Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grønne pleter i bunden af poolen

Grønne pleter i bunden af poolen 26 Jan 2009 10:57 #146

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 23 jul 2008 : 11:36:55

Hej. Får hele tiden grønne områder i bunden. Vil tro det er alger! Starter som små pletter på str. som en 2 krone, men breder sig til større områder, hvis jeg ikke støvsuger/fejer det væk. P.g.a. dette chokklorede jeg for ca. 2 uger siden, men problemet fortsætter. Vandet er rent og har ikke fejlet noget.
Jeg har ikke brugt poolen i ca. 14 dagen, den er udendørs, kan det hænge sammen med for lidt cirkulation eller hvad kan det ellers skyldes?
Hilsen
Ejegod

bjarne



526 Posts
Posted - 23 jul 2008 : 12:36:05

hej igen

yes sir- uanset om du bruger din pool eller ej skal vandet cirkuleres jævligt - efter min mening skal al vand være renset minimum 1 gang i døgnet. hhvis du ikke gør det vil kkemikaliier ikke være jævnt fordelt. levende alger = grønne plettter = for lidt klor ellerr dårlig ph værdi


Ejegod



66 Posts
Posted - 23 jul 2008 : 15:09:47

Hej Bjarne
Kloren har siden chokkloreringen ligget på 2+og ph har jeg holdt nede mellem 6,8-7,2.
Skal jeg prøve at feje bunden og lade pumpen køre et døgn eller hvad kan jeg gøre?
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 23 jul 2008 : 16:41:54

glem det det med at feje bunden. døde alger sidder ikke fast. lad pumpen køre indtil probblemet er løst.
hvis klor og ph er som du siger og du ikke har brugt cyanurholdigt klor, så SKAL OG MÅ der ikke være levende = grønne alger


michaelfind



36 Posts
Posted - 30 jul 2008 : 10:17:03

Jeg har haft lidt af samme problem, der er ikke andet at gøre end at give klorchok, og som jeg gjorde...støvsuge ca. hver anden dag så forsvinder det ligeså hurtigt som det kom. Du har da en sandfilterpumpe, ik'?

Vh. Michael.


Ejegod



66 Posts
Posted - 07 aug 2008 : 14:50:26

Hej michaelfind
Tak for input. Har i en lang periode støvsuget hver dag og kan faktisk ane små områder fra dag til dag. Faktisk kom det i perioden lige efter en chokklorering med meget høj klorværdi. Nu vil jeg prøve med lange pumpeintervaller i stedet for flere korte, som jeg har kørt, mest a.h.t. overfladevandet.
Men ellers prøver jeg med chokklorering igen?
Har undladet at støvsuge nogle dage p.g.a. ferie og her var områderne meget tydelige. Jeg nærstuderede dem og de tager sig ud som flg.:
et stort område og meget mørkt, så er der tynde og lysegrønne "baner" og til et nyt større og mørkt område, som om noget "levende" har slæbt noget efter sig.
Kan du genkende dette i dit tilfælde?
Mvh
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 10 aug 2008 : 14:06:08

b


kingglostrup



87 Posts
Posted - 12 aug 2008 : 00:35:40

quote:
Originally posted by Ejegod

Hej Bjarne
Kloren har siden chokkloreringen ligget på 2+og ph har jeg holdt nede mellem 6,8-7,2.
Skal jeg prøve at feje bunden og lade pumpen køre et døgn eller hvad kan jeg gøre?
Ejegod




Hej Ejegod !

Umiddlebart ville jeg gætte på at din klor ikke virker fordi du har fået en klorlås, og at du derfor ikke kan bekæmpe dine alger, altså uanset om du chockklorer de næste 10 dage bliver det ikke bedre fordi kloren ikke kan arbejde rigtigt.

Nu så jeg dog at du skrev andetsteds at du ikke kendte din pumpes effekt ?
Jeg kan af egen erfaring fortælle at med min første skodpumpe og min nuværende er en KÆMPE forskel på vandkvaliteten visuelt.

Tag en vandprøve med til ( et prof. poolfirma ) og få den målt for cyansyre, det er mit råd, så ved du om dit problem skyldes at kloren ikke kan rense, havd jeg tror er årsagen til dit problem.

Og eller anskaf dig en pumpe som kan rense din pool effektivt.

Hvor længe kører du med din pumpe nu ?

Mvh Thomas



Ejegod



66 Posts
Posted - 12 aug 2008 : 15:31:41

Hej Thomas
Tror ikke jeg har klorlås. Bruger klor uden cyanur og tilfører cyanur separat. Har i går målt cyanuren og ligger på omkring 30, så det burde være i orden.
Min pumpe kører 5 og 3 timer pr. døgn, så det burde være rigelig, hvis pumpen tager 15-16.000 ltr/time - min pool er på28.000. Tror måske mere på, at min pumpe er for stor til filtret.
Ejegod


kingglostrup



87 Posts
Posted - 12 aug 2008 : 16:33:20

quote:
Originally posted by Ejegod

Hej Thomas
Tror ikke jeg har klorlås. Bruger klor uden cyanur og tilfører cyanur separat. Har i går målt cyanuren og ligger på omkring 30, så det burde være i orden.
Min pumpe kører 5 og 3 timer pr. døgn, så det burde være rigelig, hvis pumpen tager 15-16.000 ltr/time - min pool er på28.000. Tror måske mere på, at min pumpe er for stor til filtret.
Ejegod




Hej !

Nej det har du ret i.

Hvilken pumpe er det du har ? 15-16000 liter i timen lyder lidt vildt, og temmeligt dyrt

Og hvilket filter har du ?

Men underligt at du ikke kan få bugt med algerne når du tilsyneladende har styr på din kemikalietilsætning.

Jeg har jo også kun et soppebassin ifht. dit og rigeligt med pumpekapacitet, men det lyder det også til du har.

Sgu lidt mystisk at der er alger syntes jeg.

Håber du får det klaret inden sæsonen er slut

Mvh Thomas



bjarne



526 Posts
Posted - 12 aug 2008 : 21:10:23

jeg tror du har ret ejegod - bare er det ikke din piumpe der er for stor mn dit filter der er for lille
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 13 Aug 2009 05:54 #624

Hej,
Ja det kan jeg godt genkende.
Det er ikke så stort et problem for mig mere, men når det opstår tager jeg bare en stiv børste og børster det løst, og lader pumpen køre, det er efterhånden sjældent jeg støvsuger.
men børsten er uundværlig for mig, da det er hurtigt overstået, ifht. at støvsuge hver gang.B)

venlig hilsen
Michael.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 13 Aug 2009 09:29 #625

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja det er godt med børsten, men husk nu,at er der grønne pletter, så er det fordi der er levende alger og er der levende alger så er grunden enten eller:
a. manglende klor
b. forkert ph værdi
c. klorlås
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:14 #1576

  • kimfmx
  • kimfmx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Som ny til pools, er der altid nogle opstarts problemer, og jeg har nu et problem der nok er selvskabt, men som jeg ikke kan finde ud af at komme af med.

Her flere gange døjet med grønne alger, som jeg først troede var pool sand der kom ind fra dysserne, da det lå i formation som var det under undflydelse af strømninger, men da jeg nærmede mig med børsten, hvirvelede det op, og efter at føle er det ikke sand. Dette problem er nu under 95% kontrol (-: men i perioden med den grimme bund, har der langs hjørnerne og nogle steder på bunden ligget snavs, og nu kan jeg ikke få det væk... Nå jeg kikker på det ligner det gul/grønlige alger som jeg ikke kan føle med hånden, og selv med den hårde børste kan jeg ikke få det væk..

Har prøvet med shock, og noget homeswim alge dræver, men det har ikke ændret noget... PH har været at for høj i nogen tid, men er nu normal...

Er der nogle tips til hvad det kan være..
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:26 #1580

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
2 ting.
At der kommer noget ud af dyserne - uanset hvad det er - tyder på at der er noget galt med filtret. Enten lateralrørene i bunden som vandet kommer ud igennem eller 6 vejs ventilen. Mest sansynligt lateralrørene. HVis filret fungerer 100% vil alle urenheder blive fanget af filtret og intet komme ud. Tøm filret for sand og tjek lateralrørene

Når din ph har været høj, så har din klor ikke virket videre godt - læs om ph værdi i artiklerne vejledningerne. Derfor ved vi ikke om problemet med det virker som alger og som du ikke kan skruppe væk i virkeligheden er mangel på klor. Juster derfor din ph værdi og chockklorer med 300g klorkranulat - ikke baseret på cyanur - og se om det hjælper ( levende alger kan IKKE skrubbes af )
Hvis det ikke hjælper så kom tilbage
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:34 #1581

  • kimfmx
  • kimfmx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
ok, tak for svaret.

Det med algerne har før plaget mig, hvor hvis jeg slukkede pumpen om aftenen, så var bunden ikke pæn om morgenen, og når jeg så dumpede børsten ned, blev en masse skidt hvivlet op, og der var flot bund under.. Dette har jeg før i tiden suget igennem filteret, hvor jeg senere har fået at vide at dissse partikler ikke vil tages af filteret, så når min pumpe har kørt en hel dag vil partiklerne igen være i min pool.. De skulle efter sigende være mindre end sandfilteret kan klare... Derfor prøvede jeg denne gang at skrubbe væggene og lade poolen stå stille så det kunne ligge sig på bunden, derefter suge direkte til kloakken, og det har indtil videre hjulpet. Men som sagt har jeg nu lagt mærke til nogle områder hvor jeg ikke kan fjerne den mærkelige farve, så jeg må prøve en mere alvorlig shock igen, for af skal de sørme (-:

Jeg prøver, tak for hjælpen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:39 #1583

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
HVis - hvad jeg ikke tror - problemet er, at du har så små partikler at de ikke fanges af filtret, så skal du prøve at lægge en flokningstablet i skimmeren - læs om flokning i vejledningerne- hvis det er det bder er problemet, vil ALLE partikler nu blive fanget. KOmmer de stadig ud, så er det dit filter der er noget bgalt med
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:41 #1584

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ps- det er altså 2 problemer du har:
A. problemet med at der kommer noget ud af dyserne og lægger sig på bunden, har intet med et algeproblem at gøre - det er et filtreringsproblem
B. Levende alger er udelukkende et problem om for høj ph eller for lidt klor
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:49 #1586

  • kimfmx
  • kimfmx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Når du nævner de beskadigede lateraler, har jeg faktisk allerede bestilt 2 stk, og 100kg sand, så jeg er parat til at gå i krig med filteret.. Jeg syntes lige jeg så skal tilføje at når jeg laver backwash, kan man i inspektions glasset på ventilen se en masse sand der hvivler rundt.. når jeg stopper pumpen og kikker nærmere er jeg 100%& sikker på det er sand der er i glasset.. Der er måske 1/3 the ske fuld.. igen har ikke prøver andre pools end min egen brugte, så jeg ved ikke hvad der er normalt...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 17 jul 2010 23:53 #1588

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er ikke normalt - så du har ganske sikkert et problem med dine latral rør. m.h.t sand, så HUSK at du skal have groft i bunden og fint for oven

det er senge tid, så videre snak bliver i morgen - g.nat :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 18 jul 2010 00:04 #1589

  • kimfmx
  • kimfmx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
(god nat (-:)

Men jeg svarer lige inden jeg smutter i seng..

Nu har jeg lige købt 100kg sand hos den jeg plejer at købe udstyr fra, og der var kun en type af vælge imellem? jeg vidste faktisk ikke der var flere forskellige type sand.?? Så det vil jeg så ikke begynde at rode med. nu.. Nu skal jeg tilsyneladende også have det rigtige sand (-:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grønne pleter i bunden af poolen 18 jul 2010 00:19 #1590

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ok på vejen op i seng

du skal have groft i bunden og fint for oven. Hvis du kun har fået fint, vil de små korn kile sig fast i de åbninger der er i lateralrørene og ende med at stoppe dem. Hvis du kun har fået groft vil flere urenheder kunne komme gennem filtret og ud i poolen igen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder