Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvorfor er vandet grønt?

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 09:42 #2072

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har en halv dunk saltsyre du må få hvis du kommer forbi. Selvom det står i en lukket beholder, blot med en slange ud af til dosering, så er det så aggresivt, at alt metal, stiger, skovle spader osv. tærer, inden for en radius af 5 meter. Så jeg er også gået over til prut og æg :)

Men det kan jo ikke sammenlignes med en ENKELT nedjustering af PH, som der jo er tale om her, så derfor ville jeg ikke være bange for at forsøge.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 09:49 #2073

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Henning Petersen skrev:
Det er godt nok rustfrit/syrefast stål, jeg har en del af i min pool, til at "drive" min hæve/sænkebund med, men jeg kan jo, i sidste ende , blive nødsaget til at gribe til saltsyren.
Jeg vil nok lige se tiden lidt an, for et "snapseglas" ER jo ikke meget, så det er skrappe sager.
Håber at det ikke blive nødvendigt.
Når først syren er nede i vandet, er der ingen forskel på den "dyre" PH-minus og saltsyre! Derfor skal du ikke være nervøs for din bund! Saltsyren er i sig selv meget mere koncentreret, men netop derfor skal du jo bruge markant mindre mængder.
Det er også derfor man normalt skal være varsom med opbevaringen af saltsyren, netop fordi den er altædende i sin oprindelige form, om man så må sige.

Jeg kan godt forstå du spørger! Man har jo ikke lyst til at få ødelagt sit udstyr.
Tillad mig i øvrigt, at anbefale et automatisk doseringsanlæg. Jeg er HAMRENDE glad for mit!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 06 Apr 2011 10:39 #2074

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Husk og fortynde syreblandingen inden at du hælder den i poolen, så undgår du evt. mærker på metaller når du hælder syren i hvis cirkulationen er dårlig/lav der hvor du hælder i.

HUSK AT MAN ALLTID HÆLDER SYRE I VAND OG IKKE OMVENDT! :S

Men rigtigt som YXOS siger der sker ikke noget ved og bruge saltsyre en enkelt gang for at få pH ned.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 07 Apr 2011 17:44 #2075

Har benyttet mig af saltsyrer og nu kan se at jeg "nærmer" mig de 7, så mon ikke jeg her i weekenden, skulle kunne begynde at klore, det satser jeg da på.Vi skal på ferie på torsdag så jeg skal jo have det "op at stå" inden da. Jeg fik også købt nogle "ferietabletter", som jeg håber kan klare det for mig.
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 10 Apr 2011 08:20 #2079

ENDELIG!!
Så lykkedes det endelig, efter brug af 12 kg. PH-minus og 3 ”snapse” med saltsyre, at få bragt PH’en ned, så jeg kunne hælde klor på. Vandet er meget flot, klart og næsten azurblåt.
Tak for hjælpen til Bjarne, Mads og Xyos. Jeg vil garanteret vende tilbage, hvis jeg igen har spørgsmål.
Bilag:
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 10 Apr 2011 09:56 #2080

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
12kg !! Hop da op!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 11 Apr 2011 05:27 #2083

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det var godt, men du skal have styr på din alkalitet. Hvis den ikke er i orden kan du enten have meget svært ved at på ph ned - tror det har været dit problem - eller du kan have meget svært ved at styre den. Læs om alkalitet under ARTIKLER/VEJLEDNINGER
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 11 Apr 2011 06:59 #2088

Uden at have læst om det endnu, må jeg jo indrømme at du nok har ret, da alkalitetsmålingen viste: Høj,da jeg var ude med en vandprøve i det nærmeste poolfirma (40 kilometer væk) men jeg blev ikke rådet til at gøre noget, på det tidspunkt.
Vi rejser på torsdag, så poolen skal klare sig selv i halvanden uges tid med "ferietabletter", kan den godt det, når Alkilatet er så høj? Ph'en "svingede jo ike, den var meget vanskelig at få ned.
Poolen er jo indendøre og med hæve/sænkebunden helt oppe, så der skulle ikke ske den store afdampning af vandet/kloren.
Kitmalou1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 14 Apr 2011 14:41 #2090

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
brug du bare tabletterne - men få alkaliteten i orden
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 25 Apr 2011 16:30 #2131

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Har lige åbnet min pool, og startede ud med en ph på 8.2! Ihukom, at jeg havde en dunk med saltsyre, og fik efter et par eksperimenterende doser fra et "snapseglas" til et "rundhåndet skvæt" helt præcist!) PH'en ned på 7.0.
Jeg går ud fra, at jeg herved har sparet ikke så lidt PH-minus!

I øvrigt, efter første chock-klorering fes PH'en til vejrs igen. Igen blev den banket på plads med en passende dosis syre. (Husk gammelt tøj. Det laver fantastiske huller i tøjet på rekordtid!)
Jeg må vist få checket min alkalitet snarest muligt...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 26 Apr 2011 06:25 #2133

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
:) hehe fik også åbnet min, pH var iorden ved opstart men efter chock klor steg den en sjat. Dog havde jeg sænket pH'en inden chock klor med ca. 2.5dl saltsyre, så start pH værdien var omkring 6.8.

Efter chock klorering kom den op på 8.6 og fik ca. 1/2 liter saltsyre og så var den på plads ;)

Men jeg har opdaget at der er forskel på saltsyre, de der 1/2 flasker som man kan købe hos købmanden ryger ikke (slet ikke) så meget som den dunk jeg købte til og afsyre murværk med. Begge dele er 30% og den ælste dunk var den med muresaltsyren i hmmmmm.......det vil jeg nu ikke bruge mere tid på. Resten af sæsonnen vil jeg bruge svovlsyre som jeg plejer :sick:
Mvh. Mads
Sidste redigering: 26 Apr 2011 06:27 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Hvorfor er vandet grønt? 26 Apr 2011 06:31 #2135

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
eln lille "aber dabai" eller hvordan det nu staves til det med gammelt vand. Det er rigtigt hvad Mads skriver, men kun under den forudsætning, at der via den almindelige returskyldning skiftes noget af vandet ud. Læs artiklen om vands ledningsevne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder