Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Backwash

Sv:Backwash 01 Jun 2010 15:37 #1142

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Det der undrer mig er bare beskrivelsen af at man ved kig igennem glaslåget i selve pumpen kan se vandet bruse rundt og der er et stykke ned til vandet fra låget.

Det får mig til at tro der måske kan være noget galt, når jeg hører jeres beskrivelser.

Spørgsmålet er bare hvad fejlen kan være, for der er fuld sug ude i afløbet fra poolen, og der er 0,5 i tryk på filteret, så hvorfor luften ikke forsvinder kan jeg ikke gennemskue... når nu i siger det er meningen :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 15:38 #1143

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Der kan altså godt gå en dags tid eller to...
inden al luften under glasset er væk!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 01 Jun 2010 15:42 #1144

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Okay, - så vil jeg vende tilbage om et par dage...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 14 Jun 2010 15:40 #1239

  • Neua
  • Neua's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Update: Der er stadig luft fra glasset og ned til vandet. Der kommer ikke luft ud af dyserne, og der forsvinder ikke umiddelbart vand i poolen :|
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 26 Jun 2011 08:17 #2514

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nu har jeg så selv tilsvarende problem :(
Jeg må i gang med at undersøge systemet FØR pumpen
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 26 Jun 2011 08:38 #2515

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg var heldig. Fejlen fundet og udbedret! :cheer:

Jeg startede ved poolen, og undersøgte ved, at pille skimmerkurven op, og kigge ned i skimmeren ovenfra for at se, om der kommer luftbobler ind nogen steder fra siden. Det gjorde der ikke.
Det er heller ikke særlig sandsynligt, for undertrykket er lavets her, og skimmerens rumfang er stort, så selvom skimmeren skulle vær revnet, er det ikke sikkert at den ville trække falsk luft. Snarere at vandet ville sive ud, med vandtab til følge.
Men den så som sagt fin ud.

Næste step er slangen fra skimmer til pumpe. Den er jo gravet ned, undtaget de 20 cm hvor den kommer op ad jorden umiddelbart ved siden af pumpen. Dels er det usandsynligt, at den pludselig skulle briste, dels ville det være noget af et arbejde, at skulle blotlægge den eller skifte den.
Jeg valgte derfor at gå videre til næste step:

Samlingen mellem slange og pumpe. Denne havde ikke været skilt ad siden jeg startede poolen op i foråret, så jeg ventede ikke at finde problemet her. Desuden havde jeg strammet den en ekstra tand i går - uden resultat.
I dag demonterede jeg den, checkede gummipakningen, som nok var blevet lidt deform, men stadig var blød og smidig.
Jeg vaskede pakningen og trædefladerne på hhv. pumpe og slangstudsen grundigt i rent vand - og samlede hele pivetøjet igen.
Så tændte jeg pumpen igen, og i løbet af 30 sekunder var pumpehuset fyldt med vand som det skal! YES!

Således ovenpå, er så tid at være lidt bagsmart, og give guldkorn videre B)
Man skal vide hvad man går efter, og fx. ikke begynde at checke samlinger i solfangeren ;)
I stedet skal gå systematisk frem. Man skal gøre sig klart, at falsk luft i systemet KUN kommer der hvor der er undertryk, altså før pumpen.
Jeg kunne også have været uheldig, og have stået med en flækket skimmer. Den kan skiftes, men det er besværligt.
Det kunne også have været et flækket pumpehus. Det havde ikke været så besværligt, men dyrt.

Jeg tror jeg vil fejre løsningen med en god kop kaffe! :P
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 26 Jun 2011 08:43 #2516

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her lige et tip :) smør pakningerne med et tyndt lag vaseline, så holder de længere og pakker bedre ;)

Men rart at du fandt utætheden, burde det ikke fejres med en øl istedet for en kop kaffe?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 26 Jun 2011 08:50 #2517

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mads M skrev:
Her lige et tip :) smør pakningerne med et tyndt lag vaseline, så holder de længere og pakker bedre ;)

Men rart at du fandt utætheden, burde det ikke fejres med en øl istedet for en kop kaffe?
Jo, hvis ikke det var fordi jeg har været til fest to dage i træk - jeg har besluttet, at dagen i dag er uden alkohol ;)

Jeg har før prøvet med lejefedt; ikke vaseline. Det kan ikke anbefales. Gummiet udvider sig og pakningen bliver for stor.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Backwash 27 Jun 2011 06:12 #2524

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Helt klar alt andet end vaseline kan ikke anbefales, olie indeholdgie fedtstoffer kan få selv det bedste PVC til og springe.

Nåt vi fik test mekanik (plastik) til mobiltelefonerne på mit arbejde tilbage fra producenten, smurte mekanik folkene det ofte ind i kærgården og lod mekanikken ligge i 24 timer. Hvis der var forkerte spændinger i PVCen ville den revne pga. af olien og fedttet i kærgården :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder