Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grøn pool m.m.

Grøn pool m.m. 04 maj 2010 08:35 #994

Vi har købt hus, hvor der er en udendørs pool.

For det første er skimmerkurven gået lidt i stykker - er det muligt at få en ny? Ved ikke hvilken producent der har lavet den. Kan man ud fra mål eller noget finde en ny?

Jeg har først fået startet det hele op i sidste uge - støvsuget bunden, fået ph værdi lidt op og startet pumpen.
Poolen har ikke været overdækket - og har faktisk været helt fyldt med vand i vinters.
Vandet er blevet meget grønt - jeg har prøvet at give det klor chok og 2 små portioner siden, men synes ikke det hjælper for godt. Det er noget billigt klor fra Harald Nyborg, som den tidligere ejer havde benyttet, men tror det indeholder cyanursyre. Det skal man vel ikke bruge for meget af? Kan se mange snakker om HTH klor, er det de fleste benytter? Kan også læse mig frem til noget flokningsmiddel - ved ikke om det kan hjælpe på det grønne vand?

Skal man have skiftet noget sand i filteret? Havde tidligere ejer ikke gjort, men synes jeg kan læse mig frem til hvert 5 år.

Håber nogle kan hjælpe med mine spørgsmål.

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool m.m. 04 maj 2010 10:21 #995

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
velkommen i klubben
Du er jo ny poolejer, så der vil være mange spørgsmål her i begyndelsen :)

Det bedste du kan gøre er, at afsætte 1-2 timer på det "projekt" der er, at gå ind i Artikler / Vejledninger ude i menyen til venstre.

Læs alle de artikler/vejledninger der ligger der. det vil give dig et bedre overblik, hvorefter du kan spørge ind til specifikke problemer her i forummet

M.h.t til klor. Hvis det kommer derfra er det cyanur og du skal passe på med at bruge bdet (læs vejledningen om cyanur)

Hvis det klor du har hældt på, ikke har hjulpet på den grønne farve er der kun 3 muligheder i prioriteret rækkefølge
A. du har en klorlås. formeget cyanur. få vandets indhold af cyanur tjekket -og tøm evt. x antal ltr. vand af
B. din ph værdi er over 7.4 - så virker kloren nemlig meget dårligt
C. du har ikke kommet nok klor i. som opstart 300 g klor pr. 10.000 ltr.vand

med hensyn til at der har været vand i hele vinteren. Jamen der skal være vand i. Alle pools har bedre af at vandt bliver i poolen om vinteren - Dog skal poolen selvfølgelig vinterklargøres
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool m.m. 04 maj 2010 10:39 #996

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
m.h.t klor så er der jo rigtig mange mærker. HTH ( navnet på en klor der hedder calsium hypoklorit )har i mange år haft en "førerplads" også prismæssigt - men f.eks producenten og leverandøren Astral, siger, at Deres kalsium hypoklorit er 100% sammenlignelig med andre klor navne på markedet.

Så på den ene eller den anden måde, så brug først tid på at finde ud af med / uden cyanur og derefter prøv forskellige indtil du finder den du mener er bedst
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool m.m. 04 maj 2010 13:05 #999

bjarne skrev:
velkommen i klubben
Du er jo ny poolejer, så der vil være mange spørgsmål her i begyndelsen :)

Det bedste du kan gøre er, at afsætte 1-2 timer på det "projekt" der er, at gå ind i Artikler / Vejledninger ude i menyen til venstre.

Tak tak - det er jo et spændende område. Jeg har læst en del af artiklerne, men vil lige gå det igennem en ekstra gang.
Hvis det klor du har hældt på, ikke har hjulpet på den grønne farve er der kun 3 muligheder i prioriteret rækkefølge
A. du har en klorlås. formeget cyanur. få vandets indhold af cyanur tjekket -og tøm evt. x antal ltr. vand af

Kan jeg selv købe en tester til Cyanur eller skal jeg i Matas eller til et spa/pool center med en dunk vand?
B. din ph værdi er over 7.4 - så virker kloren nemlig meget dårligt
PH var under 7, så har fået den op på ca. 7.4 nu.
C. du har ikke kommet nok klor i. som opstart 300 g klor pr. 10.000 ltr.vand

Jeg har selv sådan en ph (red)/dpd 1 tester. Jeg smed kun 300 ml klor i til 40.000 liter (stod 75 ml pr 10.000 liter på spanden). Så det er jo nok for lidt som opstart. Men dpd viser nærmest 3.0 i testeren. Men skal jeg smide mere af det gamle klor i, for at vandet ikke bliver mere grønt? Eller skal jeg afvente, at jeg kan komme i matas/pool center?

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool m.m. 04 maj 2010 14:15 #1000

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du kan selv købe en tester eller du kan sende den til poolraadgiveren - se ude til venstre - eller tag en vandprøve med hen hvor du køber klor. er det et ordentligt firma tester de dit vand for dig

du skal bare holde en ph værdi på mellem 7 og 7.4

det om din klor kan jeg ikke greje. Hvis dpd viser 3 ( hvad farve har den ) er der masser af klor - uanset hvor lidt eller meget du har kommet i.

Og din PH værdi er på 7.4

hvis vandet derfor stadig er grønt, er der kun 1 mulighed.En Klorlås

få målt indholdet af cyanur og tøm x antal ltr. af
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool m.m. 04 maj 2010 14:43 #1003

DPD test viser en god lyserød.

Tak, jeg prøver at få det testet.

Sidste redigering: 04 maj 2010 15:52 af mikkelsen1980.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Grøn pool m.m. 13 Jun 2010 15:01 #1223

Hjælp min pool er også grøn som min hæk. :-) jeg er egentligt ved at gå ud af mit gode skind ,det er første gang ,jeg har så mange problemer som jeg har nu med poolen.
Jeg har mit Ph på 7.2 og jeg har kommet algefjerner i 3 L til 90.000 L vand og det er stadig grønt,Jeg har kommet klor i og jeg har haft flog middel i Og intet hjælper. Jeg plejer at gå i vandet året rundt, så det er ikke sjovt at få poolen så dårlig. Jeg har fået nyt sandfilter sidste år og ny pumpe ,som jeg mener ikke kan suge ordentligt,jeg har kontaktet pool firmaet men de er nu ikke særlig ineresseret i at gøre noget. Hvad søren skal jeg gøre ??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder