbage, jeg høre så meget, om tilsæt dit og dat, men ville ønske , et svar fra en expert.
Mvh
Flemming
Flemming Persson
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltvandspool, 03 Apr 2015 18:39 #5298

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
En salt klorinator er jo nettop til folk der enten vil slippe lettere i det daglige eller som vil have en pool de kan forlade 1-2 mdr.

Før du tager afsted, så Shockklorer med 300 g klorgranulat pr. 10 m3 vand
sænk DEREFTER ( efter 1 dag ) ph værdien til 6.8

Så kan du med god samvittighed forlade din pool og fungerer saltklorinatoren som den skal vil du ikke have nogen problemer.

Uanset hvad andre siger, behøver du ikke gøre andet B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltvandspool, 04 Apr 2015 04:23 #5299

Hej Bjarne tak for råd, jeg vil bruge din metode, kan jeg bruge klor tabletter?
Og vad sker der i saltvandet når man shokklorer?
Det er godt at lære nyt hver dag, mit vand er krystal blåt, jeg har blå fliser, men poolen ligger direkte i solen, og man går altid og er lidt nervøs, for bakterier og grønalger, jeg har hørt mange sørgelige historier her omkring , om swimmingpool, vores nærmeste , pool forhandler ligger 250 km væk, så der kører man ikke bare lige hen.
Mvh
Flemming
Flemming Persson
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltvandspool, 04 Apr 2015 13:54 #5300

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Først noget om klortabletter som du bør være meget opmærksom på :evil:
Kloretabletter er baseret på cyanursyre. dvs. at en 200 g tablet indeholder 100 g cyanur og 100 g klor
Søg i vores artikler om cyanursyre - stabilistaor ( det er for langt at skrive igen B) )

Når du bruger en saltklorinator fremstiller du USTABILISERET klor d.v.s klor uden cyanursyre. Såp du risikerer ikke noget ved at bruge en saltklorinator
Bruger du derimod tabletter eller granulat baseret poå cyanursyre / stabilisator risikerer du at få en klorlås

Så når du schockklorerer skal du bruge en klor der er USTABiKLISERET - en calsium hypoklorit

Der sker "ikke en dyt" i saltvandet når du schockklorerer -så ingen problemer der. Chockkloreringen gør bare, at poolen rent alge og bakteriemæssigt "bliver bombet tiklbage til stenalderen " :laugh:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltvandspool, 05 Apr 2015 17:21 #5301

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Hvordan kan det være at der ikke er klortabletter uden cyansyre til samme pris og størrelse/form ?
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltvandspool, 05 Apr 2015 18:22 #5303

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
fordi klortabletter er lavet fordi de skal være langsomtopløselige. hvis man brugte calcium hypoklorit d.v.s klor uden cyanur ville de opløses lynhurtigt.
man har nu en slags tabletter som er baseret på calcium hypoklorit, men for at de vil være langsomtopløselige er de pakket ind i plastic, således at vandet kun kan nå kloren via små huller i enden af plastik
de hedder temposticks - se i shoppen hvor du kan læse mere om dem
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder