Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvorfor er vandet grønt?

Hvorfor er vandet grønt? 03 Apr 2011 13:10 #2055

Sidste år blev min pool færdig og jeg havde vand i den, i små to måneder uden, de helt store problemer, selvom jeg er helt ”ny” i den forbindelse. I vinter har den været fuldstændig tømt og bund og fliser rengjorte.
Nu har jeg hældt ”kommunevand” på og vandet ser grønt ud men er alligevel klart.
Jeg har målt klor- og PH-værdi. Klor er lig nul og PH er ca. 7,7. Jeg har prøvet at sænke den yderligere, men desværre helt uden resultat.
Jeg har bevist ikke forsøgt at komme klor i, da jeg mener at have læst, at jeg skal have PH’en på plads først. En lidt forhøjet PH-værdi, var det eneste jeg kunne ”klage” over sidste år, så derfor har det været vigtigt for mig, at prøve at sænke den først.
Jeg har købt noget der hedder Tollhouse og til sænkning bruget deres ” pH-Minus/pH-Sänker 1,5 kg.
Hvordan griber jeg sagen an?

P4030023.JPG
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 03 Apr 2011 14:13 #2056

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Vandet er grønt fordi sådan ser vandhanevand nu engang ud :)
Bare se hvordan min pool så ud, lige da vi havde hældt vand i: geismar.dk/galleriet/category/8-montering
Det er ganske almindelige grønalger, og det er helt normalt.

Med dine 70 m3 skal du bruge omkring 2 kg PH-Minus for at få den ned til 7.0. (Fint, at du har opdateret din profil med data om din pool!)
Se doseringsskemaet: swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...ringsskemaer?start=1
Vel at mærke hvis du bruger fx. PH-Minus fra Saniklar. Andre mærker kan kræve mere/mindre.

Herefter kan du chockklorere. Det dræber dine grønalger med sikkerhed. Herefter kører du med punpe/filter i minimum 24 timer, og så kan du støvsuge bunden for at få alt det bundfældede algesnask op.

I øvrigt - Hvorfor har du tømt din pool helt for vinteren efter bare to måneders brug? Det ser ud til at den er indendørs, ud fra billedet på din profil at dømme. Er den det?
Med mindre der er en god grund til, kan det anbefales at gemme sit poolvand. Du kan evt. tømme bare 1/3 af vandet af om vinteren, hvis du ønsker at frostsikre den. Det vigtige er, at komme under dysehøjde, så man kan suge tilførselsslangerne tomme for vand.
Brugt poolvand er markant bedre end vandhanevand! Det er nemmere at holde stabilt, og det bruger faktisk også mindre kemikalier.
Ole Kristensen
Sidste redigering: 03 Apr 2011 15:04 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 03 Apr 2011 15:17 #2057

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yeps gør som yxos siger og så er du kørende.......:)

MEN :unsure: klor i mærket Toolhouse er med cyanur så det skal du IKKE chock klorere med, her skal du bruge ustabiliseret klor ellers ender du med klorlås :( og alt dit pool vand skal skiftes. Søg på klorlås og cyanur her inde.

Desuden er det med poolvand som med alderen :) det bliver bedre og bedre år efter år så undgå udskiftning af det. Så pas på det lige som du passer på dit helbred.

Her er tråden om cyanur:

http://swimmingpool-raadgiveren.dk/forum/41-canursyre-klorstabilisator
Mvh. Mads
Sidste redigering: 03 Apr 2011 15:22 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 03 Apr 2011 16:02 #2059

Tak for hjælpen også til Mads M.
Jo min pool er indendørs og når jeg var nødsaget til at tømme den helt, var det fordi den ene wire til hæve/sænkebunden sprang.
Sidste år var det meste af vandet til poolen kommet fra taget, så det er nok derfor, vi ikke oplevede det som grønt. Det var meget hurtigt klart, efter et par timer gennem sandfiltret. Der har vel ikke været noget galt, for det må vel være det "blødeste" vand man kan komme i "nærheden" af?
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 04 Apr 2011 09:31 #2060

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Nej - regnvand er ikke godt som poolvand. For at vand kan fungere sammen med kemikalier etc etc, skal det have et vist indhold arf calsium ( kalk) og alkaliske salte - Søg i emnerne.
Såfremt disse og andre forhold ikke er i orden vil vandet ikke fungere. F.eks. vil PH værdien være særdels svært at fastholde.
Såfremt man bruger regnvand, skal man kunstigt tilsætte en del kemikalier for at få det til at fungere og dermed forsvinder fidusen ved regnvenad
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 04 Apr 2011 09:36 #2061

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Men det er jo så også ligegyldigt nu, hvor alt vandet er erstattet af vandhanevand...
Men en nyttig viden er det da.... Det, om regnvand.

Henning, du svarede aldrig på om du fik PH'en ned...?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 06:48 #2066

Undskyld at det har taget sin tid med mit svar, men jobbet skal jo også passes og desværre NEJ, jeg har ikke fået PH'en ned, så i går tog jeg en prøve med til et pool-firma for også at købe "de rigtige" kemikalier.

Resultat: PH 7,54 Alkalitet: Høj.

Beskeden var: Prøv først med 1 kg PH-Minus og test. Gør det samme igen, hvis PH ikke er kommet ned. Dette skete i går og her til morgen er den stadig ikke kommet længere ned til (som jeg vurdere det) til ca. 7,3.

Skal vi blive ved med at give det PH og hvis vi skal, hvor meget og hvor ofte? Vi har nu i alt brugt 4 kg. Skal pumpen også fortsat køre konstant?
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 07:23 #2067

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Du skal nok have lidt tolmodighed, jeg husker stadig den gang jeg startede op med nyt vand. Det krævede godt nok en del pH- (mener at det var 7-8kg til 57m3 vand B) )

Jeg vil nok justere og måle hver 6. time og så have pumpen til og køre, ved ikke om den høje alkanitet kan drille lidt. Hvad mener du Bjarne? :unsure:

Du kan også prøve med noget alm. saltsyre (30%) og se om det giver en forskel, hvor mange M3 vand er poolen på?

ps. normalt vil jeg ikke anbefale saltsyre af flere årsager, men du kan prøve og se om det giver en forske :) .
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 08:06 #2068

Tak for svar.
Min pool er på 70.000 liter så jeg kan godt se, at der åbenbart skal noget til. Jeg vil, i første omgang, gå i gang med at hælde PH-minus på hver 6. time. Tanken om saltsyre har jeg jo heller ikke så godt med, selvom det naturligvis vil være i små mængder.
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 08:58 #2069

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Saltsyre er MARKANT billigere end PH-minus, og hvis du starter med et snapseglas saltsyre, og ser hvordan det påvirker dit vand efter 6 timer, får du nok en ide om hvor meget du skal bruge.

Saltsyre er fint til auto-doseringsanlæg, men manuelt skal man nok passe på. Men i netop denne situation vil jeg nok også mene at det kan være på sin plads at bruge det.
Husk at holde det langt væk fra alt metal, og sæt proppen på efter brug og stil flasken langt væk. Det er hamrende agressivt over for alt metal.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 09:27 #2070

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yeps det er rigtigt som YXOS siger :) saltsyre tærre på alt metal omkring sig, det var også derfor at jeg pt. ikke ville anbefale det. Men det er let for få fat på hvis man bor langt væk fra en poolforhandler :pinch: , jeg købte en 30L dunk hos det lokale byggemarked for ca. 150kr.

Til daglig bruger jeg svovlsyre til min pool ( som lugter dejligt at prut og æg :sick: ), det er mere venligt overfor omgivelserne men er dog lidt sværre og få fat på. Løb tør for svovlsyre sidste efterår derfor grunden til mit 30l køb af saltsyre :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Henning Petersen

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 09:39 #2071

Det er godt nok rustfrit/syrefast stål, jeg har en del af i min pool, til at "drive" min hæve/sænkebund med, men jeg kan jo, i sidste ende , blive nødsaget til at gribe til saltsyren.
Jeg vil nok lige se tiden lidt an, for et "snapseglas" ER jo ikke meget, så det er skrappe sager.
Håber at det ikke blive nødvendigt.
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.174 sekunder