Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Spørgsmål til Bayrol produkter

Spørgsmål til Bayrol produkter 17 Okt 2014 10:15 #5111

  • BoAHansen
  • BoAHansen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Jeg har et udespa som indeholder 1300 l vand. Jeg bruger Bayroklar SPA (aktiv ilt) og Bayroplus SPA som skal tilsættes en gang pr. uge. pH bliver justeret til mellem 7,0 - 7,4 inden tilsætning. Der står på Bayrol's testsæt at man efter 1 - 2 timer efter tilsætning skal have en O2 værdi over 8 mg/l, efter de 2 timer kan man ikke O2 bliver hurtiger forbrugt?måle det mere.

Da jeg fyldte det med vand (14 grader) kunne jeg godt måle over 8 mg/l 1½ time efter tilsætning, ingen problemer her, men ugen efter hvor der igen bliver tilsat samme mængde som ved opstart kan jeg 1½ time efter kun måle ca. 3 mg/l

Burde jeg så tilsætte mere pr. liter vand end der står på bøtten, for at få O2 værdien op på 8 mg/l?
Er det fordi at temperaturen nu er 34 grader, og O2 så hurtiger forsvinder?
Er det fordi vandet ikke er rent/vækst i vandet, så O2 hurtiger bliver forbrugt?

VH

Bo
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 17 Okt 2014 11:23 #5112

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Uanset hvilket mærke oxygen / aktiv ilt du bruger er problemstillingen den samme.
Aktiv ilt er et meget flygtigt desinfektionsmiddel der hurtigt forsvinder. Årsagen til dette er nettop at det er aktivt ilt
Det forsvinder hurtigere alt efter hvor høj temperaturen er og alt efter hvor mange forureningsstoffer der er i spa,et, så man kan aldrig sige 100 % hvor meget man skal komme i for at få en bestemt koncentration. Jo højere temperatur og jo flere forureningsstoffer jo hurtigere vil det blive forbrugt

Klor "fordamper" ikke så hurtigt som aktivt ilt, og derfor kan man komme klor i så der en længerevarende "buffermængde" og dermed undgå at komme i så ofte. Denne evne til at have en buffervirkning har aktivt ilt ikke

Så du skal "prøve dig frem" ud fra hvordan nettop forholdende er i DIT spa
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 17 Okt 2014 11:58 #5113

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Lige nu køre jeg med aktiv ilt i mit vildmarksbad, inden jeg skiftede kørte jeg med Nova crystal. Selve skiftet blev sat igang med en chock klorering (NB. Calsiumhypoklorit må ikke bruges i spa). Da alt var dræbt holdte mit O2 niveau lidt længere, men du skal huske at aktiv ilt fungere bedst sammen med activator som også er et desinfektinsmiddel der er langtids virkende.

Sidder på iPhone lige nu så jeg kan ikke lige linke til activator.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 17 Okt 2014 12:04 #5114

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
:) ganske rigtigt

Aktivt ilt desinficerer = dræber bakterier og alger
Men alger udvikler sig meget mere eksplosivt end bakterier og aktivt ilt har derfor svært ved at "holde trit" ned algeudviklingen. Man tilsætter derfor aktivator der er et middel mod alger og som ikke fordamper så hurtigt som aktivt ilt ( og derfor kan opretholdes med en buffervirkning )
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 18 Okt 2014 16:26 #5115

  • BoAHansen
  • BoAHansen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Mads M skrev:
Hej

Lige nu køre jeg med aktiv ilt i mit vildmarksbad, inden jeg skiftede kørte jeg med Nova crystal. Selve skiftet blev sat igang med en chock klorering (NB. Calsiumhypoklorit må ikke bruges i spa). Da alt var dræbt holdte mit O2 niveau lidt længere, men du skal huske at aktiv ilt fungere bedst sammen med activator som også er et desinfektinsmiddel der er langtids virkende.

Sidder på iPhone lige nu så jeg kan ikke lige linke til activator.

Hej Mads

Jeg bruger activator fra Bayrol, som skal tilsættes en gang pr. uge.

Hvornår/hvor ofte tilsætter du aktiv ilt:

Lige inde du skal bruge det?
Efter måling med testsæt og så efter hvor mange mg/l det indeholder?
Eller et fast antal gange pr. uge?

Vh

Bo
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 18 Okt 2014 17:27 #5116

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er lidt forskelligt det er alt efter temperatur og brug, men normalt skal man tilsætte aktiv ilt 10 min før badning og efter brug.

Nu er mit vand ikke opvarmet hele tiden, men normalt giver jeg karret et skud aktiv ilt dagen efter brug samt et skud lige inden brug.

Her i sommer perioden har jeg tilsat aktiv ilt 2-3 gange om ugen for at holde vandet klart, men nu her i efteråret er det nok 1 gang om ugen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 18 Okt 2014 20:13 #5117

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Mads M skrev:
Hej

Lige nu køre jeg med aktiv ilt i mit vildmarksbad, inden jeg skiftede kørte jeg med Nova crystal. Selve skiftet blev sat igang med en chock klorering (NB. Calsiumhypoklorit må ikke bruges i spa). Da alt var dræbt holdte mit O2 niveau lidt længere, men du skal huske at aktiv ilt fungere bedst sammen med activator som også er et desinfektinsmiddel der er langtids virkende.

Sidder på iPhone lige nu så jeg kan ikke lige linke til activator.

Hvorfor ikke, ødelægger det træet ?
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 19 Okt 2014 11:23 #5120

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ved ikke lige hvad du tænker på i den forbindelse Bino :) , men jeg tænker at der er skiftet fra "Nova crystal" til "Aktiv Ilt".

Det er ret simpelt jeg blev simpelthen nød til at få noget mere erfaring med "Aktiv oxygen" for at kunne vejlede her inde, så jeg kører i en periode med "Aktiv Oxygen" i vildmarksbadet da det er en begrænset vand mængde i forhold til mine ca. 57m3 vand i poolen.

Så skulle det gå galt med mine kemiske forsøg er det kun ca. 2m3 vand der skal smides væk.

Der udover er jeg ved at lave nogle forsøg med tilsat mængde vedr. "Aktiv Oxygen" da dette er lidt af en videnskab, produkterne siger et og producenterne siger noget andet, nu laver jeg nogle målinger og observationer som i første omgang skal bruges i App. land.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 19 Okt 2014 11:25 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 19 Okt 2014 11:31 #5121

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg læser det bare som man ikke må bruge KLOR i et vildmarksbad. Men bare mig der misforstår.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 19 Okt 2014 11:40 #5122

  • BoAHansen
  • BoAHansen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Mads M skrev:
Ved ikke lige hvad du tænker på i den forbindelse Bino :) , men jeg tænker at der er skiftet fra "Nova crystal" til "Aktiv Ilt".

Det er ret simpelt jeg blev simpelthen nød til at få noget mere erfaring med "Aktiv oxygen" for at kunne vejlede her inde, så jeg kører i en periode med "Aktiv Oxygen" i vildmarksbadet da det er en begrænset vand mængde i forhold til mine ca. 57m3 vand i poolen.

Så skulle det gå galt med mine kemiske forsøg er det kun ca. 2m3 vand der skal smides væk.

Der udover er jeg ved at lave nogle forsøg med tilsat mængde vedr. "Aktiv Oxygen" da dette er lidt af en videnskab, produkterne siger et og producenterne siger noget andet, nu laver jeg nogle målinger og observationer som i første omgang skal bruges i App. land.

Hej Mads

Håber at høre fra dig når du er færdig med dine forsøg, vil gerne høre om dine resultater og om en evt. app
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 19 Okt 2014 12:04 #5123

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
App'en er jo ude på iOS og Android :) men der vil snart komme en update som er opdateret til mine erfainger med aktiv oxygen.

Du har måske Windows mobile OS ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Spørgsmål til Bayrol produkter 19 Okt 2014 12:33 #5124

  • BoAHansen
  • BoAHansen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Mads M skrev:
App'en er jo ude på iOS og Android :) men der vil snart komme en update som er opdateret til mine erfainger med aktiv oxygen.

Du har måske Windows mobile OS ?

Har andriod
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder