Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles!

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 16 jul 2015 21:35 #5838

  • henning
  • henning's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Hej forum!
Jeg haaber at i kan hjaelpe her.
Jeg har monteret 6 stk. sunbubbles (dem Bjarne saelger og siger god for) i et saakaldt parallelsystem. Min udendoers pool er 4X8 meter med en dybde paa ca. 1meter 30 cm. Jeg har undret mig over, ikke rigtig at kunne fornemme varmere vand stroemme ind via indblaesningsdysen. Jeg har monteret en styring af maerket dtc2100 fra firmaet Danotek med 3 foelere. nr.1 sidder inde i den foerste sunbubble, monteret paa den sorte slange med en strip. Nr. 2 er monteret paa plasticroeret som sender poolvandet til pumpen, nr. 3 er monteret pa den 40 mm flexslange som sender vand tilbage fra solfangerne.
Naar systemet koerer,opnaar jeg kun en temperatur paa 23-24 grader paa vandet der kommer fra solfangeren selvom denne viser en temperatur paa 40 grader. Poolens vand er 24 grader!. Altsaa aflader jeg varme. Jeg har proevet at regulere vandets flow ved dels at lukke helt for kontraventilerne, dels at lukke dem 50 % lige fedt hjaelper det. Jeg forstaar det ikke! Det vil sige et anlaeg til omkring 16000 kr ingen effekt har!

Bjarne forsikrede mig om at han selv benyttede disse sunbubbles til sin egen pool af ca. samme stoerrelse som min, og at han fik ca. 5 grader varmere vand fra sine solfangere.!!

Jeg mener ar min opsaetning er som foreskrevet af fabrikken samt Poolraadgiveren. Mine solfangere staar naesten stik syd, og faar ingen skygge overhovedet i loebet af dagen da de er haevet en meter op over jorden. De 40 mm flexslanger som foeder solfangerne er kun ca 4 meter lange..

Jeg har talt med en VVS som er sikker paa at dette system aldrig vil virke. Han mener at vand altid soeger den nemmeste/hurtigste vej. Altsaa mener han at mit vand vil flyde ind i de foerste par solfangere i parallelraekken og vil kun mindre omfang naa de sidste i raekken. Det betyder at vandet flyder alt for hurtigt igennem mine solfangere. For at afhjaelpe dette mener han, at jeg skal installere en kontraventil ved hver sunbubble paa foedesiden, og en saakaldt flowkontrol ved hver udgang, saa jeg kan kontrollere et ensartet flow ind i alle solfangerne samtidig!!! Dette staar imidlertid overhovedet ikke naevnt i brochurerne. Bjarne har heller intet naevnt desangaaende.
Jeg har brugt min DTC2100 sammen med et en gammel solfanger som bestod af ca. 24 kvadratmeter sort Solar-Flex slange, som laa oppe paa mit tag. Dengang viste min styring at solfangeren sendte ca. 5 grader varmere vand tilbage til poolen. Maaske det skyldtes at vandet loeb langsommere igennem systemet grundet en laengere afstand til solfangeren paa taget samt det faktum at den jo ogsaa laa i ca 3 - 6 meters hoejde.

jeg har selv lidt paa fornemmelsen at mit vand loeber for hurtigt igennem solar bublerne. Der maa da varere en nemmere/billigere loesning paa dette problem end dem min VVS kommer med???
[attachment:1]IMG_0869.JP
Henning Lovmand
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 17 jul 2015 09:32 #5842

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jeg siger aldrig blot noget - jeg siger kun noget om det jeg ved og siger hverken usandheder eller undlader de mindre gode ting der altid kan siges om ALT

Jeg HAR systemet selv og det fungerer - forbundet parralel - 1 kuppel pr. 5 m3 vand - tommelfingerregel 1 kuppel pr. 5-7 m3 vand.
At det kun er en tommelfingerregel er fordi der er mange parametre der ikke kan forudberegnes.
F.eks. hvor meget ligger de i skygge - hvor lang vej er der fra kupler til swimmingpool - hvor hurtigt flyder vandet gennem kuplerne etc etc

Jeg ved ikke hvad du mener med at du har prøvet at regulere på kontraventilerne for at ændre gennemstrømningen. Jeg formoder du mener at du har prøvet at regulere ventilerne i det pas by system solkupolerne er forbundet via

Jeg vil ikke forholde mig til hvad din VVS mand siger, men blot konstatere at jeg har byggfet i 1000 vis af solsystemer og aldrig har brugt og aldrig har hørt om nogen der har brugt kontraventiler ved hver enkelt panel eller kuppel
Hvis du skal søge råd om solsystemet vil jeg anbefale dig at at få råd fra folk der forhandler - installerer solsystemer

Jeg ved ikke hvad der er i vejen med dit system. umiddelbart lyder det som du har opsat det rigtigt og så SKAL det altså fungere.
Derudover lyder det mærkeligt at du skriver, at du har en temperatur ved solkuplen på 40 grader og at der alligevel kun kommer 24 grader ud ved poolen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 17 jul 2015 11:10 #5845

  • henning
  • henning's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Hej Bjarne!
Mange tak for dit hurtige svar. Jeg fornemmer lidt at du foeler dig haengt ud paa en eller anden maade. Dette var saa absolut ikke min hensigt.
Naar jeg refererer til din omtale af Sunbubbles skal det forstaas som en form for kvalitetsstempel. Du ville ikke selv benytte dem hvis de ikke var effektive.
Jeg har opsat mit anlaeg noejagtigt som foreskrevet i de manualer du har fremvist. Der er overhovedet ingen skygge paa noget tidspunkt af dagen. (Dette til min kones store fortrydelse, i det mine Sunbubbles staar naermest paa tvaers midt i min baghave og er haevet ca. 1 meter over jordniveau.) De staar kun 4 meter fra pumpen med en hoejdeforskel paa 2 meter.

Jeg er dog usikker paa vandets flowhastighed. Maaske det kan vaere grunden?

Det jeg mener med at have forsoegt at regulere gennemstroemningen via kontraventilerne er, at jeg har proevet at dreje paa de ventiler Groent samt roedt haandtag, som sidder paa afgangsroeret fra sandsfilteret. (Jeg har proevet at medsende en fil med et billede af dette. Se mit andet opload!

Med hensyn til at soege raad hod dem der forhandler/installerer solsystemer; saa forsoegte jeg det i gaar. Jeg ringede 2 gange til din butik. Begge gange blev jeg omstillet til en dame som ikke havde dit mobilnummer, og som begge gange lovede at laegge en besked til Kent om at han gerne maatte ringe tilbage. Det gjorde han ikke. Jeg ved ogsaa godt at der er travlt i butikken, specielt i feriesaesonen .
Herefter kontaktede jeg den lokale poolforhandler, som samtidig er VVS. Efter han havde givet mig sit bud paa problemet, saa jeg ingen anden udvej end at proeve dette udmaerkede forum. Det kunne jo vaere at andre sad inde med en viden
som jeg kunne bruge.
Bjarne! jeg naevner blot dette for at du ikke maa tro at jeg forsoeger at haenge dig ud eller omgaa din uomtvistelige ekspertise
paa omraadet.

Har du et bud paa hvordan jeg kan komme til at indstille vandets flow op til solfangeren, efter at have set billedet af min teknikopsaetning?

Med venlig hilsen
Henning.


IMG_0869.jpg
Henning Lovmand
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 17 jul 2015 11:13 #5846

  • henning
  • henning's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Proever lige igen.
IMG_0872-2.jpg
Henning Lovmand
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 17 jul 2015 13:44 #5847

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg blev nok lidt overfølsom her i sommervarmen B)
Du kan ikke regulere vandet til kuplerne via det grønne og røde håndtag. KUN via det blå

Den blå haner er den du regulerer flowet op til panelerne med. tomelfingerreglen for indstilling er.
a. rens dit filter godt
b. sæt den blå hane som den er på billeder = der kommer ikke noget vand op til solfangere
c. aflæs hvad manometret står på under alm. drift
d. luk nu den blå kuglehane langsomt til indtil bartrykket er steget 0.5 til 0,8 bar
og så skulle den være der

Derudover har du lavet parralelforbindelsen forkert - se vedhæftede

Bilag:

Filnavn: parralel.pdf
Filstørrelse: 87 KB
B
Sidste redigering: 17 jul 2015 13:51 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 17 jul 2015 16:56 #5849

  • john
  • john's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 59
Hej Henning

Jeg har de samme problemer med mine sunbubler. Jeg har også 6 sunbubler som også er forbundet parallel som dine.
De er monteret efter den tegning som man kan hente på fabrikkens hjemmeside

jeg syntes heller ikke at jeg for den varme ud af dem som man burdte

jeg har også prøvet at sætte føleren ind i selve bublen men som du skriver kunne jeg også måle 35 til 40 grader.
Men vandet kun var ca. 25 grader der kom ud af bublen.

Det må være fordi at inde i bublen er der lige så varmt som der er i et drivhus som så påvirker føleren
Så jeg har flytte føleren uden for bublen. Men jeg ved ikke om det er det rigtige.

Jeg kan læse at de er forbundet forkert efter Bjarnes tegning så vi kan håber på at Bjarne har lidt tid til at lave en tegning på hvordan man skal forbinder alle 6 sunbubler samt hvor man skal sætte føleren inde i bublen.
john
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 17 jul 2015 21:56 #5853

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Når indgangen er i den ene ende af den paralelle forbindelse og det så fordeles derefter, vil der principielt ske det at vandet tager den letteste vej hvilket vil sige den første kuppel. Dette gør at det er meget vigtigt at panelerne er i lod og vater således at dette ikke forstærkes a,f at vandet skal stige opad såfremt de ikke er i vater

Det er derfor at det bedste er, at lade forbindelsen fordele sig som på den tegning jeg sendte med sidst. Så bliver vandet fordels trykmæssigt ligeligt til den enkelte kuppel

Når man bruger en differensstyring er det kun forskellen på den varme der kommer ud af kuplen og den varme der er i poolen der er vigtig. Man har ikke brug for nogen præcis måling - kun forskellen.
sæt føleren udenpå røret fra kuplerne og den anden ved indgangen til pumpen. Denne opsætning har altid fungeret
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

for lav varmegevinst ved brug af sunbubbles! 18 jul 2015 13:37 #5857

  • Silentmaker
  • Silentmaker's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 98
  • Modtagne Tak: 3
Jeg har godt 4000L vand , og har prøvet de der bobler, jeg havde kun 1 stk , men den kunne hæve temp med ca 2gr på en hel dag med sol.
Men det tager lang tid for at hæve temp i vandet, nu har jeg pillefyr på 20kw og for at hæve temp fra eks. 20gr til 40gr der går der ca 4-5 timer og jeg har kun 4000L vand.
Så der skal noget overflade til at suge varmen fra sol til vandet.
Ved ikke om man skal bruge 20 stk bobler før det giver noget.... for der er også varme tab om aften hvis poolen er uden dække.
Allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder