Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grønt vand

Grønt vand 16 Jun 2011 21:26 #2458

Hej Eksperter;)

HJÆLP HJÆLP HJÆLP

Jeg har læst Jeres indlæg og svar og håber i kan hjælpe mig.

Jeg er nybegynder i pool-verdenen.

Overtog mit nye hus i dec. 2010. Vandet i poolen var frosset til is.

Da isen var smeltet og poolen skulle gøres sommerklar var vandet "tykt" og grønt (lignede en dam). Jeg forsøgte med chockklorering. Dette hjalp og poolen blev sommerklar.

Vi har badet i poolen flere gange efter.

For 2 uger siden blev vander imidlertid grønt igen. Jeg forsøgte igen med chockklorering. (PH var ok). Vandet blev klarere efter et par timer. Jeg løb desværre tør for klor (Jeg bruger HTH Granulat). Efter 2 dage havde jeg skaffet nyt klor.
Jeg forsøgte igen med returskyld og chockklorering, denne gang uden noget effekt. Vandet bliver ved at være grønt.

PH er ok. Jeg tester klor-værdien og tilpasser denne, hvis der er behov for dette Pumpen kører 24/7. ALt dette uden nogen effekt på det grønne vand???

HVAD SKAL JEG GØRE????

Hilsen Henrik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Grønt vand 17 Jun 2011 07:25 #2460

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Selv om at du bruger HTH klor kunne det lyde som klorlås, ved du hvilken type klor den tidligere ejer brugte?

Jeg vil råde dig til og få testet dit vand hos et prof. pool center, de kan måle præcist hvad din Cyanur værdi er og hvis den er kritisk er det også let og beregne hvor meget vand der skal skiftes ud.

Men nu ingen grund til og male fanden på vægen :evil: et step af gangen, så få testet vandet for cyanur og vend tilbage med resultatet. Du vil sikkert få en vejledning der hvor du får testet vandet, men send lige resultat ind i forum så vi får det hele med i tråden :) til glæde for andre.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Henrik Bang

Sv: Grønt vand 21 Jun 2011 19:02 #2481

Hej igen

De tidligere ejere brugte også HTH. Jeg har besøgt en poolforhandler igår, og han sagde at han ikke kunne måle min Cyanur værdi. Han målte PH og klor. Han sagde at ´hvis det var en klorlås, så ville den røde farve, forsvinde lige efter testen. Derudover sagde han at det slet ikke var muligt at få en klorlås når vi havde brugt HTH!!!!!!

Han mente at vi først skulle få PH i orden (7) og derefter putte "ren pool" (mener det hed det) i, så burde den blive god igen.

Nu har den kørt de sidste 24 timer og jeg kan stadig ikke se nogen ændring på vandet.

Jeg har efterfølgende talt med en anden "pool-mand", og han mente at problemet var alkalitet. Jeg har nu målt denne, og den udviser en værdi på 31. Kan dette have nogen betydning?

Jeg vil lige tilføje at for ca. 14dage siden fik vi en rigtig regnskylle - læs skybrud, her var poolen ved at gå over sine kanter. Der kom ca. 10 cm vand!!!!!

Håber at høre fra Jer :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Grønt vand 21 Jun 2011 19:36 #2483

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt at man ikke kan få klorlås af HTH klor, jeg ville bare være sikker på at den tidligere ejer ikke havde snydt bare lidt engang imellem og puttet noget stabiliseret klor i.

Din alkanitet er en anelse lav den skal være 80-120ppm, så på sigt skal du have hævet den med noget Alka Plus eller Tvekulsurtnatron. Men det er nu ikke det som gør at dit vand bliver grønt, jeg skal lige være sikkert.

Til daglig holder du en pH på 7.0-7.4 og en klor på 1-1.5 ppm?

Hvor meget klor bruger du pr 10m3 når du check klorere? Normalt bruger man 150-300g pr. 10m3 alt typisk, har du set denne artikel her inde?

http://swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vejledninger/93-vand-og-kemiproblemer/92-gront-vand
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Grønt vand 21 Jun 2011 19:49 #2484

Hej Mads

Tak for det hurtige svar :)

Jeg har læst artiklen.

Jeg forsøger at holde både PH og KLor inde for de intervaller du skriver, men synes at det kan være lidt svært.

Ved ikke om det har nogen betydning, men vandet blev grønt efter den store omgang regn, for 14 dage siden.

De gange jeg har chock-kloreret har jeg brugt ca. 200gram pr. 10m3.

Må indrømme jeg er ved at være kørt lidt sur i det, inden egentlig at have fået glæde af poolen endnu...øv øv :(
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder