Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vand smager surt

Vand smager surt 01 jul 2015 12:48 #5772

  • pdolm
  • pdolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Hej

Jeg har netop købt hus med en lille pool. Den er rund, nedgravet og er ca. 2,5 meter i diameter og 1.20 dyb.

Men vandet smager meget surt/syre agtigt , så den er ikke til at holde ud at bade i for mine børn. Har styr på klor og PH værdi (1.0 og 7.0).

Tænkte om nogen kunne hjælpe med et godt råd?


Mvh
Peter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 01 jul 2015 13:48 #5773

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Værdierne lyder ok. Er vandet ellers klart? Ingen algedannelse?

Hvilken type Klor bruger du? du bør bruge klor UDEN stabilisator!

Kloren kan være uvirksom, hvis du bruger klor med tilsætning af stabilisator (cyanur), og dermed kan du få korrekte klorværdier, selvom dit vand er urent.
Prøv at læse det med småt på klorbøtten. Led efter ord som "stabilisator" / "stabilizor" eller "cyanur".
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 01 jul 2015 14:05 #5774

  • pdolm
  • pdolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Vandet er krystal klart, ingen alger.

Det klor jeg bruger hedder "Langtidsklor", Step 2 B, Maintaining disinfection, fra "Swim and fun"
Der står ikke noget omkring "stabilisator" / "stabilizor" eller "cyanur" på bøtten.

Mvh
Peter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 01 jul 2015 14:24 #5775

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
"Langtidsklor" får straks mine alarmklokker til at ringe!
Du har en pool hvor du IKKE skifter vandet jævnligt (går jeg ud fra efter din størrelsesangivelse) , og derfor skal dit vand behandles derefter.
"Langtidsklor" bruges normal i badebassiner, også de forstørrede versioner der ses nu om dage, hvor man bader så længe vejret er til det, og tømmer så det hele ud og fylder nyt i. Dermed forsvinder stabilisatoren jo af sig selv. Den kan IKKE fjernes fra vandet! Ved kontinuerlig tilsætning af klor med cyanur, ophobes det, og kloren bliver efterhånden uvirksom, og man har en "klorlås". Da er der ikke andet at gøre end at tappe vandet af og fyld nyt i.
Læs artiklen om cyanur: poolraadgiveren.dk/artikler/21-vand-og-k...blemer/28-cyanursyre.

Du bør bruge HTH klor eller lignende. Ring til Kenn på Poolrådgiveren, eller bestil det i shoppen (eller hvor du nu handler klor)

Inden du tapper vand af, bør du få testet dit vand. Tag en vandprøve (max ca. 0,1 liter) til en poolforhandler, som kan teste vandet for dig. Han kan også fortælle dig hvad du bør gøre, ud fra resultatet.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: pdolm

Vand smager surt 01 jul 2015 14:34 #5776

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg tror jeg fandt det produkt du bruger. Det hedder ikke "Langtidsklor" men "Langsomklor".
En betegnelse, som åbenbart skal ses i modsætning til deres "hurtigklor", og hvor fordelen er, at Langsomklor ikke nedbrydes så hurtigt.

Citat fra beskrivelsen af Langsomklor:
Langsomklor tabletter benyttes til at fastholde et passende klorindhold i vandet, så det hele tiden holdes rent og friskt. Tabletterne indeholder stabilisator, som modvirker nedbrydning fra solens UV-stråler.
Det er også korrekt, det er bare kun den halve sandhed. Som sagt ophobes stabilisatoren, og du har med 99% sikkerhed fået en klorlås! :(

Igen, du bestemmer selv, om du vil tage en vandprøve med til din poolforhandler, eller om du bare vil tappe vand af. Du skal jo alligevel ud at købe rigtig klor...

Jeg må indrømme, at jeg finder den vejledning der ligger i begreberne "Langsomklor" og "hurtigklor" usædvanlig dårlig, og decideret vildledende. En ting er hvad de skriver på bøtterne, og i beskrivelsen på hjemmesiden, men hvis du har talt med en ekspedient bør han have vejledt dig bedre, synes jeg!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: pdolm

Vand smager surt 01 jul 2015 14:46 #5777

  • pdolm
  • pdolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Tusind tak for hurtigt svar. Jeg vil tage en vandprøve med ned til nærmeste forhandler.

Skal nok opdaterer denne tråd med resutatet :)

Mvh
Peter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 04 jul 2015 12:40 #5783

  • pdolm
  • pdolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Hej igen

Tog en dunk vand med ned til nærmeste forhandler, og du havde desværre ret Ole. Det var en klorlås, endda i den grovere ende ifølge forhandleren. Det var også de klor tabs, som jeg og den tidligere ejer havde benyttet som var for dårlige.

Købte en spand "Saniklar" Tempo Stick anbefalet af forhandleren. De var pænt dyre, men hvis det skal holde en klor lås væk, må det være det.

Har nu tømt poolen for vand, undtaget 5 cm, og er ved at fylde den op igen.

Ville lige høre. Hvilke type klor kan ellers anbefales?

Er der andet som jeg skal købe nu hvor jeg starter på en frisk?

Mvh
Peter
Sidste redigering: 04 jul 2015 12:41 af pdolm.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 04 jul 2015 12:59 #5784

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det er ret ligegyldigt hvilket mærke du bruger; bare det er Kalcium Hypoclorit. Man kan kalder det også "ustabiliseret" for det ikke indeholder stabilisator.
I shoppen her på siden er der flere ustabiliserede produkter at vælge imellem: shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-.../klor-produkter-pool.
Hvilken du vælger, er op til dig. Nogle tilsætter kloren direkte i vandet; andre bruger en klorinator, hvor klortabletter langsomt opløses.

Nej, med nyt vand bør du være home safe for i år. Det skal bare varmes op :)
Jeg vil igen stærkt anbefale dig at læse artiklerne her på siden. Bjarne har skrevet en del netop til folk som du, som lige er startet med at have pool. Brug linket til artikler nederst på siden.

Husk, på en varm dag som i dag, skal du ikke være forbavset hvis det klor du tilsætter er væk efter et par timer. Solen æder det hurtigere end dine børn kan tisse i vandet!
Så er der ikke andet at gøre end at tilsætte mere klor.
Jo mere sol, jo mere badning, og dermed urenheder, jo mere klor bruger du.

Du KAN bringe dit klor forbrug ned ved - EN GANG PR SÆSON - at tilsætte en nøje udregnet mængde cyanur/stabilisator. Den vil da holde sig relativt stabilt over sæsonen og nedsætte dit klorforbrug uden at danne klorlås, men det vil jeg nok anbefale dig at vente med til du har styr på at holde din pool i balance med blot pH og klor.
Men der er for så vidt ikke noget i vejen for at gøre det med det samme. Min erfaring er, at man gør som følger:
1. Mål cyanur indholdet - ikke med strips - men med et optisk instrument. Poolforhandlerne har dem.
2. Udregn på basis af din vandmængde og nuværende cyanurindhold, hvor meget cyanur der skal tilsættes.
3. Tilsæt DET HALVE af hvad du har regnet ud!!!
4. Mål cyanur igen efter et døgn.
Gentag evt. processen. Grunden til, at jeg kun anbefaler at tilsætte det halve er, at uanset målemetode, så KAN du mål lidt forkert, og har du først for meget cyanur i, så kender du vejen derfra ;)
Det kræver naturligvis, at man enten plotter poolforhandleren ind som fast destination i sin navigator, eller også at man investerer de ca. 1000 kr et optisk målesæt koster. Det kan tilgæld så også måle både pH, Klor, Cyanur og Alkalitet.

Vi tager den lige en gang til for Prins Knud:
Du skal ALTID starte med at justere din pH, inden du tilsætter NOGEN andre former for kemikalier!!!
Justering =
1. Mål pH.
2. Tilsæt ph+ eller ph- og kør med pumpe/filter
3. Vent en time og mål igen, og gentag om nødvendigt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 04 jul 2015 13:22 #5785

  • pdolm
  • pdolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Mange tak Ole, men lige en sidste ting for Prins Knud :P

Den tidligere ejer anbefalede mig at bruge flydende saltsyre til PH. Er dette også et "no go"?


Mvh
Peter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 04 jul 2015 13:33 #5786

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du kan bruge hvilken syre du vil, og Saltsyre er effektivt, men:
- Det er MEGET svært at dosere rigtigt, især et så lille bassin som dit.
- Saltsyre ændrer sig over tid; du kan ikke regne med, at en vis mængde altid har den samme effekt.
- Det er sindsygt aggresivt. Regn med at alt metal inden for en radius af 10 meter korroderer. Jern, stål, aluminium, alt! Selvom du synes du husker at skrue låget på, så vil det før eller siden gå ud over dit metal.
Jeg taler af bitter erfaring!
Jeg anbefaler dig at starte med pH-minus og/eller pH-plus. I hvert fald i din første sæson. Når du først får balance, bruger du ikke særlig meget.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vand smager surt 04 jul 2015 15:51 #5787

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg vil give Ole ret brug pH- granulat, når du har mere føling med vandet kan du evt. skifte over på syre.

Her vil jeg anbefale at bruge svovlsyre, den påvirker miljøet en faktor 20 mindre end saltsyre. Men den regulere pH lige så godt som saltsyre og pH- granulat.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder