Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Start af Solarventi solvarme ?

Start af Solarventi solvarme ? 21 Apr 2009 08:36 #257

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej !

Jeg har langt om længe fået oplagt mit solvarmeanlæg fra Solarventi, altså den her ribberørsmodel med ventil osv.

Da jeg startede pumpen lød det som jeg havde fået et spabad, grundet luft, og efter et par minutters drift blev der stille som om at luften var feset ud af systemet.

Men jeg har et par tvivlsspørgsmål.

Jeg har INGEN udluftningsventil i toppen af anlægget, det fulgte ikke med og jeg har ikke monteret dette, skal jeg gøre det ?

Jeg syntes ikke jeg kan se at der er en kontraventil på selve haneenheden ( ventilen ) ? dette burde der vel være for at undgå at anlægget tømmes når pumpen ikke kører ?

Hvordan ser sådan en kontraventil ud ?

Ventilen er lavet af VVS produkter i plast, og der står antiblock på dem alle, og der er vist et flow igennem de forskellige rør, altså med en pil for hvilken vej vandet skal løbe, dette mener jeg er monteret korrekt, men jeg er altså i tvivl om der er monteret en kontraventil, der er vist i min manual at der skulle sidde en kontraventil i tilgangen til solpanelet men den ser nu ikke anderledes ud end de andre dele som også er i ventilen.

Hver gang at pumpen stopper med at køre, så bobler det lystigt i selve sandfilteret, som om der løber vand retur ?

I og med det er et fornuftigt firma og produkt jeg har handlet med, regner jeg blot med at det er opstartsvanskeligheder, men hvordan får jeg startet rigtigt op ?

Ps. jeg har løftet solpanelets øverste venstre hjørne som er afgang til poolen således at der er et højeste punkt.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 21 Apr 2009 10:54 #258

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hej
allerførst synes jeg du skulle kontakte det firma du har købt af. De har en forpligtelse til at medlevere installations og brugervejledninger.
jeg er iøvrigt usikker på hvad det er for et anlæg du har. er det et solaventi der sørger for udluftning i sommer huse, eller det et reelt solvameanlæg

svarene på dine spørgsmål afhænger af det.

men skudt fra hoften. En udluftningsventiul sættes nogle gange på i toppen så anlægget kan lufte sig ud. Dette er imidlertid ikke altid nødvendigt, men spørgsmålet handler om hvilke rørdimentioner du har ført systemet i og hvordan du har monteret det. med tilstrækkelige store rørdimentioner 40 mm og med en installation der gør det muligt at luft føres med ud af systemet og ikke ophobes er en udluftningsventil IKKE nødvendigt

vedr. kontaventil
et solsystem skl være et lukket, tæt system der ikke trækker luft ind fra tætte samlinger. i princippet skal du derfor ikke bruge en kotraventil til at forhindre vandet i at løbe ud af solfangerne - gør vandet det er der en tæthed der skal stoppes. En kontraventil skal i et normalt solanlæg kun sikre at vandet kun kan løbe en vej gennem systemet
Undtagelsen er såfremt solfanere ligger meget højt så kan det være nødvendit med en konravetil for at holde vadet i solfangerne

når det boble i dit sandfilter når du lukker for pumpen er det nettop fordi solfangerne suger luft ind - derefter forlader solfangerne og ender i filet -vand og luft i en skøn blanding

p.s send et billed af dit anæg
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 22 Apr 2009 13:58 #261

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
øv øv, min session timede ud, og jeg havde skrevet så meget :woohoo:

så nu bliver det en lidt kortere udgave.

Anlægget er fra Solarventi, og er ribberørsudgaven af deres anlæg.

Prøver med imagelink her.

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.solarventi.dk/generelt/images/roersystem_pool_tag.jpg&imgrefurl=http://www.solarventi.dk/generelt/swimm.htm&usg=__RwlEwU_nW8dSiFuh8W4NWv0PbfY=&h=379&w=556&sz=42&hl=da&start=3&tbnid=oOpnS3V_8jNB7M:&tbnh=91&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dsolarventi%2Bpool%26gbv%3D2%26hl%3Dda

Jeg har ingen vandpytter nogen steder, så jeg kan vel godt antage at anlægget er tæt ikke ?? og hvis det er vandtæt så trækker dte vel ikke falsk luft ?

Jeg giver lige solarventi et kald.

Mvh Thomas
Sidste redigering: 22 Apr 2009 14:17 af Kingglostrup.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 22 Apr 2009 14:06 #262

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den kan nu godt trække luft selvom den ikke lækker vand;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 22 Apr 2009 14:16 #263

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
B) :(

okay, jeg vil ikke sige dig imod :blink: hvad det angår.

Hvis du vil må du meget gerne hvis hvordan man kopierer det link ind så det bliver vist som image ??

Men linket til produktet er her.

http://solarventi.dk/generelt/swimm.htm

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 12 maj 2009 14:13 #305

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej Bjarne og I andre !

Jeg kan ikke lige hitte ud af det med et billede, men anlægget som jeg har købt er fra Solarventi eller Aidt ( tror jeg det hed førhen )

Jeg har nu fået indkøbt et dykrør og en udluftningsventil sammen med dette til at nedsænke i toppen af mit solanlæg og her er et nyt problem.

Idag kører mit anlæg og jeg vil helst ikke modificere direkte i det, hvis det nu eks. viser sig at gå galt.

Så jeg vil helst tage mit returrør til poolen ( det er ribberør ) fra den 32 mm studs den sidder på og montere et t stykke herpå istedet og montere dykrøret her.

Problemet er at de propper som jeg kan finde i Bauhus til at proppe sådan noget PP rør er så tyndt at man ikke ville kunne skære et gevind til det 0,5 tomme stykke jeg skal montere.

Hvordan har I andre løst dette ??? hvor kan jeg købe noget som gør at jeg kan få et plaststykke som er tykt nok til at jeg kan lave et gevind i det ?

Jeg har samme problem nede i mit teknikrum og aner heller ikke der hvad jeg skal finde på.

Udover det så har ham VVS'eren som har købt mit dykrør ikke fået det i rustfrit, men i messing ?? jeg synes at jeg kan fornemme det er " skidt ? "

Lad høre far jer.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 12 maj 2009 19:20 #307

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
såfremt anlægget er korrekt samlet vil det være TÆT og anlægget vil ikke kunne suge luft ind når du slukker for det. Hvis det er tæt, er det jo et lukket kredsløb.

Når du oplever at anlægget suger luft ind når du slukker, er det fordi dit anlæg IKKE er tæt. Det er iøvrigt et af "problemerne" med et annlæg som dit. Der er mange samlinger - tilmed samlinger der kun er tætte med gummipakninger og derfor er der mange mulighheder for at anlægget suger luft.

En kontraventil bør ikke være der for at hindre vandet i at løbe baglæns. Det vil vandet ikke gøre såfremt det er tæt. Konnttraventilen skal kun sikre, at vanndet løber 1 vej gennnem systemet

en kontraven ligner en ventil, bare uden et håndtag
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 12 maj 2009 22:16 #309

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej !

Jeg oplever ikke at mit anlæg suger luft.

Jeg har fundet ud af at min kontraventil " snakker " når jeg drøvler på ventilen som styrer mængden af vand der skal igennem solpanelet.

Jeg blæste al vand igennem panelet, og efter en snak med Solarventi idag har jeg erfaret at dette er forkert.

Jeg skal sende en mængde svarende til 1200 liter vand igennem mit anlæg i timen ( dette svarer til det solpanel areal jeg har )

Således at afkølingen over panelet er 5 grader, dette skulle give den bedste effekt.

De har ikke hørt om en ventil som " snakker " eller klukker, eller laver boblelyde, jeg ved ikke hvordan jeg bedst kan beskriver det, men lyden er der ikke ved fuld gennemstrømning igennem solpanelet eller ved direkte gennemstrømning til pool, den er der kun ved drøvling af ventilen, eller begrænsning af vandet den ene eller anden vej.
Det var denne lyd som jeg troede var luftsug og kom fra filteret B)

Iflg. Solarventi vil jeg intet få ud af at bore dyklommer i anlægget, så nu er jeg sgu en del i tvivl om jeg vil bruge flere penge og energi på dette.

Men jeg leder stadigvæk efter svar på hvordan jeg kan gøre dette ??

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Start af Solarventi solvarme ? 13 maj 2009 09:18 #314

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
først det med dyklommen. det er sådan lidt den ene vej og lidt den anden vej om man skal bruge dyklomme. prinncipielt ja, men i praksis mener også jeg at det er lidt ligegyldiigt - i et anlæg som det du har

vedr. kontraventilen der sludrer. kender det godt. der er imidlertid kun 2 årsager til at en kontraventil sludrer
A. såfremt der ikke er tryk nok på den til at holde den kontinuerligt åben, vil den stå og sludre - åbne - lukke( den er fjederbelastet indeni )
B. såfremt systemet iikke er tæt, vil systemet suge luft ind og dette vil medføre at vandet løber ud af solabsorberne og tilbage i systemet og dette tillbageløb, vil også få kontraventilen til at sludre
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder