Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Montering af EPDM/ripperør solfanger

Montering af EPDM/ripperør solfanger 19 maj 2015 19:16 #5570

  • Jacob F
  • Jacob F's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Jeg har luret lidt rundt omkring på de forskellige typer fangere, og så er det at spørgsmålene igen melder sig!

Lidt data:
Jeg har et tag der måler 3,7x6,3 m med 17 gr. hældning på den side der er smal!

Jeg er i tvivl om, såfremt man vælger denne type fanger (EPDM/Ripperør) hvilken vej det så er mest optimalt at de vender -
Altså 3 lange baner eller 6 korte der så ville vende lige som standard paneler f.eks. Sun command.
Hvor får jeg bedst udnyttelse/effekt?
Jacob Fahrnholz
Sidste redigering: 19 maj 2015 19:32 af Jacob F.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Montering af EPDM/ripperør solfanger 19 maj 2015 19:57 #5571

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Et anlæg med ribberør består af 2 fordelerrør hvorimellem ribberørene sættes. Da fordelerrørene er "dyre", vil det bedste være en montering hvor der er mest afstand mellem ribberørene

Når du skal vælge mellem mellem ribberør er std. paneler som Sun Command, skal du huske på ( efter min mening ) at bagdelene ved ribberør er:
Blade og andet kiler sig fast mellem rørene og giver mere rengøring/vedligeholdelse
De vil i en eller anden udstrækning "klapre" når det blæser / stormer
Der er mange befæstigelses punkter - ca for hver 25-30cm

Hvorvidt den ene type er billgere end den anden ved jeg egentlig ikke. Det der er vigtigt er, at anlægget bliver dimensioneret rigtigt således at det kan hæve varmegraden i højsæsonen med 6-8 grader. Begge anlæg iøvrigt gode, og tidligere solgte vi også ribberør systemerne, men er nu gået over til panelerne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Montering af EPDM/ripperør solfanger 19 maj 2015 20:22 #5572

  • Jacob F
  • Jacob F's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 15
Hvordan er det så med de "flade" epdm paneler, hvor der jo også er fordelerrør. Har de lige så høj effekt som de 2 andre typer?
Jacob Fahrnholz
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Montering af EPDM/ripperør solfanger 19 maj 2015 20:43 #5573

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
de forskellige typer solabsorbere er "lige" gode m.h.t varmeabsorbing. Forskellen er kun forskellige priser og forskellge opbygninger der kan gøre dem bedre eller dårligere m.h.t montering, levetid og praktisk anvendelse
Når økonomi og al andet lægges sammen, er panelerne som Sun command de bedste hvilket vel også bevises lidt af, at det er de mest solgte solabsorbere af dem alle
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder