Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Rigtig ? bund i en stålpol sådan rent generelt

Rigtig ? bund i en stålpol sådan rent generelt 25 Jan 2009 15:54 #74

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 07 jul 2007 : 18:11:08

Bunden i en swimmingpool ( i alle andre pools end beton og glasfiberer) et stort emne og langt han ad vejen et spørgsmål om pest eller kolora
Du har 3 muligheder:
1. lav en faststampet bund med o/8 grus og læg en 4 mm geotextil henover bagefter. HUSK at geotextilen IKKE må være varmebehandlet ( det er alle geotextiler der benyttes til under fliser og som kan købes i trælaster. De geotextiler der ikke er varmebehandlet forhandles kun af specialbutikker som swimmingpoolfirmaer
Problem med enne for er, at du let kommer til at sætte fodspor i bunden
2.
du kan støbe en bund 10-12 cm med jernarmering i og en 4 mm geotextil bagefter. Problemet med denne er, at den er dyr - tager lang tid at lave - er hård at gå, er usioleret og hvis du springer forkert på hovedet så er det cement du rammer. vis du imidlertid vil have en hel glat bund uden nogen mærker overhoved at se på, så er det den eneste
3
og så den mest benyttede. ret bunden af med 0/8 grus - læg 30 mm hårde industribats på og så en 4 mm geotesxil. Fordele. billig, isoleret, blød at gå på og det er industribats du rammer hvis du springer forkert. Det dårlige er, at du vil kunnne se at det er bats der ligger i bunden

Frit valg - pest eller kolara

jack



10 Posts
Posted - 10 jul 2007 : 11:00:16

Hej Bjarne

Efter den fine beskrivelse af bundtyper i stålpool hæler jeg nok mest til kolera ( bund med industribats )den lyder til at være nem og hurtig, men jeg må desværre konstatere at industribats er udgået af produktion. Er det muligt at bruge 30 mm flamingo eller evt. et andet rockwool produkt ?

mvh Jack



bjarne



528 Posts
Posted - 10 jul 2007 : 20:16:12

NIX

FLAMINGO VIL MEDFØRE AT DER OGSÅ KOMMER FODSPOR M.V. NÅR MANTRÆDER HÅRDT I FLSMINGO KOMER DER JO ET AFTRYK

DU KAN KUN BENYTTE INDUSTRIBATS OG HER KOMMER JEG TIL AT HENVISE TIL ET KONKRET FIRMA, NSC, IDET DE ER DET ENESTE SWIMMINGPOOLFIRMA DER FÅR PRODUCERET DENNE INDUSTRIBATS OG DERMED KAN LEVERE DEN





kåre



3 Posts
Posted - 24 nov 2007 : 22:41:15

du kan få formsikre(fakto300-400) "flamingoplader" hvorved du får en isolering der siger spar 2.
Idustribats kolaps pga. af vandtrykket.

Det er sjov i andre lande griner de af disse industribats der kolapser ved et tryk på 1500kg pr m2. Men i DK siger en del ok for dem, selvom at data siger de er meget midre tryk sikre end disse formsikred flamingo. Spændene hvad der er årsagen.



bjarne



528 Posts
Posted - 24 nov 2007 : 23:55:15

det ville være lækkert hvis de virkelig er så formsikre. Hvem tør prøve dem af ???? Trykfast formoder jeg er ud fra et ens tryk fordelt på bunden som f.eks. via vandtryk.
Det tryk der gør flamingoen dårlig er det tryk der kommer når en hæl bliver sat fast ned i den og laver buler. efter x antal år er bunde extrem bulet ( er den foreløbige erfaring )( eller hva )

I en stålpool laver man ofte bunden som en dyb tallerken, så et andet problem med flamingo udover spørgsmålet om trykfasthed er spørgsmålet om at forme dem som en sådan dyb tallerken

Isoleringsspørgsmålet er ikke det allervigtigste for bunden. Det er varmetabet fra bunden al for lille til
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder